Jkskenl Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Van de week is er 1 aardbeiplantje slap gaan hangen en heeft het niet overleefd. Nu kom ik vandaag in de tuin en zie dat er een stuk of 5 anderen ook slap hangen. Iemand enig idee wat ik hiermee moet?Ze staan per 3 in 6 liter langwerpige bakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akita Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Zonder foto's en zonder de omstandigheden verder te hebben bekeken klinkt dit als Stengelbasisrot Even kopie van andere siteStengelbasisrot kenmerkt zich door het plots afsterven van de planten. Infecties treden voornamelijk op kort na 't planten in augustus- september, of in de lente vanaf mei. Tijdens de herfst en in de wintermaanden is er geen gevaar. Deze ziekte is in Belgi� algemeen verspreid. De ziekte kenmerkt zich door een inwendige roest- bruin verkleuring van het rhizoom. Ze treedt vooral op kort na een warme vochtige periode. Het langdurig beregenen van pas geplante percelen houdt grote risico's in. Vooral de plantingen op zwarte plastiek lopen dan groot gevaar. In het plantgat vormt er zich gemakkelijk een plas water rond het rhizoom, zodat de kans op besmetting zeer groot wordt. Daarom doet men er goed aan meerdere keren per dag te beregenen gedurende korte perioden. De laatste 2 jaar trad er in het najaar veel aantasting van stengelbasisrot op. De vochtige zomers van 1992 en 1993 veroorzaakten veel besmettingen op de vermeederingsbedrijven en nadien op de pas aangelegde produktievelden. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Komt dat rot dan door het water geven aan die plant zelf? en dat je voorbeeld beter 5 of 10 cm naast de plant goed bewatert en niet tegen ge plant onderaan? of heeft dit geen belang? ik heb ook een paar aardbei plantjes die onderaan licht rood zijn maar staan nog zeer sterk komt dit dan door het te dicht water geven aan de plant of net teveel,Of de combinatie van de 2 mvg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akita Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Stengelbasisrot ontstaat door te hoge vochtigheid bij het rhizoom.Hierdoor krijgt de schimmel een kans om zich in korte termijn heel snel te ontwikkelen en daar kan de aardbei niet tegenop. Voorkomen kan je eigenlijk door gedurende de dag water te geven ipv smorgens/savonds een plons (druppelbewatering) en inderdaad door de planten zelf niet al te nat te maken.Aan de andere kant houden aardbeien wel van een slokje dus loop je daarmee ook het risico de planten tekort te doen met alle (opbrengst)gevolgen van dien. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Kijk de volgende topics ook nog even door, kan namelijk van alles zijn (van te nat/droog tot ziekte/schimmels), evt foto bijvoegen helpt ook om het e.a. te beoordelen :https://www.moestuinforum.nl/waarom-hangen-mijn-aardbeien-zo-t5233.htmlhttps://www.moestuinforum.nl/bladeren-van-een-aardbeienplantje-hangt-slap-t5997.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stef123 Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Ik heb ook ooit gehad dat de aardbeien slap hingene, bij mij lag heg aan een teveel van kunstmest, dan verbranden de wortels. Geef je ze ook kunstmest? Mvg stef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts