Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstelletje...


Danuta

Aanbevolen berichten

Hi

 

Ben Danuta, bijna 58, woon deels in Oostenrijk en probeer een beetje ene kruidentuin te creeren tussen de rest...

1 Partner, genaamd de Tuinkabouter (wegens uiterlijkheden ) rond kerst heet hij de Kerstman, 3 honden, 1 kat, 8 schapen en 15 kippen maken hier de buurt onveilig...

Groot huis, veel grond, klein kruidentuintje......die eruit ziet als of er een bom is ingeslagen maar mij interesseert eigenlijk niet hoe het er uit ziet maar wat ik er uit haal...

Honden zijn 2 kaninchen teckels en een Goldy, schapen Oussants en de kippen Amrocks, Sulmtaler, Serama's en mixdwerg.

 

Ik doe niets volgens de regels wat betreft tuinieren maar meer mik het erin, overleeft het prima, zo niet dan wordt er iets anders geprobeert, beetje moeilijk om op een rotsige arme schuine ondergrond iets te creeren maar begint te komen, ideeen zijn altijd welkom maar houd er rekening mee dat ik misschien wel een beetje een luxe paard ben, in mijn tuintje enzo graag met materialen werk die voor handen zijn...geen Chanel of Dior voor de tuin )

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum. Moeilijk om n.a.v. jouw 'voorstellen' tips te geven.

Je situatie is heel anders dan hier in de vlakke polder.

Misschien alleen kiezen voor kruiden die arme grond vragen?

Of gebruik maken van een bodembedekker waardoor de aarde niet wegspoelt van de schuine helling? of eventueel treden maken waardoor de grond 'recht' ligt?

Of wat extra tuinaarde aanbrengen?

De mineralen L (Liefde) en Z (Zorg) doen het altijd goed in de tuin

Ik ben benieuwd wat anderen nog voor ideeën voor je hebben.

In ieder geval veel succes met je kruidentuin en plezier op het forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Marijke, ik heb er meestal alleen maar kruiden, bosbessen, frambozen, bosaardbeien en nog wat zaken er in staan, de bessen en beien krijgen een speciaal biomest voor besachtigen, ik heb verschillende vakken die ik vul met rijke en minder rijke grond. De grootste heb ik nu gevuld met hooi, daar een flinke laag compost op, daar gaat een flinke laag goedkope tuingrond overerheen en daar kan dan wat kool, grondkomkommer en andere zaken in waar ik zin in heb, eens kijken wat er gebeurt. Is een probeersel

 

De tomaten gaan in een apart hoekje met een paar oude ramen er overheen en krijgen ook weer wat speciale mest en wat aarde voor Tomaten, bergen met bioaarde enzo te vinden hier gelukkig...en mest hebben we zat, zo niet van onze eigen dieren dan wel van de boeren om ons heen of de stoeterij schuin tegenover.

 

De meeste hebben heir gewoon een stuk vlakke grond verrijkt en daar een moestuintje van gemaakt maar Oostenrijkers staan niet echt bekend als groente eters en het meeste beperkt zich tot een soort of 4 a 5 groentes en wat basic kruiden in de tuin. De oregano, thijm, majoraan en dat soort zaken groeien mij hier om de oren, de basilicum is nog wat tegenwerkend maar ik ben wat soorten aan het uitproberen, de Rozemarijn gaat ieder jaar de pijp uit, afgedekt of neit dus die gaat voortaan in een pot en tegen de winter naar binnen ) Dit jaar heb ik reuzekalebassen voor gezaaid, waarvan ik er 1 of 2 in de volle grond ga zetten in een voorbewerkte kuil met veel compost...en zo hobbien we heir een beetje door ) De grootste frust is dat ik geen boerenkool goed krijg hier, je kunt het hier ook niet kopen, schijnbaar hoe zuidelijker je komt hoe moeilijker dattie ut doet..... Ik ben niet echt een fan van de Nederlandse keuken maar boerentoppenstamp mis ik toch wel )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paradijsje ? Zo op de foto ziet het er in ieder geval mooi uit hoor ! Welkom.

 

Er is veel mogelijk hoor. Heel veel. Vooral met fruit / kleinfruit / misschien druiven en en en.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Danuta en welkom hier!

 

Wat grappig dat je juist zoiets oer-Hollands als boerenkool daar niet kunt kweken. Ik heb altijd het idee dat als het hier groeit, het overal wel zal groeien, maar dat is dus duidelijk niet zo. En waar het aan ligt?

Ik lees een aantal mediterrane kruiden in je verslag, maar geen muntsoorten? citroenmelisse? lavas? peterselie? knoflook? bieslook?

In elk geval veel plezier met experimenteren, het wordt dit jaar vast weer heel gezellig in jullie tuin!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Bit, we hebben hier over het gehele goed aardig wat fruitbomen staan, appels, peren, kersen (de vogels zijn ons altijd voor)kwetsen, walnoten, hazelaars en voor het eerste jaar een kleine abrikoos....frambozen in het wild aangezien we aan de rand van het bos wonen, gecultiveerde frambozen en bramen in de tuin hier en daar....en we hebben ook een paar druiven staan maar die doen nog niet veel....

 

Hi Marijke

 

Verschillende soorten bieslook, peterselie, heb nu voor het eerst japanse gezaaid, selderij, daslook, salie, lavas voorgezaaid voor het eerst, absoluut geen muntsoorten aangezien we beiden dat smerig vinden in ons eten ) ergens in een bak staat citroenmelisse, wordt alleen gebruikt als opsmuk voor toetjes......, Viola odorata (vast), oostindische kers voorgezaaid en nu nog op zoek naar een paar potten Pelargonium graveolens en nog wat andere eetbare bloemen...

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Indy, stikt er de moord van maar dus geen van deze soort kunnen vinden. Hier is de keuze niet zo groot als in Nederland hoor....hier moet het mooi, kleurig en goedkoop zijn want velen stekken en trekken zelf voor dus hebben ze al meoite genoeg om de zooi kwijt te raken, dus vele goedkope hybriden... )

 

In mei ben ik weer in Nederland dan kijk ik even rond of laat 1 van mijn vrienden eens rondkijken want ik ben er eigenlijk alleen maar om de ondertrouw te regelen.

 

 

MVG

 

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Conny, de citroengeranium is bvb 1 van de hybriden van deze soort, ik ben eigenlijk op zoek naar een zo zuiver mogelijke plant. De eigenlijke P.Graveolens is de basis van alle geur P.'s Ik zoek de Rosa, de zuiverste met een rozengeur dus.........naja, komt vast nog wel een keer......)

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben eens even gaan zoeken naar deze plant, maar daar is niet zo 1-2-3- aan te komen nog.... Valt eigenlijk wel wat tegen, je zou toch denken dat zo'n heerlijk geurende plant overal verkrijgbaar zou zijn! hmmmm

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, er is er zelfs eentje tegenwoordig die naar aardbeien ruikt...effe kijken hoe heet dat ding...ehmm 'Lady Scarborough'

Nah ik heb familie in Engeland dus er is altijd wel aan te komen als ik hier of in Nederland niets kan vinden

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...