sindy-lady Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Kan je in plaats van de tuin om te spitten ook een tuinfrees gebruiken?Het is zandgrond en niet zo zware grond.Kan ik dan meteen gaan frezen of moet de grond dan eerst omspitten?En kan ik er dan oude stal mest onder frezen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Het wordt wel veel gedaan, zeker kan het. Als het geen grote onkruidbende is en je verspreidt de mest over de grond, kan deze erin gefreesd worden. De mest is oud zeg je, dus die hoeft er niet diep onder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Ik heb vorig jaar van de oude mestplaats een moestuin gemaakt: mest eruit laten rijden, grond laten frezen, klaar.Spitten was dus niet nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Kan je in plaats van de tuin om te spitten ook een tuinfrees gebruiken?En kan ik er dan oude stal mest onder frezen?Dat ligt aan het type frees dat je gebruikt.Frezen is alleen niet zo'n goede grondbewerking. De messen schrapen (vrij ondiep) door de grond en als je dat vaker doet vormt zich een harde laag op die diepte. Maar dat ontstaat met ploegen ook. Spitten is beter voor moestuin gebruik. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindy-lady Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 dankeje voor de reacties.ik ga gewoon kijken of het lukt. Anders kan ik altijd nog gaan spitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Met spitten werk je eventueel onkruid ONDER, met frezen verspreid je al het onkruid door de hele tuin. En ook nog eens in kleine stukjes. Met veel onkruiden niet erg, als je maar geen wortel-onkruiden hebt. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindy-lady Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Ik ben toch gaan spitten, het is veel makkelijker de mest er in te verwerken en je grond blijft langer onkruid vrij en is losser.Het is dan wel zwaar, maar ik heb elke keer een klein beetje gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Pfff...ik ben blij dat ik ergens woon waar ik niet hoef (lees je krijgt geen spade de grond in)te spitten ) Frezen hebben we ook geprobeerd na letterlijk 2 kuub aan stenen eruit gehaald te hebben, de frees letterlijk vastliep met stenen ertussen, hebben we ons neergelegd dat diep gaan hier niet echt een optie is...de planten moeten het zelf maar uitzoeken. Een paar kisten gemaakt met wat verhoogde bedden erin, voila... Succes met je spitwerk.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 kun je ook aan geven single lady waarom de grond langer onkruid vrij blijft? Ik zou eerst het stuk onkruid vrij maken, en dan de mest er onder fresen.Is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je moet fresen en hoeveel tijd en hobby je in het spitten hebt? Maar ik weet nog meer leuke dingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindy-lady Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 met frezen ga je niet zo diep als met omspitten en doordat de toplaag met onkruid, als je het goed doet, helemaal onder de grond wordt gewerkt. Dan heb je een nieuwe laag boven op liggen en als het goed is zitten er daar minder onkruid zaadjes in. bij mijn aardappels is nog steeds geen onkruid gekomen en dik heb ze iets meer als twee weken geleden gezet. En het omspitten gaat steeds sneller als je bezig bent, wel moet ik echt opletten dat ik niet teveel op een dag doe en zo mijn rug verpest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Het grootste gedeelte van de tuin heb ik enkel gefreesd, eerst veel compost er op en dan alle onkruid en compost in gefreesd.Zelfs met een kleine elektrische frees ga ik tot 20 cm diep, moet wel om de 30 cm eens terug trekken om diep genoeg te geraken maar het lukt. Gaat veel gemakkelijker en sneller dan spitten en het is ook nog eens veel beter voor de rug.Enkel waar ik veel mest had liggen heb ik die met de schop ingegraven, de spade gebruik ik praktisch niet meer, veel te lastig. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts