Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waarom aardbeienrijen zover uit elkaar?


DjangoV

Aanbevolen berichten

Nu ik bezig ben met het indelen van mijn tuintje krijg ik regelmatig te horen dat de rijen best zo'n 60 cm. uit elkaar geplaatst worden. Plantjes in dezelfde rij hoeven echter slechts zo'n 30 cm. van elkaar af. Nu vraag ik mij af of dit puur pragmatisch is, omdat je er anders niet tussendoor kunt lopen of dat er ook een biologische/groeitechnische reden is.

Het lijkt me toch dat de plantjes hun groeiruimte en voeding niet alleen haaks op de rijen nemen.

--------------------------------------

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is waar. De planten nemen hun voeding natuurlijk rondom. De reden zit m in in de bloei en later de oogst. De bezonning is bij rijen die N naar Z gericht zijn , en zo ver uit elkaar, optimaal. Zon is echt heel belangrijk voor zoete vruchten.

Brede ( die 60cm ) afstand geeft de planten dus optimale bezonning en op zuid ( heter ) hebben ze iets bescherming aan elkaar.

 

Zelf zet ik ze iets verder uit elkaar ( ook afhankelijk van het soortje hoor ) en óf op een rij ,, óf in carré, 2 rijen naast elkaar dus , en dan een pad, voor wieden en latere oogst.

Niet dat het zo moet, maar zo doe ik het.

 

dscn506516341365447949.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus als ik het goed begrijp, heb ik bij mijn huidige indeling (zie hieronder; aardbeien deel wordt groter hoor) als ik de noordpijl erbij betrek eigenlijk liever allemaal rijen van 1 à 2 i.p.v. 1 lange rij (van 16 ofzo)

map181351365588026.jpg

--------------------------------------

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog vollegronds aardbeien had zette ik ze in dubbele rij en geschrankt.

Spaar je plaats mee uit.

 

De afstand van 60 voor een rij van midden plant tot midden plant lijkt me heel nipt.

 

Ik had toen ze op worteldoek staan van 80cm, 2 rijen op 30 cm van elkaar en 30cm in de rij geschrankt.

Dus schoot er op de worteldoek nog 25 cm over aan beide zijden voor de weg van 60 cm begon, de aardbeien lagen op het stro in de weg.

Heb bij het plukken menige platgedrukt met knieën

 

Veel hangt natuurlijk af welk aardbeiras, je hebt korte stelen en lange bloemstelen.

bv Pineberry, die lagen volledig op de worteldoek.

Elvira lag op de rand en op de weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van de soortjes is zekers zo. Ik heb inderdaad geen erg langgesteelden, hoewel de Ostara en de Elsanta wel wat langer zijn. Ze hangen bij mij op deze manier en op het bed zelf, en net op de rand. Met kruipen heb ik nooit problemen gehad. Maar zekers waar: geschrankt kun je net meer planten kwijt. Maar ook weer niet echt veel meer natuurlijk , en de ruimte rond de plant biedt ook weer voordelen. ( ziektegevoeligheid, bij natte zomer: schimmels, Makkelijker plukken enzo.

Zelf zou ik gezien jouw plattegrond 2 rijen zetten en dan inderdaad geschrankt misschien.

 

Iets anders is, waar laat je je stekken die je neemt in augustus ? Heb je daar plek voor ? ( stekkenbed ) ter vervanging op termijn van de huidige die je poot ?

Ik hou dus 1/3e deel vrij voor stekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn foto zie je de aardbeien netjes twee aan twee staan. Dat is op zich helemaal geen efficiënt gebruik van de ruimte. Als je ronde flessen in een krat plaatst, en ze op mijn manier naast elkaar plaatst, hou je loze ruimte over. Of beter gezegd; méér loze ruimte, dan dat je ze zou zetten als je het krat efficiënt wil vullen ( proppen ) dan komen ze om en om te staan toch ?

Schranken is dus niet precies naast elkaar, maar net versprongen ten opzichte van elkaar.

 

( wat is dat moeilijk uitleggen zeg )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook al bezig....

met zoiets...

 

o------o-----o-----o-----o-----o-----o-----o

----o-----o-----o-----o-----o-----o-----o

 

 

 

o------o------o------o------o------o------o

o------o------o------o------o------o------o

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bezonning is bij rijen die N naar Z gericht zijn , en zo ver uit elkaar, optimaal. Zon is echt heel belangrijk voor zoete vruchten.

Brede ( die 60cm ) afstand geeft de planten dus optimale bezonning en op zuid ( heter ) hebben ze iets bescherming aan elkaar.

 

Alleen als je de keuze hebt hoor. Niet dat het die aardbeien nu de kop kost he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen als je de keuze hebt hoor. Niet dat het die aardbeien nu de kop kost he ?

Ok, dan heb ik het goed begrepen. Ben nu nog bezig met de indeling en het aardbeienvak wordt aanzienlijk groter. Ik kan er dan net zo goed rekening mee houden in de planning

--------------------------------------

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat rekenwerk en schuiven in de indeling is het aardbeienvak nu ongeveer 3x zo groot als eerst. Ongeveer 2/3 van het vak is gevuld met 35x Ostara en 16x Elsanta (gehaald in Lisse). De resterende 1/3 is leeg voor stekjes). Zie mijn blog voor foto.

 

Bedankt voor alle zeer nuttige reacties.

--------------------------------------

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...