Ga naar inhoud

Volkstuinverenigingen - prijzen / kosten , regels en meer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn achtertuin wordt te klein voor wat ik wil verbouwen, dus wil een groot deel naar volkstuin in Zevenaar verhuizen. Hier blijf ik dan sla, handworteltjes en dat soort klein grut verbouwen, kippen komen dan in de tuin ipv bij schoonvader.

Ik heb navraag gedaan over de kosten hier en die zijn als volgt:

* Waarborg: 50 euro, eenmalig

* Contributie: 25 euro, per jaar

* Plot: 0,25 cent per m2

Gebruik van water is inclusief, d.m.v. aanwezige waterpomp (grondwater).

Gebruik van kruiwagens, aanhangertje etc inclue. Kosten voor onderhoud aan kruiwagens e.d. wordt voor 'gecollecteerd'. M.a.w. wordt in ledenvergadering besproken als het nodig is. Geen toilet aanwezig, geen huisjes toegestaan (alleen opberghokken en kleine kassen). Verder één zaterdag per jaar verplichte werkdag voor leden en onderhoud aan paden e.d. is eigen verantwoording, onder toezicht. Mest (paardenmest) en compost wordt periodiek gratis gestort door omringende boeren. Automatische incasso verplicht en één jaar proeftijd. Aardappelen mogen niet verbouwd worden.

Plotten van +- 50m2/100m2/150m2/200m2 beschikbaar.

Voor een plot van 100m2 betaal ik dus 25 euro plus contributie á 25 euro maakt 50 euro per jaar.

Goed geregeld dus, als ik zo zie wat ze in andere regio's vragen

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben lid van De Eigenheimer.

Ik betaal 17.- euro per jaar voor 100 vierkante meter en 2.50 voor lidmaatschap.

eenmalig 2.50 borg voor de sleutel van het hek.

en eenmalig 25,- euro borg per 100 vierkante meter, het volgend jaar word de borg verhoogd naar 50,- aangezien sommige stukje grond er niet echt geweldig uit zien.

Er staan op meerdere plaatsen grondwater pompen en ook gereedschap kun je van de vereniging gebruiken.

Er zijn een paar regels je mag 2x per jaar stoken in maart en november,

en er mogen geen dieren worden gehouden.

Verder word er gevraagd of je de gebruikte materialen netjes wil opbergen en of je de bouwsels zoals schuurtjes en zo niet te hoog wil maken (mijn schuur is 2 meter en dat is geen probleem).

Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind iedereen is ook erg aardig en er word regelmatig iets gedeeld van de oost en voor advies hoeft je ook maar te roepen.

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik kijk op van de prijzen die jullie moeten betalen.

Ik betaal aan:

Contributie voor de bond { de R.B.v.V} € 45,00

Contributie voor de Volkstuin € 42,00

262 m2 á 1,55 € 406,00

Totaal € 493,00

Plus bijkomende kosten zoals:

Water, Riolering, Zuivering en Verzekering.

Dan kom ik totaal op ongeveer € 700,00

Maar dan zit ik ook in het mooiste stukje van Rotterdam Zuid.

Hier kan je sommige huisjes en tuinen op ons complex bewonderen.

http://www.vtv-dezandweg.nl/gallery/16760/VTV_De_Zandweg/

En het volgende was bij een evenement op ons Volkstuincomplex.

http://www.vtv-dezandweg.nl/gallery/29545/Kruid_en_Kunst/

En dit is de plattegrond van ons Complex.

http://www.novosite.nl/editor/assets/vtvzd/plattegrond.pdf

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Conny... die prijzen van jou gaan over een tuin met een huisje, een volkstuin dus. En niet alleen over de kosten van een moestuin waar de meeste mensen hier melding van maken.

Vandaar de enorme verschillen.

De pacht van mijn tuin met huisje kost ook veel en veel meer ( 775,- per jaar, huisje is mijn eigendom). Mijn moestuin (apart gedeelte op de Piccardthof) is dan weer erg goedkoop maar dat heb ik elders in dit topic al gemeld.

Jullie "camping" lijkt trouwens (gezien de fotooz) erg op onze "camping" hier...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Net de rekening ontvangen. Ik betaal € 5 aan contributie en € 0,15 per m2. Totaal € 50,- Borg en dergelijke zijn maar eenmalig en ook te verwaarlozen. De grootste service hoef ik niet te verwachten. Handwaterpompen is eigenlijk het enige. Geen bebouwing toegestaan en ook geen hoge bomen. Verder een grote vrijheid. Misschien wel een te grote vrijheid.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Volkstuin op vtv zuigerplas:

Contributie: €10,- per jaar

Pacht: €17,50 per are per jaar

Waarborg: €8,- per are (eenmalig)

Inschrijving: €8,- (eenmalig)

Koopje !toch?

Er zijn niet veel voorzieningen, wel waterpompen bij ieder pad.

Geplaatst:

Hier in wijchen bij Nijmegen

Huren van een moestuin van een vereniging

Huur per jaar voor een tuin van 100 vierkante meter 36 euro

Contributie is 6,50 euro

Pacht is eenmalig 50 euro krijg je weer terug als je de tuin schoon opleverde als je eraf gaat

Meeste tuinen hebben puls voor water en er staan overal hand pompen

Maar je hebt 3 soort tuinen grote ,halve nog wat kleiner de goedkoopste is 18 euro

Ik heb 2 tuinen een voor groente en de andere staan me bijenkasten

Paul

• 2 weeks later...
Geplaatst:

leuk om te zien waar jullie tuinieren!

Ik heb een tuin net buiten Utrecht, vlakbij de IJsbaan. Dit is ook een complex met huisjes en zomers slapen we er ook wel eens. In de zomer ben ik er natuurlijk vaak, en het voelt echt als ons buitenhuisje! we wonen zelf in het cntrum van Utrecht, en ik wilde zo graag een yuin. Wij betalen € 290 per jaar contributie en het huisje is ons eigendom. Er staan huisjes van verschillende prijsklassen, die van ons was toen €650

Verder betalen we nog € 70 per jaar voor de glas verzekering.

we mogen bbq-en (en soms stoken we stiekem een klein fikkie) en in het huisje koken we op een fornuis dat is aangesloten op een gasfles, die bij de tuinwinkel op het complex te koop is. WC en waterpunt zitten vlakbij, ik denk zo'n 50 m lopen. 4 x per jaar hebben we op zaterdagochtend van 10-12 tuindienst, dan doe je met een groepje huurders klusjes in de openbare ruimtes. Maar omdat wij het met zijn 2en huren doen we allebei 2x per jaar. Toen we lid werden van de vereniging was het merendeel van de leden 50+ (wij zijn zelf begin 30), maar er komen steeds meer jongere mensen bij.

het complex heeft ook een website: www.ons-genot.nl

Geplaatst:

Tja, ik kan t nergens mee vergelijken. Bij ons kun je op 5 plaatsen in de gemeente een tuintje huren (geen complexen, gewoon losse stukken grond, 5 percelen bij elkaar, allen 5x30m). Onze gemeente bestaat uit 4 kerkdorpen...

€21 euro per jaar wordt er gevraagd. Kas bouwen mag niet, en is een waterpomp (handpomp), en er staat een afscheiding(kje).

Wij hebben t zelfs overwogen, omdat t nog geen 2 euro per maand kost... Maar het is toch makkelijker aan huis, en 150 meter is meteen zo veel

Goed, lang verhaal kort, ik vind t vrij veel! Maar je krijgt er ook meer voor.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:
Hoi Erny,

Je hebt inderdaad gelijk.

En ons complex heeft inderdaad heel veel weg van een camping.

Daar hebben Sovreze, Hayays en jij best wel gelijk in.

Groetjes Conny.

Ik weet niet hoe het precies zit, maar je ziet het vaak. De aanwezigheid van huisjes e.d. maakt een verschil, vooral in de prijzen denk ik inderdaad zoals eerder gezegd. Hier hebben we 3 vereniningen in de directe omgeving en daar waar ik het grappig bedoeld een 'camping' noem is het ook veel duurder, daar waar huisjes met terrasjes staan en ook veel sier wordt verbouwd (bloemen, klimplanten etc) naast moes. Op een specifiek 'moestuin' complex is bijvoorbeeld bij ons ook de regel dat er uberhaupt geen overkappingen e.d. mogen worden gebouwd, behalve een opslaghokje van golfplaat ofzo. 2 daarvan hier, en die zijn inderdaad een stuk goedkoper. Iets met vraag en aanbod

Geplaatst:

hier hebben we ook een volkstuin, gewoon stukken grond met paadjes ertussen afgescheiden, de prijs per jaar verschilt erg, voor mijn grond van 3 bij 10 mtr ong betaal ik ong 12 euro per jaar, er zijn ook geen extra kosten bij.

regels zijn gewoon dat je de moestuin goed bij moet houden, dat t er niet uitziet als een wildernis, een ander moet er ook geen last van krijgen, er wordt niet gespoten, dus ook puur biologisch, iig ken daar niemand die daar spuit

• 1 maand later ...
Geplaatst:

ik zat zojuist eens even te kijken of er hier in zwijndrecht een tuintje beschikbaar is en wat de kosten zijn.

Nu is er een tuin per direct beschikbaar van 203 groot en ze zeggen dat de kosten op jaarbasis €251,80 is excl. eventuele verzekeringen.

Verder zie ik staan:

Voor de huur van een nieuwe tuin gelden voorts de volgende verplichte waarborgsommen

(bij vooruitbetaling te voldoen):

- tuin tot 100 m2 € 25,00 - groter € 50,00

- sleutel toegang tuinenpark € 20,00 per stuk (maximaal 2)

- kraan € 25,00

Bovenstaande waarborgsommen gelden met ingang van 1 januari 2012

De vermelde vaste kosten op jaarbasis gelden voor het verenigingsjaar 2012.

Verplichtingen leden (per verenigingsjaar) met ingang van 01-01-2012:

Contributie : € 45,00

Pacht tuin per m2 : € 0,58

Afvoerkosten tuin per m2 : € 0,32

Contributie AVVN : € 24,10

Verzekering (vrije keuze) : Afhankelijk van de voorwaarden en de te verzekeren objecten.

Maar dan lijkt mij dus dat bij die €251,80 nog geen contributie en alles zit....

Ligt het aan mij of is dit duur?

Geplaatst:

Als ik dit zo zie, denk ik: niet doen! Als je geld teveel hebt en je zit er niet mee dat Zwijndrecht zijn zakken daar graag op slinkse wijze mee vult, moet je het vooral wél doen. Je hebt dan wel een tuin, en anders niet.

Geplaatst:

Is toch een simpel rekensommetje!?

Contributie = 45€

Pacht tuin 203m² X 0.58 = 117.74€

Afvoerkosten tuin 203m² X 0.32 = 64.96€

Contributie AVVN = 24.10€

Dat maakt samen 251.80€ jaarlijkse kosten!

Komt daar nog bij:

Waarborgsom grote tuin = 50€

Sleutel 20€ per stuk

Kraan 25€

Maakt het totale kostenplaatje voor het 1ste jaar 346.50€

Snappie

Bij ons komt nu een stuk van 150m² op 21€ op jaarbasis en dat vinden sommigen nog te duur

Geplaatst:

Hier betaal je - inclusief - voor een tuin van 200 m² 60 euro per jaar, all in.

Om voor een zelfde stuk grond 360 euro te moeten neertellen, 6 × zo veel en dat in het zelfde land, dat vind ik duur, veel te duur.

25 Euro voor water, dat valt dan weer mee, dat is er hier niet bij, maar we hebben een sloot met goed water voor de gewassen.

Geplaatst:

ja dat simpel rekensommetje zag ik nog even niet.

Was een beetje verblind door me eigen fantasieën en de prijs....

Maar bedankt voor het sommetje, is een stuk duidelijk nu voor me.

weet nu in ieder geval dat dat hem niet gaat worden want zou niet weten waar ik dat geld vandaan moet halen.

Maar zit nog een vereniging in de buurt waar tuintjes vrij komen. Eens zien wat die doen kwa prijzen.

Rond kijken en erin verdiepen kan nooit geen kwaad.

Geplaatst:

Tja. Duur, duur. Het is ook maar wat je gewend / verwend bent ook he ?

Bij ons geen 'afvoerkosten' want er is nul niks aan of afvoer van mest/ compost of afval. Nul niks kraan , nul niks electra. Eigenlijk helemaal niks. Je kan je tuin laten frezen ( kost iets ( niet veel )) Maaien openbare stukken op het complex doet iemand vrijwillig ( ik dus ). Geen verplichtingen. Er is wel een schouw, voor als het bij mensen echt uit de hand loopt, dan krijg je een reprimande, en bij herhaling kan je de huur opgezegd worden = nog nooit gebeurd.

Bestuur is nogal inactief. sommige tuinen zijn wat verwaarloosd. Verder gemoedelijkheid en rust. Dus de tuinen zijn goedkoop. Je mag niet een groter huisje dan zo en zo groot, en verblijf na zonsondergang is verboden. Hoewel er dan toch niemand meer is om dat te zien.

hoe meer faciliteiten , hoe hoger de kosten denk ik ?

Geplaatst:

Ilse, ík vind het extreem duur... maar het schijnt dat in de "randstad" de prijzen wat hoger liggen. Maar dan nog... Helemaal als het alleen om een moestuin gaat en niet eens over een tuin met huisje... toch?

Ik vraag mij af, als ik die bedragen zie, wat ze van al dat geld doen... waar gaat dat allemaal heen, wat bieden ze jou?

Juist omdat je voor allerlei voorzieningen (bv water) ook nog een keer apart moet gaan betalen!

Ze rekenen én pacht én contributie én waterkosten én afvoerkosten...

Door dit soort prijzen te hanteren worden je groenten wel weer heel erg duur...

Geplaatst:

Erny dan ben ik blij dat ik niet de enige ben die dit belachelijk duur vind.

Dan is het toch geen hobby meer lijkt me?

Ik dacht wel dat je kas enzo kon overnemen van huurders maar je moest wel vergunning aanvragen enzo bla bla bla.

Maar ik schrok dus wel van die prijs... vraag me af waar mensen dat geld dan vandaan halen?

Nu wil ik gaan nadenken hoe ik dan verder ga doen in me tuin. Op een andere site kreeg ik al de tip om eens na te denken over verticaal tuinieren. Onze tuin staat namelijk niet naar het zuiden. Gelukkig hebben we wel zon maar mijn gevoel zegt dat het beter moet kunnen.

Verder wacht ik nog maar af wat die andere vereniging zegt...

Geplaatst:

Ik ben kwijt :

€ 55,--/jr. voor 300m2.

€ 15,--/jr. contributie.

Ik mag per tuintje (zijn 2 tuintjes van 150m2 tegen elkaar) 10m2 bebouwen. maximaal 3 meter hoog.

Alles moet minimaal 60cm van af de grens gebouwd worden. Alleen het hekje niet natuurlijk.

We mogen enkele kippen houden.

Er zijn op het terrein 2 handpompen om water te halen.

Verder word er verwacht dat we de boel netjes houden, zoals het pad tussen de tuintjes.

Dat pad ga ik dit jaar opnieuw leggen want het ziet er niet zo mooi uit nu. Allemaal kieren en gras ertussen.

Mag alles verbouwen waar je wilt, alleen de aardappels moeten volgens het schema van de vereniging geplant worden.

Verder een mooi bos rondom het complex. Heerlijk rustig.

Geplaatst:

Hmm denk dat ik geluk heb met het tuintje waar ik voor op de wachtlijst sta.

3 euro per 100 m2 per jaar. Thats it.

Kas en huisje zie ik niet staan dus mag denk ik niet. Zie wel plastic tunneltjes. Er is een algemene schuur waar spullen liggen voor algemeen gebruik. Water heb ik nog geen idee van. Hoop ik volgend jaar meer over te horen.

Geplaatst:

Hier in de randstad vind ik de prijzen veel te hoog, maar ja wat doe je eraan...

Prijs per m2 meter: 0,68 eurocent (en dat wordt nog met een paar procent verhoogd dit jaar)

contributie per jaar: 41 euro

Wat ik dan nog wel bijzonder vind, en mij afvraag of dat elders ook is. we moeten ook voor de algemene paden betalen. Ik heb 300 m2 en 10 procent daarvan heb ik dus niet echt, maar zijn de algemene paden rondom de tuin.

300 x 0,68 = 204 + 41 = veel te veel (maar ja je wil wat he)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...