Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De 2e zaai vijgenbladpompoen levert betere resultaten gelukkig. Het blad lijkt wat geel, maar dat is alleen op de foto zo. Volgend weekend gaan ze de grond in. Het wordt me einde van deze week ‘s nachts nog even te koud voor deze kleintjes. Wel blij dat ze het nu wel doen. Ik ben zo benieuwd naar deze vruchten!

IMG_7534.jpeg

Geplaatst:
17 minuten geleden, Jorieke123 zei:

De bladeren zien er niet echt vijgenbladerig uit...? Komt misschien nog

Dat vond ik ook. Ik zag dat Roosmarij in 2013 eerder in dit topic dezelfde conclusie had, maar dat ze weer wel leken op de bladeren van de Boule de Siam, wat volgens mij dezelfde plant is. Op het zakje stond Boule de Siam. Ik hoop dat in een later stadium het blad wel de vorm van vijgenblad krijgt. Lijkt me mooi tegen de muur waar ze als het goed is tegenaan gaan groeien. We gaan het zien 😃

Geplaatst:

Ook hier dit jaar voor het eerst vijgenbladpompoen. Ik had van Dahli zaadjes gekregen, enkele gezaaid,en er gebeurde wekenlang helemaal niets. En net toen ik de moed al had opgegeven, ging één van de zaadjes opeens als eennmalle groeien. Inmiddels zie ik ook iets groens in het bakje van de 2e. Dus met enige mazzel hebben wij dit jaar twee vijgenbladpompoenen. 

@acpronk begrijp ik goed dat ze overal waar ze de grond raken ook zich weer met wortels vastzetten?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
47 minuten geleden, Tanja65 zei:

begrijp ik goed dat ze overal waar ze de grond raken ook zich weer met wortels vastzetten?

Ja klopt, mits de grond vochtig is/blijft. Al twijfel ik of het bij elk blad gebeurd, misschien niet overal maar wel veel.

Geplaatst:

@acpronk zouden ze het kweekgras overwoekeren? Dat zou nog eens een bonus zijn 😜

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 20-5-2025 om 21:05, acpronk zei:

Jong blad heeft volgens mij nog niet de vijgenblad vorm. Gewoon even afwachten, het komt nog wel.

Ik hoop het. Ze slaan goed aan, maar vooralsnog normaal pompoenblad. Hoe gaat het bij jou @Tanja65? Zaad komt uit hetzelfde zakje. Zie jij al iets dat op vijgenblad lijkt? Ik hoop toch echt dat het die specifieke pompoen is, heb al diverse zoete recepten verzameld waaronder deze https://www.denoudekastanje.be/recepten/desserts/7-engelenhaar-cabello-de-angel

Dat lijkt me zo lekker.

Hier staan ze er nu zo bij (ik laat ze tegen een muur opgroeien):

IMG_7648.jpeg

Geplaatst:

Wegdoen doe ik zeker niet @acpronk 😃. Ik vind het al mooi staan als de hele muur met pompoenblad is begroeid. Maar ik hoop natuurlijk wel op iets eetbaars 😉. Ik zou het wel slecht vinden als het geen vijgenbladpompoen is. Bij een Janssen zaden gekocht, dus wel regulier bedrijf. Zaden waren ook zwart zoals van deze soort gebruikelijk is. Afwachten maar 🤞.

Geplaatst:

Ik ga straks eens kritisch kijken, @Dahli. Had me nog niet zo bezig gehouden met de bladvorm. 

Geplaatst:

Mijn blaadjes zien er net zo uit als de jouwe, @Dahli . 20250611_211844.jpg20250611_211824.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic