Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Framboos/druif ondersteuning


Jkskenl

Aanbevolen berichten

Je kunt de framboosscheut aanbinden, zodat ze rechtop staat.

 

Mag ik me even kritisch bemoeien met je project...? (Daar hoef je je niks van aan te trekken!) De combinatie druif en framboos in deze grootte bak vind ik niet zo gelukkig. Vooral vanwege de beschikbare ruimte en de nogal andere groeivoorwaarden van beide. De druif groeit vrij kalkrijk, framboos wil liever wat zurig. De framboos gaat van de zomer vele scheuten maken en de bak snel vullen. De druif zal wel groeien, maar moet je een aantal jaren bijsnoeien om een stevige en productieve plant te krijgen. Met andere woorden: ze gaan elkaar in de weg staan en stellen heel andere eisen aan de grond. Ik zou in een bak als deze of een druif of een framboos die wat mag uitbreiden zetten. De kans dat beide samen een succes worden is niet zo groot.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag zeker, anders schiet het ook niet op natuurlijk mijn project...!

 

Kan ik de framboos beter in het midden zetten (kan ik hem uberhaubt nog verplaatsen) en de druif in een andere (zelfde soort) bak zetten?

 

Heb je misschien tips wat wel een goede combinatie zal zijn om erbij te zetten?

 

Ohja, ik heb ook een zwarte bes. Kan deze eventueel gecombineerd worden met de framboos?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat beide samen een succes worden is niet zo groot.....

Dat moet je toch een keer mijn druiven en frambozen vertellen... ok, bij mij staan ze op twee meter afstand. Maar alsnog, gaat prima. De druif krijgt wat extra kalk, en met snoeien worden ze goed uit elkaar gehouden. Gaat prima. Ik zou de takjes van de framboos straks aanbinden aan het rek en naar boven gaan leiden.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei.... Moeilijk me hier nu tegenaan te bemoeien ( doe het dan niet ). De bak is niet zo groot nee. De framboos zal op termijn de bak min of meer vullen. De druif echter wortelt heel anders, en gaat de diepte in. Dat bijt mekaar niet echt denk ik. Dan de groeiwijze. De framboos maakt scheuten van zeg tot maximaal 1.50m. Die kan je allemaal ook op 1.20 toppen en houden. Ik zou ze zelf niet recht omhoog binden, de vruchtzetting en dracht is beter als ze schuin staan. Maar goed, heel veel zal dat ook niet schelen. Gewoon laten gaan denk ik. De druif is erg groeikrachtig en kan je veel verder omhoog en dan naar links en naar rechts leiden, net wat je wil, maar bóven de framboos uit dus. Is daar ruimte voor ? Zo ja , zou ik dat doen.

Niet gaan pielen met aanbinden van de framboos ( of wanneer wel, dan als waaier ) Lekker laten gaan , en echt overtollig groeisel gewoon door het seizoen heen wegsnoeien.

 

Mesten kan je gelijk houden , zowel framboos als de druif , en elk jaar in najaar de druif wat extra kalk. Zo nauw nemen deze dingen het niet. ( het is gelukkig geen blauwe bes )

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het echt niet met je eens, Frank!

 

Heb je de grootte van die bak gezien op de foto's? Als je de framboos goed verzorgt, staat de bak volgend jaar vol scheuten. Als je de druif kalk geeft, geef je de framboos ook kalk. Dat is echt iets heeeel anders dan twee planten op 2 meter. In mijn tuin staan ook frambozen en druif op 2 meter van elkaar, dat is natuurlijk geen enkel probleem. Je kunt de bodem plaatselijk aanpassen aan de planten. (Op mijn kleigrond doen frambozen het matig: dus heb ik ze in gevouwen "bakken" van gronddoek en daarin deels turf verwerkt, die ik geregeld aanvul.) Dit is een bak van minder dan 100 liter. Neen: In het allergunstigste geval doen beide het uiterst matig in zo een bak samen... Maar geen gezonde, stevige, goeddragende planten zo! En dat wil je toch graag als tuinier/liefhebber!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn braamstruiken zagen er vijf jaar geleden net zo uit, kleine sprietjes van nog geen halve meter hoog. Nu zijn dat reuzen die aan de voet 1 m² innemen, met ranken die bijna 2 m de hoogte ingaan, langer zijn dan 4 m, en dikker dan 3 cm doorsnee onderaan. En in de berm van de akker achter ons staan wilde frambozen die regelmatig door de boer worden gekortwiekt, maar er toch in slagen om daar een heel walletje te vormen. Als dat aanslaat, groeit dat snel, zo'n struiken. Maar ik vraag me af of dat gebeurt in een bak met potgrond. Volgens mij staan bramen liever in slechte steengrond dan in zo'n bak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan dezelfde vraag aan jullie: kan de framboos in zijn 1tje blijven staan en dan eventueel gecombineerd worden met wat kroppen sla, rucola o.i.d.?

 

Heb nog zo een zelfde bak met zwarte bes. Wordt deze heel groot? En ook hierbij de vraag waar hij mee gecombineerd kan worden eventueel.

 

Tot slot zit ik nog met de druif, waarvan ik werkelijk geen idee heb waar ik hem moet laten. Heb enkel deze bakken en potten tot mijn beschikking..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik dat de bak echt een bak is met een bodem ? Dus een beperkte diepte ? Of is het een opstaande houten rand op vrije grond ?

 

Is het dat 1e, dan gaat die druif niet echt lukken nee, en zeker de combi van beiden in die ene bak niet nee. Het schrikbeeld van de braambes ( braam ) van de poster hiervoor, is niet van toepassing voor een framboos, niet als je hem een beetje bijhoudt.

 

Combi framboos en wat andere kleine dingen, kan nu wel , zeker de eerste 2 jaren wel. Staat dat ding wel zonnig ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bak is ong 87 cm breed en 25 cm diep. Echt een bak met een bodem.

 

In principe bedoeld voor mijn ouders voor wat leuke zomerplantjes, viooltjes etc. Ik heb ze inmiddels in mogen pikken! Voor de rest bij ons achter alleen tegels helaas. Dus ik moet het echt doen met potten en die 2 bakken (waar ik overigens al lang blij mee ben dat ik die mag gebruiken!)

 

Onze tuin is op het zuiden en de hoek die ik gebruik is ook het meest zonnige/warme stukje in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot slot zit ik nog met de druif, waarvan ik werkelijk geen idee heb waar ik hem moet laten
Een druif kun je altijd wel ergens kwijt al is het maar tegen een muur. Deze neemt al genoegen met een plekje ter grootte van drie betonklinkers.

img147737351357934398.JPG

druifmuur98151365684171.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook een goed idee inderdaad. Uiteindelijk geen last na een aantal jaar van wortels die de tegeltjes omhoog drukken?

 

Wij hebben grote tegels in de tuin liggen, dus moet even kijken of ik een plekje kan fixen waar maar een stukje tegel ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het door de wortels omhoog drukken van tegels zul je geen last hebben want een druif wil met zijn wortels graag de diepte in. Als de grond onder je tegels slecht is (dat is hij bij mij naast die muur overigens ook) kun je voor een goede start van de druif beter eerst een wat ruimer plantgat maken , van zo'n liter of twintig bijvoorbeeld , en dat vullen met betere grond. Zul je toch nog zo'n grote tegel moeten optillen .

sl55286130221365706070.JPG

Nog even duidelijk laten zien aan welk klein open oppervlak een druif al genoeg heeft. Wel is het natuurlijk zo dat ook bij het gebruik van klinkers er nog een vrij open structuur blijft voor de doorvoer van regenwater etc.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...