henkg Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ik heb, net zoals een aantal andere forumleden zo'n ding aangeschaft. Staat sinds eind maart buiten, in een 12 liter bouwemmer. Nog niets te zien. De stengel is wel -na een voorzichtig schraapje met een scherp mes- nog mooi sappig en lichtgroen. Plaats hier jouw ervaringen. En, mochten ze echt gaan aanslaan, groeien, en vruchten geven: hoeveel gram frambozen heb jij geoogst? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ik heb 2 jaar geleden voor de grap eentje gekocht, in de tuin gezet, eerste jaar weinig fruit, vorig jaar bijgemest met speciaal bessen en beienmest, spectaculair de hoeveelheid frambozen, de hele herfst geplukt en nu springen er zeker 30 kleine frambozenplantjes door mijn tuin ) Ik weet natuurlijk niet of het dezelfde sort is als die in nederland verkocht wordt maar tot nog toe vind ik het wel leuk om zo nu en dan wat fruitspul bij de lidl te kopen als ik er toch ben....met een framboos redelijk erzorgd kan eigenlijk weinig mis gaan, net onkruid.......en geef je hem de goede mest dan blijft hij geven en geven ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Ik heb er nu ook net 1 gekocht van de lidl frambozen strukje, moet zeggen komt wel goed heb het uitgeplant in de vollegrond wat aangemest ook met kleinfruit mest en er komen wel mooie bloemetjes en groen aan natuuelijk het is nog een heel klein struikje dus maar het gaat toch al in de goede richting . kijk er naar uit naar de eerste oogst, ik hou jullie op de hoogte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Hoe gaat ie? Nou, hij gaat dus niet. Ik schreef al: "Ik zit al vele weken tegen een dooie stok aan te kijken". Zonet maar eens voorzichtig uitgegraven. Dat wordt dus niks meer (Ik weet niet waarom: geen nachtvorst, niet te nat, niet te droog, luchtige potgrond): Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Tja helaas. Kan de beste kweker overkomen hoor. Laat staan de slechtste Niets aan te doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Hetzelfde geld voor mijn Lidl pruim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Waren dat echt al planten of was t net als bij de Kruidvat; een stompje in een plastic zakje? (Mijn stompje groeit als de brandweer overigens ) Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Stompje in een potje met plastic zakje. Aan de kers van de Lidl zitten wel mini blaadjes (was ook een stompje in plastic zakje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
naomi25 Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Ik heb die van mij bij de gamma gekocht, samen met andere bessenstruikjes.En ik zit inderdaad ook nog steeds tegen een rijtje dooie stokken aan te kijken Had een leuke bessenhaag in gedachten maar vrees dat dat niet gaat lukken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Even on/off topic. Ik heb een witte aalbes, rode aalbes, herfst framboos, peer, pruim en kers gekocht bij de Lidl.En bij mij doet alles het goed, alleen de herfst framboos niet.Of hij moet na vorige week ineens blad gevormd hebben. Hier zijn wat foto's.Witte aalbes op 1 april.Witte aalbes op 15 mei, de besjes waren voor de vogels. Pruim op 1 april.Pruim op 26 mei.Rode aalbes op 1 april.Rode aalbes op 26 mei.Kers op 1 april.Kers op 26 mei.Peer op 1 april.Peer op 26 mei.En als allerlaatste de Herfst Framboos.Op 1 april.Op 27 mei.Ik ga morgen toch ook eens wat stukjes barst wegkrassen om te zien of er nog leven in zit. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icebox Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Ik zou ze nog even de tijd gunnen als het je niet in de weg staat. De Hibiscus die ik van het voorjaar gekocht heb krijgt ook nu pas wat blad en sommige fruitstruiken krijgen nu net een scheutje onderaan de wortel. Ik had de plant ook uitgegraven om te zien of er al wat kwam. Succes ermee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
naomi25 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Ik heb nieuwe gekocht en ga deze eruit halen.De stokken zien er echt dood en donkerbruin uit.Heeft het nog zin om ze in een emmer met wat aarde ofzo te bewaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 De mijne is ook Kassiewijlen jammer genoeg.Er zat helemaal geen leven meer in.Nou dan koop ik tegen de herfst er wel één met blad. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Bij mij nog steeds geen blaadjes of iets maar onder de barst nog steeds groen, ik wacht af.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Staan er wel een cultivar bij die lidl/aldi zooi? Zijn jullie niet zo precies met de cultivar die je neemt? Lijkt mij dat de kosten voor een plant voornamelijk tijd is. Beknibbelen op de plant of grond is echt iets wat je niet moet doen (heb ik nu op de lastige manier geleerd). Bij sommige soorten (bepaalde bananen) die van een 5cm stronk in een jaar naar 1-2 meter groeien is dit natuurlijk niet zo, maar over het algemeen wel. Bij een kers zou ik dan al helemaal liever een flinke boom kopen. Als je gaat uitrekenen hoeveel jaar het je scheelt in oogst haal je die aanzienlijke aanschafkosten er zo uit. Natuurlijk niet slim om mee te beginnen als je niks weet (zoals ik ) maar als je toch al weet dat je het plantje niet vermoord lijkt het me een goede investering. Het is natuurlijk wel veel leuker als iets van een lullig plantje uitgroeit tot een mooie boom, dus daar is ook wat over te zeggen.Trouwens echt een perfecte site voor kleinfruit (ze hebben ook een aantal grootfruit, voornamelijk soorten die het goed doen in NL/BE): http://www.proeftuin.eu/Heb de beste man aardig lastig gevallen via de mail, en hij was behoorlijk behulpzaam. Ik was van plan om een hele hap planten aan te schaffen hier (die planten zelf kosten echt geen drol, wel duur natuurlijk om ze te verzenden dus je kan net zo goed 20 ofzo bestellen) maar nu ga ik misschien naar het buitenland en ik ben bang dat ze dat avontuur niet zouden overleven. Planten...het zijn echt net honden. Je kan nergens meer naartoe als je ze hebt. Het zijn wel kleine lullige plantjes zonder garantie, maar je kan ze als leek veel beter hier halen dan bij de Aldi/Lidl aangezien je dan 100% zeker iets hebt wat het goed doet in ons klimaat. Behalve de kiwi. Koop geen kiwi. Wat een prutplant. "Ik ga dood, heb meer water nodig". "Ah shit teveel water, nu ben ik dood". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Icebox Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Daar wil ik dan toch even op reageren. Onze hond is mee geweest (met de camper) naar Turkije (over land) en Marokko. En de palm uit Albanië doet het ook nog prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts