Itoero Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Ik heb verschillende kerstomaten: de italiaanse (ovaalvormig), chipano, cremlin en een hartvormige soort.De chipano, die ik het eerst heb gezaaid, heeft al z'n eerste diefjes.Hoe dieven jullie je kerstomaten?Welke laat je staan? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Laat me graag verbeteren door anderen, want dit is mijn specialiteit zeker niet. Maar ik dacht eigenlijk : kerstomaten helemaal niet dieven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eelzuhtjuh Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 struiktomaten (laag) dief je niet, tenzij de plant buiten staat en dusdanig bossig wordt dat het beter is wat lucht in de planten te krijgen.Stamtomaten (hoog) dief ik vanaf de allereerste dief. Ik laat geen dieven staan. Cherry- of kerstomaten zijn er in struik en stam varianten. Het is dus van belang om te weten wat voor ras je hebt. Of ze laag blijven of de lucht in gaan. Naar aanleiding daarvan beslis je of er gediefd moet worden of niet. Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 De rassen die ik heb (de italiaanse (ovaalvormig), chipano, cremlin en een hartvormige soort) zijn stamtomaten denk ik.Vind er niet echt duidelijke info over.Maar ik heb gehoord dat je stamvormige kerstomaten niet zo moet dieven als andere, zwaardere soorten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eelzuhtjuh Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Jarenlang in de cherrytomaten gewerkt. Allemaal hoge stamtomaten weliswaar voor de commerciële teelt.Alle dieven gaan er daar af. Op den duur gaat de plant onderaan de stengel een andersoortige dief maken, namelijk een lange stengel, de zogenaamde onderdief. Ook deze direct verwijderen.Voor alle dieven geldt: hoe sneller je ze eruit breekt hoe kleiner de wond en hoe kleiner de kans op ziekten of schimmelinfecties. In de commerciële teelt laat met op den duur 1 dief staan, deze vormt een tweede hoofdstengel. In de hobby teelt zou ik daar niet aan beginnen omdat het teelt seizoen in onze onverwarmde kassen vele malen korter is dan in de verwarmde commerciële kassen Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 ok, diefjes eraf.Ik ga wel bij één plant enkele diefjes laten staan om te zien hoe die uitgroeit. Ik heb net een Tiny Tim gezaaid, struiktomaat, 30cm hoog...ben benieuwd. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Tiny Tim, leuk soortje hoor! Werd hier zo'n 50cm. Ik heb die afgelopen jaar een beetje gediefd. Vooral aan de onderkant, bij de bovenste 25cm heb ik denk geen enkel diefje er uitgehaald, of soms een enkeling dan om het even wat luchtiger te maken: zodat het sneller droog wordt als het geregend heeft. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Zie ook hier: kerstomaat-t5967.html? en hier: kerstomaat-rosso-cremlin-f1-t1333.html? Er is echt heel weinig waarover nog niets is gezegd op dit forum Gebruik de zoekfunctie, dan krijgen we niet zoveel dubbele topics. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.