Geplaatst: 10 april 201312 j Teveel keuzes en hoe maak je de goede? 1) Er is onderscheid in vroeg, middel, laat.2) Onderscheid in goede of matige opbrengst.3) Geschikt voor verschillende grondsoorten.4) Smaak Op punt 1, zou ik denk ik voor een vroege en een middel aardbei willen kiezen. Uiteraard een zo goed mogelijk opbrengst en de grondsoort van mijn tuin is klei. Er zijn blijkbaar ook zurige aardbeien, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar zoet. Wat voor soorten zouden jullie mij aanbevelen? (ik wil ze gaan halen bij kwekerij e. duivenvoorde, dus het liefst iets wat in zijn assortiment zit, maar andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!)
Geplaatst: 10 april 201312 j Wil je enkeldragende aardbeien of doordragers? Enkeldragende aardbeien geven je een paar weken lang veel opbrengst en de doordragers geven je een zomer lang aardbeien, maar wel minder veel. Grondsoort zou ik me niet zo druk om maken, smaak is wel heel persoonlijk. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 10 april 201312 j 5) doordragende rassen, bijvoorbeeld Ostara. Goede smaak, redelijke opbrengst, geen kanjers.
Geplaatst: 10 april 201312 j Ik denk dat Duivenvoorde geen Ostara's heeft ? Maar kan je die krijgen: zéker goede ja. Anders Elsanta's ? Verkijk je niet té veel op dat vroeg, midden en laat hoor. Die verschillen zijn soms maar klein. Doordragend of éénmaaldragend is wel een groot verschil. Maar ook daar moet je je niet verkijken of dat je nog tot in oktober lekkere aardbeien zou kunnen eten. Dat lukt meestal helemaal niet.Grondsoort afhankelijke soortjes, die zijn er wel, Maar de meeste aardbeien willen wel zo'n beetje hetzelfde. Klei gaat best goed. Doe wel wat aan grondverbetering ( zie andere topics )
Geplaatst: 10 april 201312 j Duivenvoorde heeft Ostara's, en ik ook! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 10 april 201312 j zag laatst op een tv programma een biologisch dynamisch tuinder die Lambada's had omdat die sterk waren volgens hem en ook zonder al dat gif kunnen wat andere tuinders wel gebruiken.
Geplaatst: 11 april 201312 j Lambada's zijn heerlijk ( Ostara's ook ) en ook een goeie keuze. Maar wel eenmaaldragend dan. Elke aardbei is biologisch te telen
Geplaatst: 11 april 201312 j Bij mij heb ik dat probleem ook steeds !Er zijn gewoon te veel rassen bij duivenvoorde en ik kan nooit kiezen .Nu heb ik dus vorig jaar in Augustus de Maxim aardbeien aangekocht .Enkele op het forum zeiden dat de smaak tegen viel maar toch wilde ik ze eens proberen .Zelf eens proeven en zien hoe het kwaa smaak valt .Valt hij niet in de smaak bij mijn zoontje en ook niet bij mezelf , koop ik in augustus weer een ander ras .Eventueel hou ik dan de lopertjes bij voor aardbeienconfituur maar daar ben ik nog niet zo zeker van .Dat is nog te zien als ik plaats overhoud in de tuin http://axelsmoestuin.weebly.com/
Geplaatst: 11 april 201312 j Auteur Ik heb gekozen! 2 soorten:- Sonata - eenmalig dragend- ostara - doordragend Ben benieuwd... Bedankt voor de tips. Heb trouwens ook veel gehad aan het topic van Borsalino:https://www.moestuinforum.nl/hoe-smaken-jouw-eigen-gekweekte-aardbeien-t5805.html?hilit=aardbeien%20smaken
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.