Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beginneling, gaat dit goed?


Marieke84

Aanbevolen berichten

Ik denk dat het bij het tomatenplantje zeker geen koude is maar een gebrek aan mineralen/voeding. (komt bij deze soort die je kant en kant en klaar koopt veel voor). Vaak als je wat voeding geeft hersteld de plant wel weer. De komkomer is volgens mij(op de foto te zien) een gewone komkomer en het lijkt zo te zien ook een gebrek aan voedingsstoffen. Bij deze voor gekweekte planten geld dat de kweeker de planten wel optimaal wil verkopen en ze voed maar, bij de tussen handel alleen water maar geen voeding krijgen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een beginneling hebt ge wel erg grote tomaten op dit tijdstip, hoe hebt ge dat voor mekaar gekregen

Zelf heb ik einde januari gezaaid, binnenshuis en met speciale fluora verlichting om geen gebrek aan licht te hebben opgekweekt.

Nu staan die planten in de koude kas, wel verwarmd tegen de vorst maar ook niet méér dan dat, en ongeveer de helft heeft nu bloemen in de eerste tros.

Daar bij u hangen er reeds redelijk grote tomaten aan, dat begrijp ik niet, of het moet zijn dat ge die zo gekocht hebt.

Die vergelende randen zijn duidelijk een gebrek aan sporenelementen en daarvoor zou ik ze wel wat patentkali geven en een heel klein beetje kalkcyanamide, misschien zelfs opgelost in water.

Gier kan ook wel helpen maar dat is meestal maar stikstof geloof ik

Koemestkorrels? Voor die door de wortels kunnen opgenomen worden duurt het nog enkele dagen of weken.

Voor die planten zal het nu wel erg koud zijn buiten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je planten zijn in stress,.. oorzaak: de overgang van warmte (zo te zien komen je planten rechtstreeks vanuit een verwarmde kas (serre) naar buiten bovendien met het ultraviolet licht zonlicht.

Hier kunnen ze echt niet tegen.

De voedingsproblemen (tekorten) zoals de heer " Willy " schrijft komen doordat de plant in deze stress situaties de benodigde voedingsstoffen gewoonweg in deze toestand niet kan opnemen

Dus zeker GEEN mest toedienen, want hiermee doe je meer kwaad dan goed.

Verder advies ,..? Ik zou het zelf rustig afwachten, en de planten voorlopig even afschermen tegen direct zonlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met Persica eens.

 

Hoeft niet zo gegaan te zijn natuurlijk , maar ik stel me zo voor dat je naar een tuincentrum bent gegaan, om wat dingen aan te schaffen voor je nieuwe moestuin. En wat is er mooier dan zo'n mooie tomatenplant die daar fris en fruitig zo van de kar komt, net binnen van de kweker en voor helemaal niet zo'n gekke prijs ( Intratuin bij ons bv. biedt zulke mooie spullen met karrenvrachten aan ) Een tomatenplant, paprika's, een komkommer , een pompoen , zelfs meloenen.

 

Ze worden aangeboden, je kan ze nu al kopen, en je wil wat in je tuin. Daar is zo'n tuincentrum voor. dusss....

 

Maar wat Persica zegt. Die dingen komen uit een tuincentum, of zo van de kweker. Onder optimale condities opgekweekt. Optimaal voor de plant, om er zo mooi mogelijk uit te zien tijdens het moment van kopen. Dat ze helemaal de shock niet aankunnen; de overgang van daar naar jouw tuin, dat verteld niemand erbij natuurlijk.

 

De plant kan blijven leven, jawel. Maar zal zich als het ware teruggeworpen weten, naar opnieuw het tijdstip van vegetatieve groei. Niet de bloei en niet de vruchtzetting. De plant nu niet mesten , hij gaat als hij hier doorheen is weer groeien, zeker als het straks echt mooi weer wordt en warmer vooral. De klap nu, zal een tijdje zichtbaar blijven. Herneemt de plant zich, zal hij gaan groeien en later gaan bloeien. Met een week of 3 vanaf nu wat beginnen met mesten, weinig nog. en later wat opvoeren. De plant zal opnieuw gaan bloeien en later vruchten geven. Hoop ik althans voor je. Ik ga er even vanuit dat ie niet ook met hormonen behandeld is.

 

Intratuin ( ook anderen natuurlijk, maar Intratuin is er een kei in ) biedt waanzinnig mooi spul aan. Bij bossen. Karrenvrachten Oleanders, Bougainvillea's Echt prachtig. Maar in een onmogelijk stadium voor de plant om nu al buiten te kunnen. Het kan goed gaan , maar het is gewoon nog niet de tijd voor een tomaat in NW-Europa, om zo ver te zijn als die van jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...