Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedendag,

Ik ben op zoek naar een goede stek van de wilde kamperfoelie. Ben vorig jaar naar Terschelling geweest en heb een aantal takken meegenomen. Helaas hebben deze geen wortels gekregen in het water.

Wie kan mij helpen aan een stek van de wilde kamperfoelie?

Mijn hartelijke dank.

Posted

Stekken maak je het beste in het najaar, als de groei van de plant gestopt is. Kies stukjes tak die net aan het verhouten zijn; dat wil zeggen nieuwe aangroei die niet meer echt jong is maar er al wat houtig begint uit te zien. Stukjes van pakweg 15 a 25 cm zijn zeker lang genoeg.

Het belangrijkste is om niet te stekken op water, maar het stukje tak in de grond te steken (liefst zandachtig) of in een mengsel van vooral zand en wat tuingrond in een wat hogere pot, die je ook zou kunnen ingraven (makkelijker omdat er vocht uit de bodem beschikbaar is, minder kans op verdroging) De stek zal gaan uitlopen in het voorjaar, als ze voldoende vocht heeft, maar is dan vaak nog niet beworteld. Wacht dus tot de zomer of liever nog het najaar om ze op te graven of over te planten...als ze dan nog groen is en groeit zitten er zeker flinke wortels aan.

Kamperfoelie stekt vrij makkelijk. Misschien lukt dit ook wel met zomerstekjes...!? Want een kamperfoelie maakt vaak ook spontaan afleggers (= een tak komt op de grond te liggen en maakt daar nieuwe wortels = nieuwe plant)

De hierboven beschreven stekmanier werkt voor heel veel struiken met een redelijk grote kans op succes. Het beste zet je de potten (of het stekstukje tuin) wat achteraf in de (half)schaduw. Het is een kwestie van wat geduld (eigenlijk meer een halfjaartje "vergeten") en je even beheersen om te kijken of er al wortels zijn.

Succes ermee.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

De methode die hierboven wordt beschreven hebben wij vorig jaar (eind zomer, na de bloei) ook met veel succes gebruikt!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Posted

Sluit me bij Weknow aan. Met die toevoeging dat ook voorjaars of zomerstekken bij kamperfoelie ook wel goed gaat hoor. Iets meer kans op uitval.

Wat ik doe is een takje nemen zoals door Weknow beschreven, met plastic zakje erover in pot. in schaduw ( niet in de zon ! ) en koel maar niet koud, mag ook binnen voor een noordraam. Takje nemen met een hieltje is nog iets beter.

Ik halveer de bladeren met een schone schaar voor ik het zakje erover plaats. Licht zetten wel hoor ! Niet te nat. Niet droog. Met een week of 2-3 zie je groeipunten in de oksels.