Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is de serre hoog genoeg voor tomaten/pepers/parika?


Riverdale27

Aanbevolen berichten

Ik ga even mijn probleem schetsen. Ik heb achter een slecht en dor stuk grond vol puin. Ik heb hierop twee bakken gezet:

 

- 150 cm lang

- 60 cm breed

- 30 cm hoog

 

En deze bakken gevuld met goede teelaarde. Nu weet ik ook dat tomaten, paprika's en pepers het véél beter doen in de serre, maar ik heb er helaas geen. Dus dacht ik om het volgende te kopen:

 

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=3065

 

Afmetingen:

 

- 196 cm lang

- 77 cm breed

- 160 cm hoog

 

Qua breedte en lengte kan zo'n serre dus perfect boven mijn bakken staan. Mijn enige zorg is het volgende. Aangezien de planten al 30 cm hoger staan in de bakken, hebben ze dus nog 130 cm vrij om te groeien in de hoogte. Eventueel kan ik de serre zelf ook hoger zetten maar dat wordt wel een vervelend werkje.

 

Mijn 1e vraag: is een vrije hoogte van 130 cm genoeg voor tomaten? Voor paprika? Voor pepers?

Mijn 2e vraag: is zo'n serre uberhaupt wel nodig? Kan ik het niet zonder doen? Of bijv. met dit product: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=408

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog geen hobbykas tegengekomen waar mijn tomaten niet eindigen tegen het plafond. Tomatenplanten kunnen wel een meter of drie halen, dus ook in deze kas. Maar dat hoeft niet erg te zijn: je kan de tomatenplanten toppen, of wat meer okseltakken laten zitten om een lagere maar bredere vorm te krijgen. En als ie te lang wordt, dan leidt je hem gewoon weer naar beneden.

Paprika's en pepers blijven veel kleiner, dus daar heb je geen probleem.

 

En zo'n regenjas voor tomaten? Ach... zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het lijkt me een mal gezicht. Je moet de tomaten dan wel heel goed ondersteunen. En het is wel een beetje duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sokrates zegt. Bij mij worden tomatenplanten niet hoger dan 130 a 150 cm. Tegen de tijd dat ze zo hoog zijn, hou ik ze ook zo hoog en laat ik de tomaten afrijpen. Het gaat mij niet om de superoogst, maar om de soortjes en de verschillen. 4 trossen hoog is voor mij genoeg. Dus voor mij zou deze hoogte wel kunnen.

 

En het kasje kan best voldoen denk ik. Maar bedenk wel dat hij erg beshut moet staan , en dat je hem ook dan wel moet schoren. Die dingen kunnen echt niet veel wind hebben. Ik had zoiets, bij mij voldeed het bij gebrek aan een echte kas. Ik vind het niet duur trouwens. Maar goed. Alle waar naar zijn geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er ook best rekening mee houdt dat steenpuin erg waterdoorlatend is en dat je bak met zo'n ondergrond snel droog zou kunnen staan.

 

Hier een voortuin waar een stuk steenpuin werd ondergewerkt door de vorige eigenaar, met een toplaag van zwarte aarde, en die staat in elk geval heel snel droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er ook best rekening mee houdt dat steenpuin erg waterdoorlatend is en dat je bak met zo'n ondergrond snel droog zou kunnen staan.

 

Hier een voortuin waar een stuk steenpuin werd ondergewerkt door de vorige eigenaar, met een toplaag van zwarte aarde, en die staat in elk geval heel snel droog.

 

Ja maar een laag van kwaliteitsvolle teelaarde van 30 cm zal toch wel wat water kunnen ophouden neem ik aan. Dun laagje staat snel droog, maar zo'n dikke laag niet zo snel zou ik denken. En trouwens, boven de laag puin ligt nog een laag dolomiet. Zo bijzonder droog staat het daar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar denk je dat de serre hoog genoeg is voor de tomatenplanten ? ( voor de pepers/ paprika's dus wel )

 

Zal het maar proberen dan en zoals je zei de planten toppen wanneer nodig. Heb weinig andere keus he . Kan ze ook in openlucht laten groeien maar weet niet of dat wel goed afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook naar uw eigen gemak krijgen.

Ik neem aan dat je groter bent dan 160cm? Dan zal je er niet rechtop in kunnen staan.

 

Wat vind je van de deze:: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2833

 

Je kan ook uit chauffagebuizen een constructie laten maken en daar een plastiek zeil over spannen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

of nog goedkoper, electriciteitsbuizen aanschaffen, mooi plooien en in de grond steken en er een plastiek over spannen...

Is natuurlijk niet bedoeld als definitieve constructie maar tijdelijk en je moet het af en toe wat liefde geven want waait wel eens wat los.

Staat bij mij natuurlijk in een verhoogde bak en aan een zijde open zodat ik nog gemakkelijk overal aankan, bedoeling is om alle "warmteminnaars hier te zetten ( tomaten, paprika enz... ). Anderzijds ook om de regen van de tomaten weg te houden, na jaren in de open lucht en elk jaar neusrot te hebben vroeg of laat, ga ik dit eens proberen...

 

foto59981367573775.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...