Sanne2 Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Bij mijn komkommerplant zie ik de laatste dagen dat het rand van het blad verkleurd. Het rand van het blad begint wat geel uit te slaan.De laatste paar dagen staan de planten overdag buiten in de zon, en 's avonds zet ik ze weer binnen. Dit geld voor zowel de komkommerplanten als voor de tomatenplanten. (de planten waar het hieronder over gaat staan nog niet elke dag buiten in de zon, omdat ik ze nog wat te weinig blad vind hebben. Het gaat hier om de tiny tim tomaat)En nog een foto van de hele plant: Gister heb ik ook de tomatenplantjes buiten in de zon gezet. Ik denk dat ik ze te lang in de zon heb laten staan, want de blaadjes zijn ook wat geel aan het worden.Is dit blad nu verbrand, of is er iets anders aan de hand? Ik heb ze nu maar voor de zekerheid binnen laten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 normaliter is het nu nog te koud voor komkommerplantjes om naar buiten te gaan.Los daarvan heeft deze plant het erg naar zijn zin als hij vochtig staat. Misschien mist hij vocht (niet aan de voet, maar aan het blad)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
single_farmer Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Je zegt dat je ze overdag in de zon zet, volgens mij is dit het probleem. Ik had dit jaar hetzelfde met mijn tomaten planten, toen ze in veranda stonden en er 2 dagen volle zon op scheen, werden sommige bladeren ook ros aan de rand.Blijkbaar is het best dat je ze de eerste dagen buiten niet meteen blootstelt aan de zon. De meeste mensen laten hun planten naar buiten komen op overwegend bewolkte dagen om dit te vermijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Herbert, zou ik dan het blad nat moeten sproeien? Is het dan nog te koud om de planten overdag buiten te zetten? Als het kouder is dan 13 a 14 graden, dan laat ik de planten ook binnen staan. Alleen als het warmer is gaan ze naar buiten.Ik zal de tomatenplanten voortaan in de schaduw zetten als ik ze buiten zet.Single_farmer, is het uiteindelijk nog goed gekomen met jouw planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Klopt, ik heb hetzelfde en ben er ook achter gekomen (net als Single Farmer) dat het door de zon komt. Je kunt ze beter wat in de schaduw laten afharden buiten en niet in de volle zon. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Komt het wel weer goed met de aangetasts bladeren of komen deze de verbranding door de zon niet mer te boven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Het komt wel weer goed. Zulke verkleuringen kunnen ook van de kou komen, maar dan hebben we het over echte kou (5 graden of lager) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
single_farmer Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Het komt absoluut goed, deze bladeren gaan het altijd blijven hebben, maar nieuwe bladeren hebben er geen last van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Ja dat bedoelde ik, bedankt LonelyFarmer Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Het komt absoluut goed, deze bladeren gaan het altijd blijven hebben, maar nieuwe bladeren hebben er geen last van.Beetje beschut plaatsen en ze komen er wel door. Mijn ananaskers heeft dat ook wel eens als ze naar buiten gaat. Ik kies als het even kan een bewolkte dag om dat te doen en zet ze aan de kant van het terras dat het langst in de schaduw ligt. Dat wil wel helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Bij een van mijn komkommers is het blad raar geworden. Het blad zelf is lichtgroen aan het worden, terwijl de nerven donkergroen blijven. Ook zitten er allemaal vlekjes op het blad. Wie weet wat dit is, en wat ik er tegen kan doen? De komkommerplant staat sinds een paar dagen in de kas. Ook bij mijn andere komkommerplant is het blad wat aan het verkleuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Kijk eens aan de onderkant van het blad of je minuscuul kleine beestjes ziet? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Ik heb net op de onderkant van het blad gekeken, maar ik kan geen beestjes ontdekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Gister heb ik ook de tomatenplantjes buiten in de zon gezet. Ik denk dat ik ze te lang in de zon heb laten staan, want de blaadjes zijn ook wat geel aan het worden.Is dit blad nu verbrand, of is er iets anders aan de hand? Ik heb ze nu maar voor de zekerheid binnen laten staan.https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/2013042918445973581367254665.jpghttps://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/2013042918451037201367254718.jpgBij die Tiny tomaat lijkt het op phytophtora, een aardappelziekte. Tomaten zijn van dezelfde familie en kunnen daar ok last vankrijgen. De besmette bladeren er af halen en spuiten met spul tegen phytophtora. Hopelijk kun je de planten daarmee nog redden. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Bij een van mijn komkommers is het blad raar geworden. Het blad zelf is lichtgroen aan het worden, terwijl de nerven donkergroen blijven. Ook zitten er allemaal vlekjes op het blad. Wie weet wat dit is, en wat ik er tegen kan doen? De komkommerplant staat sinds een paar dagen in de kas. Mijn eerste gedachte was ook kijken naar super kleine spinnetjes. De bladverkleuring lijkt op aantasting door spint.Die dingen zijn zo klein dat je ze haast met een vergrootglas moet zoeken. (op de onderkant van de bladen)In mijn ervaring is het wel al een erg vroege aantasting. Ik heb het meestal laat in het seizoen.Ik zou de onderkant van alle bladeren (niet alleen de aangetaste) goed nat spuiten met een spuitmiddel tegen spint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Geen phytophtora hoor ! die tomaat. Geen paniek, geen paniek. En geen bladeren eraf halen dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Ik was er al achter gekomen dat het geen phytophtora is. Dat heb ik al eerder gezien en dit lijkt er niet op. De nieuwe blaadjes zijn gewoon groen. Welk middel kan ik gebruiken tegen spint? Ik wil liever niet met iets chemisch spuiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts