Jump to content

De Lidl herfstframboos 2013, hoe gaat ie?

henkg

Recommended Posts

Ik heb, net zoals een aantal andere forumleden zo'n ding aangeschaft. Staat sinds eind maart buiten, in een 12 liter bouwemmer. Nog niets te zien. De stengel is wel -na een voorzichtig schraapje met een scherp mes- nog mooi sappig en lichtgroen.

Plaats hier jouw ervaringen. En, mochten ze echt gaan aanslaan, groeien, en vruchten geven: hoeveel gram frambozen heb jij geoogst?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik heb 2 jaar geleden voor de grap eentje gekocht, in de tuin gezet, eerste jaar weinig fruit, vorig jaar bijgemest met speciaal bessen en beienmest, spectaculair de hoeveelheid frambozen, de hele herfst geplukt en nu springen er zeker 30 kleine frambozenplantjes door mijn tuin )

Ik weet natuurlijk niet of het dezelfde sort is als die in nederland verkocht wordt maar tot nog toe vind ik het wel leuk om zo nu en dan wat fruitspul bij de lidl te kopen als ik er toch ben....met een framboos redelijk erzorgd kan eigenlijk weinig mis gaan, net onkruid.......en geef je hem de goede mest dan blijft hij geven en geven )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ik heb er nu ook net 1 gekocht van de lidl frambozen strukje, moet zeggen komt wel goed heb het uitgeplant in de vollegrond wat aangemest ook met kleinfruit mest en er komen wel mooie bloemetjes en groen aan natuuelijk het is nog een heel klein struikje dus maar het gaat toch al in de goede richting .

kijk er naar uit naar de eerste oogst, ik hou jullie op de hoogte

• 3 weeks later...

Hoe gaat ie? Nou, hij gaat dus niet.

Ik schreef al: "Ik zit al vele weken tegen een dooie stok aan te kijken". Zonet maar eens voorzichtig uitgegraven. Dat wordt dus niks meer (Ik weet niet waarom: geen nachtvorst, niet te nat, niet te droog, luchtige potgrond):

dsc0066k35491369662898.JPG

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik heb die van mij bij de gamma gekocht, samen met andere bessenstruikjes.

En ik zit inderdaad ook nog steeds tegen een rijtje dooie stokken aan te kijken

Had een leuke bessenhaag in gedachten maar vrees dat dat niet gaat lukken..

Even on/off topic.

Ik heb een witte aalbes, rode aalbes, herfst framboos, peer, pruim en kers gekocht bij de Lidl.

En bij mij doet alles het goed, alleen de herfst framboos niet.

Of hij moet na vorige week ineens blad gevormd hebben.

Hier zijn wat foto's.

sam491690401364934681.JPG

Witte aalbes op 1 april.

sam517226551369786960.JPG

Witte aalbes op 15 mei, de besjes waren voor de vogels.

sam491820031364934336.JPG

Pruim op 1 april.

sam520886581369787438.JPG

Pruim op 26 mei.

sam491994761364934633.JPG

Rode aalbes op 1 april.

sam520913221369787579.JPG

Rode aalbes op 26 mei.

sam492151721364934269.JPG

Kers op 1 april.

sam521126341369787686.JPG

Kers op 26 mei.

sam492657091369787790.JPG

Peer op 1 april.

sam520168351369788239.JPG

Peer op 26 mei.

En als allerlaatste de Herfst Framboos.

sam492762561364934707.JPG

Op 1 april.

sam523154551369695147.JPG

Op 27 mei.

Ik ga morgen toch ook eens wat stukjes barst wegkrassen om te zien of er nog leven in zit.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Ik zou ze nog even de tijd gunnen als het je niet in de weg staat.

De Hibiscus die ik van het voorjaar gekocht heb krijgt ook nu pas wat blad en sommige fruitstruiken krijgen nu net een scheutje onderaan de wortel. Ik had de plant ook uitgegraven om te zien of er al wat kwam.

Succes ermee

Staan er wel een cultivar bij die lidl/aldi zooi? Zijn jullie niet zo precies met de cultivar die je neemt?

Lijkt mij dat de kosten voor een plant voornamelijk tijd is. Beknibbelen op de plant of grond is echt iets wat je niet moet doen (heb ik nu op de lastige manier geleerd). Bij sommige soorten (bepaalde bananen) die van een 5cm stronk in een jaar naar 1-2 meter groeien is dit natuurlijk niet zo, maar over het algemeen wel. Bij een kers zou ik dan al helemaal liever een flinke boom kopen. Als je gaat uitrekenen hoeveel jaar het je scheelt in oogst haal je die aanzienlijke aanschafkosten er zo uit. Natuurlijk niet slim om mee te beginnen als je niks weet (zoals ik ) maar als je toch al weet dat je het plantje niet vermoord lijkt het me een goede investering.

Het is natuurlijk wel veel leuker als iets van een lullig plantje uitgroeit tot een mooie boom, dus daar is ook wat over te zeggen.

Trouwens echt een perfecte site voor kleinfruit (ze hebben ook een aantal grootfruit, voornamelijk soorten die het goed doen in NL/BE): http://www.proeftuin.eu/

Heb de beste man aardig lastig gevallen via de mail, en hij was behoorlijk behulpzaam. Ik was van plan om een hele hap planten aan te schaffen hier (die planten zelf kosten echt geen drol, wel duur natuurlijk om ze te verzenden dus je kan net zo goed 20 ofzo bestellen) maar nu ga ik misschien naar het buitenland en ik ben bang dat ze dat avontuur niet zouden overleven. Planten...het zijn echt net honden. Je kan nergens meer naartoe als je ze hebt. Het zijn wel kleine lullige plantjes zonder garantie, maar je kan ze als leek veel beter hier halen dan bij de Aldi/Lidl aangezien je dan 100% zeker iets hebt wat het goed doet in ons klimaat. Behalve de kiwi. Koop geen kiwi. Wat een prutplant. "Ik ga dood, heb meer water nodig". "Ah shit teveel water, nu ben ik dood".