Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mediterraanse kruiden gaan dood


Terra nullius

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk is dit een domme vraag, maar ik stel ze toch maar. Vorig jaar in de lente heb ik verschillende mediterraanse kruiden aangeplant zoals oregano, rozemarijn en thijm. Ze groeiden en bloeiden volop, maar bij de eerste vorst gingen ze eraan. Nu blijven er enkel verhoute resten van over. Ik wil die kruiden graag opnieuw planten, maar zijn die normaal niet meerjarig? De kruidentuin elk jaar opnieuw beplanten is ook geen duurzame oplossing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zit in je vraag al het antwoord besloten he ?

 

Mediterrane kruiden zijn veelal meerjarig ja. Maar wij hebben een ander klimaat. Dat is de basis.

Dan zijn er winters, die ook die kruiden en soortjes best overleven, heel goed zelfs. Maar je hebt ook winters, dat zelfs de normale tijm het loodje legt. In vele topics op dit forum wordt daar ook over gesproken. Wij ( liefhebbers ) willen graag op het randje balanceren van wat wél kan, of net niet, maar bij jou toch net wél

 

Winters met een vrieswind die lang aanhoudt, zijn funest. Dan is het erg afhankelijk van je microklimaat. Hoe staat de wind in jouw tuin ? Hoe is de zon in de winter ? Hoeveel sneeuw ligt er ? Sneeuw is een prima inpakmiddel. Nattigheid en kou is funest. Potten zijn nóg weer lastiger.

 

Helaas. ( en erg fijn voor de planten verkopers ) Nederland is soms wel, soms niet geschikt voor de mediterraanse planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd hoor. Ten minste voor oregano. Misschien toch nog even wachten of ze nog uitloopt. Bij mij is ze al vele jaren verwilderd, heb ze nog niet boven gezien, maar twijfel niet dat ze terugkomt.

Tijm is niet erg winterhard...bevriest wel vaker net als ook rozemarijn. En deze winter was behoorlijk koud en toen na een echte zachte week een lange periode van vorst en droge noord- en oostenwind. Dat kan funest geweest zijn. Eigenlijk nu nog steeds en je merkt dat vele planten zich nog inhouden om te gaan uitlopen en te groeien.

 

Het klopt dat bij de eerste vorst de planten bladeren verliezen. Maar in een zachtere winter zouden ze in het voorjaar, rond deze tijd, wel beginnen uit te lopen. Dus misschien leven er nog enkele....!? De tuin is grotendeels nog zoals normaal eind maart....

 

Hmm...mijn ervaring met oregano is blijkbaar heel anders dan bij Robo...

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in de Noorderkempen, dicht bij de grens met Nederland. In de zomer iets warmer, maar in de winter ook iets kouder dan de rest van België. Bedankt voor jullie antwoorden, dan zal ik dus iedere lente nieuwe plantjes moeten kopen. Die kruiden zaaien doe ik niet, duurt me te lang.

 

Ik heb nu eens de houten takjes eraf geknipt, benieuwd of ze nog gaan uitlopen maar ik vrees ervoor. Ze lijken echt wel dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haak ik even in op die Oregano.

 

Ik denk dat RobO de echte Marjolein ( marjoraan ) bedoeld. Die is niet winterhard. De Oreganum vulgare ( ik hoop dat de latijnse spelling klopt ) is echt wel volledig winterhard en ook in bv Limburg en langs de rivieren inheems in Nederkand. Die laatste een lievelingssoortje van mij trouwens, ook vele variaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oregano kent ook nog wat verschillende vormen (van Origanum vulgare), die in mijn ervaring ook niet allemaal even winterhard zijn. De hier inheemse is lang zo lekker niet als sommige andere vormen!) Dit jaar heeft een echt pittige Italiaanse varaiant het maar tenauwernood overleefd. Geen topper dus, maar wat is ie lekker. Ik wilde dat ik de naam nog wist..Tijm heeft bij mij de vorige winters goed overleefd (ik zaaide ze ter plekke), maar deze winter is alles stuk gevroren. Maar hier en daar jonge zaailingen, van een paar takjes hoog (tijm zaait zich blijkbaar prima uit) hebben afgelopen winter juist weer wel overleefd. Schiet mij maar lek. Rozemarijn is me nog nooit gelukt over te houden, dus die heb ik dit jaar ook gezaaid en een plant bij gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn een aantal forse pollen gewone tijm ook op sterven na dood. En inderdaad; juist bovenin zit nog wat leven. en bij 1 pol juist alleen helemaal onderin. Ik ben al lek

 

Die pollen gaan eruit, en probeer ik met een nwe pol weer op een andere plek. De hele lage soortjes tijm hebben het juist heel goed , echt heel goed gehouden. Die staan iets tegen een verhoging op een erg doorlatend grondje. Ze zijn inmiddels helemaal weer fris en ruim aan de groei al weer. Gaan vlot ook. Ik ga ze deze week stekken. Inmiddels, op elk tuincentrum waar ik kom, zoek ik naar andere en nieuwe soortjes.

 

Overigens. Salie is bij mij helemaal weg. Heb wel stekken staan in de koude kas die goed aan de groei zijn nu. De Rozemarijn leeft nog ( net an ) en komt in de groei nu. De lavendels hebben het allemaal goed gered ( maar wel een heel getuttel mee gehad deze winter ( afschermen ) Zijn speciale soortjes; die wilde ik niet kwijt.

 

De hele mooie Basilicum ( volgens de kweker een vaste bijna winterharde ) heeft de 1e nacht vorst in november al niet overleefd, hoewel die toen al een tijdje in de koude kas stond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet die kruiden beschermen he. Dat is logisch, want ze zijn slecht tot niet winterhard.

 

Ik heb gedurende de hele winter mijn kruiden afgedekt met wintervlies en daarboven nog een plastieken pot. Heeft goed geholpen voor alle kruiden, behalve de rozemarijn. Die heeft toch serieus geleden, ondanks goede bescherming. Al de rest heeft weinig problemen.

 

Maar als het nu kapot is => opnieuw planten natuurlijk

 

Andere oplossing is in pot zetten en in de winter binnenhalen bij vorst.

 

Bonenkruid heb ik nooit afgedekt. Dat kruid is winterhard en kan tegen heel wat koude. Idem voor kerrieplant bijv. Lavendel is ook volledig winterhard. Nooit afgedekt, geen problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de Hysopus ( vorig jaar een rijtje planten gezaaid ) is perfect deze winter doorgekomen. Vol op de wind. Wel wat blad verloren, maar nu weer geheel fris.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is dit een domme vraag, maar ik stel ze toch maar. Vorig jaar in de lente heb ik verschillende mediterraanse kruiden aangeplant zoals oregano, rozemarijn en thijm. Ze groeiden en bloeiden volop, maar bij de eerste vorst gingen ze eraan. Nu blijven er enkel verhoute resten van over. Ik wil die kruiden graag opnieuw planten, maar zijn die normaal niet meerjarig? De kruidentuin elk jaar opnieuw beplanten is ook geen duurzame oplossing...

 

Laten we wel wezen. Zowat alles heeft onder deze winter geleden. Het volstaat om even uit de de eigen tuin te stappen, een ommetje te maken in de buurt en je ziet bruine, verdorde planten en hagen alom.

Je kan deze winter moeilijk als een normale winter beschouwen ook al was het diepste vriespunt lang niet zo diep als bv vorig jaar, het heeft eindeloos aangesleept.

Doe daarbij sterk schommelende temperaturen en geen verkwikkende regenval, koude, verdorrende wind en tja dan krijg je een troosteloos landschap.

Doe daar een fel winterzonnetje bij dat laag op en onder het blad schijnt en je plant verdort nog sneller.

 

De typische tuinier reactie is dan te denken dat al wat bruin is ook dood is. Dat is niet noodzakelijk zo. Ga dus vooral niet te snel al dat ogenschijnlijk dode spul gaan snoeien. Het enige wat je daar mee bereikt is het equivalent van een serie lokale aderbreuken. Wacht daarmee tot einde mei of daaromtrent. Je zal zien dat veel planten zich vanzelf langzaam herstellen.

 

Bottomline is, tijm, oregano en rozemarijn zijn erg vage begrippen. Er zijn zoveel ondersoorten die wel of niet winterhard zijn en dan nog vraag je je best af hoe je voor elke soort en ondersoort de beste biotoop creeert.

Dat vergt kennis en ervaring. En, bij extensie dus ook leergeld.

 

Denken dat je zo maar mediterrane planten kan overpoten in ons wisselvallig klimaat is iets voor romantische dromers of, erger, voor bedriegers die je wat willen voor voorspiegelen.

 

Voeg daaraan toe dat er nog nauwelijks kwekers zijn die plantjes afharden en dan maak je algauw van meerjarigen eenjarigen.

 

Good for business....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een stek genomen dan de tijm die mijn tante groeit (in de Ardeche, niet echt koud dus) en een stek van mijn pa, die in NL groeit...

 

Beide staan hier nu voor t derde jaar in de tuin... Niets mee gedaan voor de winter

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kerrieplant (Helichrysun Italicum) moet je echt wel afdekken. Bonenkruid (als het om Satureja Montana gaat) is prima winterhard.

De kruipende ondersoorten al een heel stuk minder.

 

Tijm (Thymus Vulgaris) varieert. De franse zijn over het algemeen wat minder winterhard dan de duitse. Citroentijm (en al zijn cultivars) dek je best altijd af ook al is ie redelijk winterhard. Wel op letten dat je niet te fel terugsnoeit in de nazomer want dan heeft ie het lastig om op verhoute takken blad te maken.

 

Behoudens de keukentijm en de Thymus Praecox Elfin en Minor is hier zo wat alle andere siertijm op sterven na dood en dat ondanks het afdekken met vliesdoek. Of misschien net door het langtijdige afdekken met vliesdoek ook....

 

De meeste oregano soorten hebben stand gehouden met uitzondering van de origanum dictamnus maar die had het zelfs in de zomer al wat lastig. Wellicht is de bodem toch niet doorlatend genoeg.

 

Salie (Officinalis en cultivars) dek ik nooit af en die doen het prima. Uiteraard zijn er tientallen varieteiten die absoluut niet winterhard zijn.

 

Al bij al is het de ideale winter en lente geweest om planten te nekken: grote temperatuurschommelingen, langdurige vorst en dan, als klap op de vuurpijl, flink wat lage zonneschijn, weinig regen en een leuke noordoostenwind. Vaak is het niet de winter die de genadeslag toedient maar wel de vroege lente.

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de salvia officinalis nu 2 jaar staan, zonder afdekken, hij doet t prima! Ik snoei in t voorjaar 30% van de takken weg, en dan groeit ie weer prachtig vol!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn salie gaat ieder jaar dood. Nu zou ik graag wel een (flink) winterharde salie willen planten. Heb je een tip, of welke doet het bij jou goed Marinus? Het vriest hier altijd flink.

 

Een salie die het hier zeer goed doet is de Silver Leaf. Wil je per se salie in N.O. Frankrijk dan kan je truukjes gebruiken om de temperatuur bij vorst plaatselijk hoger te houden door U-vormige haagjes te bouwen met bladhoudende struikjes zoals buxus of liever nog taxus.

De opening van de U wijst dan op het zuiden. Je kan daarbij zo creatief zijn als je maar wil , die U kan groter of net kleiner naargelang de hoeveelheid vorstgevoelige panten je er wil in onderbrengen.

 

Salie mag altijd pal in de zon, nooit water geven tenzij jonge plantjes,

 

Soms kan een bodem ook te kalkhoudend zijn waardoor zelfs kalkminnende planten het moeilijk hebben.

 

 

 

 

Moet lukken ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kruiden staan in de volle grond (voorheen in een badkuip) en overleven iedere winter goed (behalve rozemarijn, die gaat naar binnen) Vooral de oregano gaat grandioos en dan zijn de winters hier echt een heel stuk kouder dan in Nederland. Ik heb ze wel geheel uit de wind staan, 1 zijde beschermd door een muur van het huis van de buren, 1 zijde door een enorme struik, en 1 zijde door een stapel stookhout. Ik scherm ze niet af in de winter.

 

@appelvrouw: ik ga salie uit de natuur steken stiekem 1 of 2 planten, ik weet dan zeker dat ze dit klimaat aankunnen, ik neem aan dat dat bij jou ook wel te vinden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat Appelvrouw de Salvia soort die zij bedoeld niet echt gaat vinden. Salvia nemerosa , maar vooral salvia pratensis, misschien wat salvia verticalata, zijn wel te vinden bij goed zoeken in het Maasdal van N-O fr, Maar de Salvia officinalis ( en dat is toch eigenlijk de keuken-salvia ) is daar echt niet te vinden. ( ik woon er ook , vandaar dat ik reageer )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, dank je Bit..dan hoef ik niet te zoeken. Ik ben hier zeker geen keukensalie tegengekomen.

Ik had 1 x jaren een salie die niet bevroor, die had ik nota bene van de Turkse groenteboer. In de bloei komen de salie`s hier al nooit. En nu dus al jaren na elkaar bevroren salie. Toevallig heb ik vorig jaar buxus gesnoeid en de snoeisels in de grond gestopt..ik ga er eens kijken of ik al plantjes heb, da kan ik de haagjes truc een proberen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oregano, thijm, majoraan en salie overleven al 3 jaar, dit vierde jaar is de oregano gesneuveld, nog hoop gehad maar net gekeken en het is echt alleen nog maar brandhout.........meestal ligt er hier een pak sneeuw voordat de echte -15 en -20 beginnen, ook dit jaar maar helaas, vandaag dus op zoek naar een nieuwe oregano. Voor die 1.50 voor een redelijke buitenplant ga ik niet eens de moeite doen om zelf te zaaien, spul groeit hier als onkruid als ik hem eenmaal erin gezet heb Ik moet hem echt een paar keer per jaar, net als de majoraan, grof terug snoeien anders overwoekeren ze mijn tuintje

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier bekampen we drie grote woekereaars (de zichzelf uitzaaiende wintertijm en lavendel buiten beschouwing gelaten), wilde oregano, munt en alweer wilde oregano.

 

Ik ben echt een watje als het om levende dingen gaat, te veel respect voor moeder natuur, net een slechte jager. Als het enigszins kan zoek ik steevast een plaatsje voor de woekeraars...

 

Apres tout, geen mooier architect dan moeder natuur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar ze kunnen slecht tegen vorst: thijm, oregano zeker niet, rozemarijn een beetje (afdekken)

dussssss..... elk jaar opnieuw zaaien helaas

 

Ik heb echte marjolein (origanum marjorana - majoraan) en wilde marjolein (origanum vulgare - oregano) buiten staan, in volle grond, en die overleven de winter al een paar jaar zonder problemen. Niet gezaaid, maar een potje gekocht en in de late lente buiten geplant.

 

Die woekeren en staan nu al vrij goed in het blad. Ze staan op zandgrond, dus vrij droog, en niet beschut maar zonnig. Mijn salie doet het ook normaal ook goed op die plek, maar deze winter heeft hem inderdaad geen deugd gedaan. Hij begint nu uit te schieten maar heeft veel dode takken staan. Rozemarijn overleeft er sowieso niet (staat er volgens mij te weinig beschut en te veel in de wind).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Thymus coccineus - soortjes ( de hele lage ) zijn echt prachtig teruggekomen. zagen er zo goed als dood uit een paar weken terug. Gewoon niets mee gedaan en staan nu als geheel nieuw fris en fruitig. Heel mooi. De gewone tijmen ( struikerig ) zijn niet dood, maar zo lelijk inmiddels, dat ik ze maar ga weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...