Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, die druif leeft nog.

Op zich zit je inderdaad in het verkeerde topic wel ja.

Zoekfunctie rechtsboven.

Intypen: druiven snoeien ea. Zijn vrij veel topics over hier. Zoek zelf maar even.

Ook rest van zorg rondom druiven.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb al mijn snoeihout gestekt 5 pitloze rassen. Ze staan al een tijdje buiten, lang stuk in de grond, puntje boven. We zullen zien. Misschien faalt het, omdat ze wel zon krijgen en niet is afgedekt, maar wie weet! Het zijn zo'n 100 stekjes minimaal haha, er zal vast wel iets gaan groeien.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ook wij hebben in januari flink wat druivenstekjes in een bak gezet, de meesten lopen nu flink uit. Ze staan alleen wat te dicht bij elkaar zien we nu. Zouden ze binnenkort al in de grond kunnen? als ze wat wortels hebben wil ik ze in de volle grond zetten, o ja ze komen in een koude kas dus vorst is geen gevaar meer.

Groeten Douwe

2014-3-5-1618121394275642.jpg

Geplaatst:

Is het wijs om gestekte druiven later nog te enten, om virusinfecties te voorkomen?

Zo ja. Wat is dan de beste entstok? (Mag dat dan ook een stek zijn? Of beter een zaailing?)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

@lanzfiat: 3 jaar terug had ik ook zo'n stekjes gemaakt (die had ik wel in huis geplaatst ipv in de koude kas), ging echt super goed denk dat er maar 2 het niet gehaald hadden van de 10. Ik heb ze toen buiten gezet omdat ik vreesde voor schimmels of beestjes in de potjes. Ze stonden 1 dag buiten (was al april toen) en alle mooi groene blaadjes werden wit, ze verloren alle kleur en verschrompelden. Ze stonden zelfs nog gewoon in dezelfde potjes... Uiteindelijk hebben er 4 het achteraf toch nog gehaald door opnieuw uit te schieten. De plantjes met enkel blad maar geen wortel zet je best niet uit die gaan helemaal verdrogen. Best verplanten na worteling maar die komt altijd na de blaadjes

2 jaar terug had ik bij de wintersnoei al het stekhout (net zoals op uw foto) in bakjes gestopt en gewoon buiten gezet in de koude kas zodat het niet te vochtig zou worden. In februari/maart stond er nog geen enkel blad op en heb ik ze gewoon uit die bakjes gehaald en zo los in de grond gestopt... 10 van de 10 zijn uitgekomen terwijl het nadien toch nog gevroren had. Ze waren nog niet geworteld maar bij het lichtjes openkrabben van de bast zag je duidelijk dat ze nog groen waren. Bij die stekken heb ik naderhand geen enkel probleem gehad en deze staan nu echt heel mooi.

Bij mij liep het dus iets anders dan bij uw stekjes (denk vooral door het warme weer nu). Ik zou zeker goed nakijken of ze al wortelhaartjes hebben en ze in het begin regelmatig bijgieten als je ze nu al over zou zetten in volle grond. Maar volgens mij moet het lukken, ik vind druiven stekken echt super makkelijk die stekjes doen het haast altijd super

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Weknow: Druiven worden in de bekende wijngebieden meestal op een ent gezet ( op een amerikaanse onderstam, die zijn resistent tegen de ziekte die hier in Europa heerst )

Maar, die ziekte waar alle wijnlanden last van hebben in Europa, daar hebben wij in Nederland géén last van. Wij kunnen druiven telen zonder die onderstammen.

Stekken kan je dus hier wél. Zonder enten op onderstam.

Die stekken van de poster voor jou, die gaan hard zeg ! Dit is het kritische moment. Hun 1e bladeren ontvouwen zich. Terwijl ze nog géén wortels hebben. Uit de zon houden ( tegengaan verdamping ) en luw zetten. Niet op de wind. Na een week of 2-3 moeten ze geworteld zijn. Dan nog een tijdje wachten , en dan voorzichtig uit elkaar halen. Je kan ook eerst even checken tegen die tijd, of ze wortels hebben en hoeveel. Nu nog niet. Die hebben nog geen wortels. Blad komt eerst ( kritieke moment ) en daarná de wortels.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden, de stekjes hebben eerst in huis gestaan met een constante temperatuur van 18 graden met wat te weinig ligt. Sinds een week of vier staan ze in de kas, 's nachts wel onder doorzichtig plastic om de temperatuur enigszins constant te houden. Overdag haal ik meestal het plastic er af om broei en of schimmel te voorkomen.

Ik zal over een paar weken voorzichtig kijken of er worteltjes aan komen, daarna komen ze in de volle grond.

De druiven zouden niet in de volle zon mogen, is dit alleen om verdamping tegen te gaan? ik geeft ze geregeld water.

groeten Douwe

Geplaatst:

Dat is om verdamping tegen te gaan ja. Ook die luwte. Ook wel trouwens om het niet te warm te laten worden. Nu in de koude kas, maar wel in een kas die in de zon staat, maakt dat ze ook erg warm worden he ? Misschien / waarschijnlijk ook de reden dat jouw stekken al zo ver zijn.

Dat kán wel goed gaan hoor. Druiven stekken vrij makkelijk, maar ik vind het erg vroeg. Ze hebben wel erg warm gestaan en staan dat nu weer ( in de koude kas ) Mijn kasje is nu overdag rond de 28graden +

Maar goed, stel dat dat allemaal goed gaat. Dan nog is het nú het kritische moment. Er zijn geen wortels, en al wel de blaadjes. Veel meer water geven helpt dan niet, dat geeft alleen maar kans op meer schimmels en rot. Ze moeten net dit moment door. Zonder wortels en al met blad. Dan is verdamping voorkomen heel belangrijk. Dus niet in de volle zon, niet op de wind, en wat koel ( maar geen vorst )

Nietemin: zal vast met een heel groot deel wel goed gaan hoor. Je hebt er ook zat he ?

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Even een kleine update, de stekjes zijn begin2014-07-08-4327051405183216.JPG maart in de grond gezet, eerst gebeurde er weing tot in juni de meesten begonnen te groeien.

Ondertussen zijn de grootsten al ronde de twee meter. In december worden ze weer teruggesnoeid tot drie knopen boven de grond.

groeten Douwe

Geplaatst:

Helemaal goed he ? Wat was ongeveer je uitvalspercentage ?

Ik moet er gelijk bij zeggen: mijn stekken in potten, staan lang zo groot niet. Uitvalspercentage 30% denk ong.

Geplaatst:

Totale uitval weet ik zo niet precies.

Vanaf het begin waren er stekjes die niks deden, ik denk rond de 25%, daarna zijn de goeie stekjes de volle grond in gegaan, daarvan is ongeveer 10% dood gegaan, ik had wat achter gehouden in een pot en heb die nog als reserve ingezet.

Er zit wel verschil tussen de stekjes, de grootsten zijn rond de 2,5 meter, er zijn er ook bij die nog maar 40cm zijn.

Het hangt soms van de grond af maar soms staan er twee grote planten met ertussen een kleine.

Er komen wel veel dieven aan, deze probeer ik zo veel mogelijk af te knippen.

gr Douwe

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

De éénjarige druiven heb ik in december teruggesnoeid op twee of drie knopen, waarschijnlijk heb ik toch wat te hoog gesnoeid want er komen nogal wat scheuten uit.

Ze lopen nu behoorlijk uit, heb twee scheuten laten zitten en de rest van de knoppen er af gehaald.

Moeten er nu twee scheuten doorgroeien naar boven of toch één?

Ben benieuwd, groeten Douwe

• 7 years later...
Geplaatst:

Hallo

Ik heb een stel pitloze druiven stekken met stekpoeder 5 weken geleden gemaakt en er zijn van de 9 stekjes 6 die wortels hebben en de knop is nog niks aan veranderd hij heb nog geen scheut met blad komt dat nog of word dadelijk een slapend oog wakker?

Geplaatst:

Oke, Dankjewel voor je antwoord Roland, het zijn binnen stekjes ze staan in aparte potjes met ieder een druiven stek er in met plastic erover heen nog niet raadzaam om buiten te zetten lijkt mij toch ? 

Geplaatst: (aangepast)

@Jaco, ik zie dat je een gelijknamig topic bent gestart.

Momenteel wordt het wat rustiger op de site en krijg je misschien niet zo snel antwoord.

Ik heb je per PB gevraag om de titel van je nieuwe topic iets te wijzigen, bijvoorbeeld in 'Druiven stekken herfst' of iets dergelijks, om wat duidelijker te zijn, zodat mensen eventueel kunnen reageren.

aangepast door HuubvG
meer uitleg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...