Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorzaaien 20°c?


joke81

Aanbevolen berichten

vele soorten, (tomaten, paprika,...) vereisen 20 graden

maar hier in huis is er de voormiddagen niemand thuis, dan gaat de verwarming uit,

de zaadpotjes staan naast de verwarming, maar die staat niet heel de dag aan, ook snachts niet

hoe doen jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook Jooze. Hier is de verwarming overdag en 's nachts uit. Ik gebruik de kunstof zaaibakjes met kap van de action (vorig jaar en hopelijk dit jaar ook weer) en die creëren een microklimaat waardoor de temperatuur en luchtvochtigheid beter vastgehouden worden in vergelijking met een los potje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet erg als het ietsie daaronder is hoor... t duurt alleen ietsie langer voor het ontkiemt is. En als de zon in huis schijnt is het zo, al is het maar voor heel even, meer dan 20 graden. Het gaat vooral om de nachttemperatuur dat die niet heel laag wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Bij mij hetzelfde probleem. Alleen dan in iets ergere vorm. Ik heb hetzelfde voorzaaibakje als Jorg, hij staat op een onverwarmde plek maar wel binnenshuis (lang verhaal, een moeder die "al die rommel" niet op haar vensterbanken wil enz. enz.). Overdag stijgt de temperatuur boven de 20 graden door de zon. Echter 's nachts daalt de temperatuur ondanks een kleed dat ik erover leg wel tot 15 graden. Nu heb ik het idee om 's nachts zilverfolie over de bak te doen. Die folie haal ik er dan overdag af. Kan dat/is dat verstandig?

 

En wat is het effect van een warmte afgevende (bureau) lamp behalve dat de temperatuur omhoog gaat? Heeft dat ook effect op de zaadontkieming?

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai volgens de deno-methode en heb de zaden dus in koffiefilters gestopt en daarna in een gripzakje. Deze gripzakjes staan in een yoghurtemmertje (1 liter) op de verwarming. Deze staat overdag aan en wordt 's avonds laaggezet. De temperatuur komt dan weleens onder de 20 graden. Is geen probleem, de eerste zaden zijn al goed ontkiemt en overgepot in een p9-potje. Het duurt alleen iets langer voordat het goed gekiemd is, dat is alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een propagator in mekaar geknutseld.

Eéntje met thermostaat zodat ik de temperatuur dag en nacht optimaal kan sturen.

Hoeft helemaal niet duur te zijn.

 

Ik groepeer verschillende zaden die in dezelfde temperatuurzone zitten.

 

Ben er best wel blij mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kiemen tussen 17 en 20 graden is geen probleem voor tomaten. Dan duurt het misschien geen 7 dagen, maar 10 of 14 voor ze uitkomen. De problemen kunnen daarna komen : Hoe krijgen die planten genoeg licht en ze moeten nog zo lang liefst heel langzaam en gelijkmatig groeien zonder onhanteerbaar groot te worden.

Naar buiten kunnen ze niet voor half mei. Als je een kasje hebt waarschijnlijk 4 tot 6 weken eerder (maar met een paar echte vorstdagen/nachten moet je ook nog maatregelen nemen dan....) Het risico van slungels die geforceerd naar het licht groeien....of planten die in april al meer dan een halve meter groot zijn is niet denkbeeldig....en je wint er uiteindelijk niks of heel weinig mee aan vroegere oogst of meer opbrengst.

 

De verhouding licht/temperatuur wordt al wat gunstiger binnenshuis als je de opgroeiende plantjes wat koeler kunt opkweken op een zo licht mogelijke plek. De problemen worden ook een stuk kleiner als je gewoon wacht tot half maart of zelfs begin april met zaaien. Dat scheelt al gauw enkele uren daglicht in vergelijking met nu, die ze op een vensterbank o.i.d. extra krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een propagator in mekaar geknutseld.

Eéntje met thermostaat zodat ik de temperatuur dag en nacht optimaal kan sturen.

Hoeft helemaal niet duur te zijn.

 

Ik groepeer verschillende zaden die in dezelfde temperatuurzone zitten.

 

Dat klinkt goed scubapat. Kun je me ook vertellen hoe je dat in elkaar knutselen ongeveer hebt gedaan? Of een foto van hoe hij eruit ziet?

Er staan ook verschillende opties op het forum, is het iets als onderstaande voorbeelden?:

 

viewtopic.php/post300927.html?p=300927

 

of meer iets als dit:

 

van-aquarium-naar-kweekbak-t16829.html

 

En heb je dan in 1 propagator verschillende temperatuurzone's?

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, je hebt ongetwijfeld gelijk wat betreft de tomaten. Maar er zijn ook al genoeg zaden die je nu beter al kunt voorzaaien toch?

 

Soms denk ik wel eens dat al dat voorzaaien helemaal niet goed is. Dat voorzaaien (binnenshuis) nodig is wijst maar op twee dingen:

1. De plant hoort hier helemaal niet. Hij heeft meer licht en warmte nodig dan er in ons mooie landje is in de warme seizoenen...

2. We moeten gewoon geduld hebben en zaaien als de tijd daar is. Rekening houden met de natuurlijke seizoenen dus. Ik vermoed dat daar ook nogal wat ziektes mee voorkomen kunnen worden.

 

Nogmaals DENK ik

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet zo veel soorten bedenken die echt voordeel hebben bij in de huiskamer ofzo voorzaaien. Tomaten, paprika/peper en aubergine......dat is het wel zo een beetje van de gangbare soorten. Allemaal subtropische exoten. Bovendien is het nu wel heel erg vroeg. Als je een goede zaaikalender raadpleegt, zal er echt niet staan dat je voor half maart aan zaaien van tomaten kunt beginnen.

 

In het algemeen, dus niet voor deze uitzonderlijke exoten, geldt: Voorzaaien op de geschikte tijd is heel erg nuttig, als je de goede omstandigheden kunt maken. Niet in de eerste plaats om vroeger te zijn (maakt zelden meer uit dan enkele dagen en de risico's zijn veel groter: groeistilstand, droogte, te warm = schieten enz...kasteelt is natuurlijk wel wat vroeger) maar vooral om al stevige plantjes ter plekke uit te kunnen zetten op de goede tijd en ook om beter 2 of zelfs 3 oogsten te halen op hetzelfde stuk. Maar daarvoor is een koele, lichte, beschermde plaats meestal veel gunstiger: een koude bak of een koude kas of een tunneltje of zelfs in geval je niets anders hebt de vensterbank van een onverwarmd vertrek. Want je wilt sterke en stevige planten...als je die omstandigheden niet hebt kun je beter wachten en buiten zaaien i.m.o.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de echte warmteliefhebbers, zoals de pepers en paprika's, zijn de zaden nu via de Deno-methode gezaaid, en die liggen op de router.

Lekker warm.

 

Daarna zoeken ze het maar uit. Warmteminners, mogen na kieming een tijdje in de verwarmde woonkamer staan. Alhoewel daar 's nachts de ramen opengaan, en de verwarming uit.

Na verloop van tijd, maar dan is het inmiddels ook wel wat warmer, schuiven ze door naar de onverwarmde slaapkamer/keuken. Om plaats te maken voor andere warmteminners. Zoals de tomaten, en die schuiven ook weer vrij vlot door, om plaats te maken voor cucurbitea.

 

Ach, de planten moeten er tegen kunnen hoor. Als ze eenmaal uit huis gaan, moeten ze er ook tegen kunnen, worden ze ook niet verwarmd. Beter als ze dan al met die temperaturen hebben leren omgaan, en al beschermingsreacties en de juiste moleculen voor het functioneren in koelere temperaturen hebben ontwikkeld.

 

Alhoewel je ook omgekeerd zou kunnen redeneren, beter een uitbundig groeiende plant met genoeg reserves om zich aan de koude aan te passen (duurt ongeveer drie dagen bij pepers).

Het is maar net hoeveel moeite je erin wilt steken, waarschijnlijk.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weknow (en de rest). Ergens is de illusie die ik had, dat hoe warmer het is hoe sneller de plant ontkiemt en groeit, wel verklaarbaar natuurlijk. In de eerste plaats omdat bij een hogere temperatuur alle (chemische) processen sneller gaan, ook in een plant. In de tweede plaats, denk ik, omdat veel mensen warmte en licht met elkaar verwarren. Maar een warmere temperatuur voor de planten dan de huidige buitentemperatuur is voor ons, plantenliefhebbers, ook iets wat we onze planten gunnen. Nietwaar?

Hele goede dat ik me ervan bewust moet zijn dat de planten ooit ook naar buiten moeten, in de kou komen. Dat ze dus weerstand op moeten bouwen.

 

Conclusie: nog even wachten met (voor)zaaien, verwarming is niet perse noodzakelijk.

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat veel zaden ontkiemen via de demo methode. Ik zet het bakje met de gripzakjes bovenop mijn subtropisch aquarium en daar ontkiemt het meeste zaad vrij vlot bv erwten al na drie dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...