Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ligustrum (liguster) zaaien

T&M

Recommended Posts

Ik had hopen bessen van liguster, allemaal van het vruchtvlees ontdaan, zaten in 80 procent hiervan 2 zaden per bes dus heb nu hopen zaden hiervan. Enige wa ij hierover op internet vind is dat ze goed zelf te zaaien zijn en snel groeien en in mei in de volle grond te zaaien. Ik wil ze eerst gaan voorzaaien in bak met zaai grond en nadien verspenen in p12 potten. Mijn volgende vragen zijn....

Hoe diep te zaaien?

Best de voorzaaibal in serre te plaatsen of beschut buiten?

Iemand verder tips ervaringen?

Bedoeling Is er veel te kweken om voor deel rondom het huis als haag aan te planten gaat dan over 140 lopende meter zijn dan 700 planten. Heb momenteel wel maar een 300 zaden, uitproberen he. Eerste deel van tuin word altijd strak gesnoeid en achterste gedeelte blijft bossig voor de vogels.

Het waarom? Mijn vriendin wou coniferen, deze meende ik ook zelf op te kweken, maar ik zie dat niet graag, en als liguster zelf kweken me lukte gingen we dit wel planten.

Waarschijnlijk gaat stekken een stuk sneller....? (ligt wat aan de soort, maar geldt in ieder geval voor de gewone liguster (L. vulgare)) Zie o.a. hier bij stekken: http://www.tuinexpert.nl/tuinexpert/tuininformatie/Vermeerderen/Vermeerderen.htm

Meer info over zaaien onder andere hier:

http://konvib.eu/artikels/bijenweide/2460-lustrum-vulgare-wilde-liguster.html

Maar een duidelijke en complete handleiding kan ik nergens vinden. (Waarschijnlijk omdat zaaien, behalve voor bonsai's en veredeling, niet zo voor de hand ligt)

Zaaien is waarschijnlijk niet zo moeilijk. Ik ben vaker wilde zaailingen tegengekomen onder heggen, maar ook spontaan in moestuin (vogels?) Maar ik ben niet zeker of het een koudekiemer is (= moet flinke portie kou/vorst hebben gehad om te kunnen kiemen). Op grond van deze waarnemingen zou ik het zelf proberen in een ingegraven en met wat transparant plactic afgedekte bloempot of schaal met half zand/half potgrond of in een afgedekt bakje in de koude kas. Af en toe water geven, zodat grond wat vochtig blijft en maar afwachten of het binnen pakweg 2 maanden opkomt. Als het een koudekiemer zou zijn, had je het beter al in de winter gezaaid...maar ook nu vriest het nog 's nachts....dus ook dan...wie weet..?

Wat let je om beide manieren, zaaien en stekken, gewoon te proberen?

Wordt ongetwijfeld nog aangevuld door forumleden die er meer van weten.....!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

IK heb een beetje een andere invalshoek. Al gaat het om 700 ( ? ) planten. Waarom koop je ze niet als kale wortel - pootgoed ?? Kost echt 3x niks en je hebt gelijk de haag met een jaar of wat voorsprong en nauwelijks last van uitval. Het zijn écht erg goedkope struiken

Nu héb je al een deel van het zaad, dus misschien een beetje rare optie die ik aandraag, maar je bent echt wel wat verder in 1x; het is natuurlijk wat je wil.

Stekken / zaaien gaat heel gemakkelijk, met stekken heb je wat meer uitval. Voordeel is ook wel dat je met stekken allemaal dezelfde planten hebt. Zaaien zou ik niet in een kas doen ofzo. Gewoon op een bed in de tuin, geen speciale grond of zaai / stekgrond vereist. Gaat werkelijk helemaal vanzelf, maar duurt wel wat langer voor je was ziet verschijnen. Niet mesten oid !

Dan nóg een tip. Wil je tóch pootgoed kopen, dan heb je max 5 planten de strekkende meter nodig.

Alvast bedankt voor de info en tips! Ikben me er van bewust dat het zeer goedkope planten zijn maar ik ben nu eenmaal geobsedeerd van dingen zien groeien. we hadden ons een wachttijd voorzien van 2 jaar alvorens de een haag te planten. Dus dacht kan ik misschien zelf zaaien. Hebben sinds dit jaar aardperen aangeplant om ons komende jaren wat privé te geven. Zou me gewoon veel voldoening geven moest ij hey zelf gekweekt hebben. Denk dat we ons allemaal hier wel zo zouden voelen ik ben ook bij kennis dat stekken vlotter gaat maar heb nu het zaad en wil het wel eens proberen. De zaden hebben hele winter buiten overwinteren en zeker dit jaar hebben ze veel vorstdagen gehad? Zal het dan eens proberen he denk beschut buiten ergens. In de tuinkas lijkt me ook interessant maar zoals ze zeggen hebben, hebben misschien wa vorst nodig terwijl ze kiemen. Natuurlijke gang van zaken. Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval.

Zaaien lijkt mij niet moeilijk. Heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat we hier al tientallen jaren een grote liguster in de tuin hebben: ondertussen staan er overal en nergens tussen andere struiken nieuwe ligustertjes. Zal dus vrij makkelijk zijn denk ik

Laten we gewoon staan, gaan pas weg als ze te groot worden ofzo.

• 5 weeks later...

en ik ben ook nieuwsgierig naar de manier waarop je gezaaid hebt, eerlijk gezegd! Ik zie hier in de omgeving vaak kleine ligustertjes opschieten en moet er ook wel eens uit de tuin spitten (gaat in de gemeentelijke groenstrook naast het huis). Ik ben erg nieuwsgierig of je de opbrengst van de besjes kunt vergroten door ze op een bepaalde manier te zaaien, want zo uit de vrije hand, zoals het nu in de gemeentetuin gaat, komt er volgens mij maar een beperkt percentage op.

Maar wel leuk dat het lukt!! Super als je straks je eigen gezaaide haag kunt planten

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Leuk dat het gelukt is.Ik heb inmiddels een haagje van spontaan opgekomen ligustertjes.Ik heb ze stuk voor stuk steeds uitgestoken en herplaatst als een hegje. Regelmatig bijgeknipt,en nu na een jaar of 4 is het een serieuze heg geworden.

De liguster is momenteel zeer mooi omhoog aant komen en komen er iedere dag meer te voorschijn. Zal morgen eens foto maken. Ja zal nog xaaantal jaar duren eer ik hiervan een haag kannetje creëen maar het geeft me nu al voldoening