Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er mis met dit blad van komkommer en tomaat?


Sanne2

Aanbevolen berichten

Bij mijn komkommerplant zie ik de laatste dagen dat het rand van het blad verkleurd. Het rand van het blad begint wat geel uit te slaan.

De laatste paar dagen staan de planten overdag buiten in de zon, en 's avonds zet ik ze weer binnen. Dit geld voor zowel de komkommerplanten als voor de tomatenplanten. (de planten waar het hieronder over gaat staan nog niet elke dag buiten in de zon, omdat ik ze nog wat te weinig blad vind hebben. Het gaat hier om de tiny tim tomaat)

2013042916584063261367254526.jpg

En nog een foto van de hele plant:

2013042814504962791367171969.jpg

 

Gister heb ik ook de tomatenplantjes buiten in de zon gezet. Ik denk dat ik ze te lang in de zon heb laten staan, want de blaadjes zijn ook wat geel aan het worden.

Is dit blad nu verbrand, of is er iets anders aan de hand? Ik heb ze nu maar voor de zekerheid binnen laten staan.

2013042918445973581367254665.jpg

2013042918451037201367254718.jpg

2013042918452163501367254992.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je ze overdag in de zon zet, volgens mij is dit het probleem.

 

Ik had dit jaar hetzelfde met mijn tomaten planten, toen ze in veranda stonden en er 2 dagen volle zon op scheen, werden sommige bladeren ook ros aan de rand.

Blijkbaar is het best dat je ze de eerste dagen buiten niet meteen blootstelt aan de zon. De meeste mensen laten hun planten naar buiten komen op overwegend bewolkte dagen om dit te vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herbert, zou ik dan het blad nat moeten sproeien?

Is het dan nog te koud om de planten overdag buiten te zetten? Als het kouder is dan 13 a 14 graden, dan laat ik de planten ook binnen staan. Alleen als het warmer is gaan ze naar buiten.

Ik zal de tomatenplanten voortaan in de schaduw zetten als ik ze buiten zet.

Single_farmer, is het uiteindelijk nog goed gekomen met jouw planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt absoluut goed, deze bladeren gaan het altijd blijven hebben, maar nieuwe bladeren hebben er geen last van.

Beetje beschut plaatsen en ze komen er wel door. Mijn ananaskers heeft dat ook wel eens als ze naar buiten gaat. Ik kies als het even kan een bewolkte dag om dat te doen en zet ze aan de kant van het terras dat het langst in de schaduw ligt. Dat wil wel helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bij een van mijn komkommers is het blad raar geworden.

Het blad zelf is lichtgroen aan het worden, terwijl de nerven donkergroen blijven. Ook zitten er allemaal vlekjes op het blad.

 

Wie weet wat dit is, en wat ik er tegen kan doen? De komkommerplant staat sinds een paar dagen in de kas.

2013051512292439821368645102.jpg

 

Ook bij mijn andere komkommerplant is het blad wat aan het verkleuren.

2013051512294285891368645140.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister heb ik ook de tomatenplantjes buiten in de zon gezet. Ik denk dat ik ze te lang in de zon heb laten staan, want de blaadjes zijn ook wat geel aan het worden.

Is dit blad nu verbrand, of is er iets anders aan de hand? Ik heb ze nu maar voor de zekerheid binnen laten staan.

https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/2013042918445973581367254665.jpg

https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/2013042918451037201367254718.jpg

Bij die Tiny tomaat lijkt het op phytophtora, een aardappelziekte. Tomaten zijn van dezelfde familie en kunnen daar ok last vankrijgen. De besmette bladeren er af halen en spuiten met spul tegen phytophtora. Hopelijk kun je de planten daarmee nog redden.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een van mijn komkommers is het blad raar geworden.

Het blad zelf is lichtgroen aan het worden, terwijl de nerven donkergroen blijven. Ook zitten er allemaal vlekjes op het blad.

 

Wie weet wat dit is, en wat ik er tegen kan doen? De komkommerplant staat sinds een paar dagen in de kas.

 

Mijn eerste gedachte was ook kijken naar super kleine spinnetjes. De bladverkleuring lijkt op aantasting door spint.

Die dingen zijn zo klein dat je ze haast met een vergrootglas moet zoeken. (op de onderkant van de bladen)

In mijn ervaring is het wel al een erg vroege aantasting. Ik heb het meestal laat in het seizoen.

Ik zou de onderkant van alle bladeren (niet alleen de aangetaste) goed nat spuiten met een spuitmiddel tegen spint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er al achter gekomen dat het geen phytophtora is. Dat heb ik al eerder gezien en dit lijkt er niet op.

De nieuwe blaadjes zijn gewoon groen.

 

Welk middel kan ik gebruiken tegen spint? Ik wil liever niet met iets chemisch spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...