Jump to content

Slootwater gebruiken om tuin water te geven?

wilmer

Recommended Posts

Mijn volkstuin heeft een kraan, maar die zit honderd meter verderop. Het is dus lastig om water te halen. Maar ik zit wel recht naast de sloot. Is er ook een slimme goedkope oplossing om dat water in mijn tuin te krijgen? Ik heb uiteraard ook geen stroom. En mag dat gewoon? Is het ongezond?

Slootwater is al gauw beter dan leidingwater. In wat voor velden ligt jouw sloot? Als ie direct naast een stuk landbouwgrond ligt dan moet je wel rekenen op sporen van chemicaliën als die daar gebruikt worden. Een trapje langs de wal maken en een emmer vullen, of op de wal blijven staan en de emmer aan een touw in de sloot gooien, ophijsen, overgooien in twee 10 l gieters en dan in iedere hand een volle gieter de tuin op. Zo doen heel veel tuiniers het. De volgende stap is een pomp, maar dat is niet mijn pakkie an. Dan moet je er ws een generator bij zetten etc... direct je 1000 l vat vullen... dat is voor de gevorderden.

Ik ben het niet eens met dat slootwater beter zou zijn dan leidingwater. Inderdaad, wat zit er allemaal nog in?

In de paardensport wordt ten zeerste afgeraden om slootwater en zelfs pompwater te gebruiken en raden leidingwater aan. In de veehouderij slaat men waterputten om het vee van daaruit water te geven.

Leidingwater is schoon. Misschien is een H2go Bag wat voor je: http://www.agradi.nl/h2go-bag.htm

Of wellicht kun je zelf iets bedenken voor je kruiwagen.

Ik heb mijn tuin wat minder ver van de pomp. Ik heb via de tuinscheidingen een buis aangelegd tot vlak bij de pomp. Als ik water wil dan sluit ik een buis aan op de pomp en sluit deze weer aan op die transportbuis. Op die manier kan ik op afstand een oude badkuip in mijn tuin vullen met water.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Ik zou me ook afvragen wat er in zit, vooral door zware (kunstmest?) bemesting van akkers in de buurt?

Maar je kunt een plantje niet met een paard (of ander vee) vergelijken natuurlijk Een plant heeft andere behoeftes dan een paard. Een paard geeft je ook geen mest of smeerwortelgier.

Of het mag zou je moeten vragen aan het beheer van het volkstuinencomplex waar je zit, die kunnen je ook vertellen of het water eventueel bedreigd is door aanwezige landbouw. Verder kun je zelf eens kijken in die sloot hoe het leven er daarin uitziet om enigzins te kijken of het een gezonde sloot is.

Hoe groot is je tuin, ik zag een grondpomp voorbij komen maar weet je dat je ook een handpomp kunt installeren, t\is even wat werk maar dan heb je ook wat en ook nog eens mooi Generator heb je niet nodig, slechts info een mooie handpomp, ramfilter en buizen, daar is wat moeilijker aan te komen maar zeker niet onmogelijk.

http://tuinpomp.nl/

http://www.holzum.de/handpumpe.html#handpumpe-page.1

Als je tuin echt groot is dan kan je natuurlijk ook kiezen voor een grondpomp met generator.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Mijn tuin zit tussen de sloten. En nee; dat slootwater is geen drinkwater voor ons. Hoewel ik mn kopje voor de koffie er wel in omspoel, en de glazen voor de limonade. De koeien verderop drinken er maandenlang uit de sloot. En u drinkt hun melk. We hebben karpers, snoeken, paling en kreeften in de sloot. Salamanders en libellen te veel. Alle reigers schijten dat het een lust is in diezelfde sloot.

Tja. Ik heb geen waterleiding op de tuin. Niemand hier trouwens. Ach. Ik denk maar zo : ik zie het slootwater gewoon als een dunne bladbemesting !

De kwekerij waar ik mijn groenteplantjes haal, beregent al zijn kassen met slootwater. Zij zitten tussen de weilanden in. Slootwater is uiteindelijk grotendeels regenwater en kost niks.

De sloot achter mijn huis heeft amper water. Ik wil nu regenwater gaan opvangen, al heb ik wel een tuinslang liggen omdat mijn moestuin bij huis is.

Bij ons op de tuin is geeneens stromend water. Wel grenst elke volkstuin aan een sloot en die worden dus gebruikt voor water geven. Eerlijk gezegd was het nog geen moment bij me opgekomen dat je zou kunnen bedenken dat daar vervuiling in zou kunnen zitten. Ik zou me niet druk maken hoor, gewoon lekker gietertjes slootwater gebruiken!

Voor wat het waard is; een rijtje losse opmerkingen.

@wilmer

Is een handpomp een idee? Gieter vullen bij de pomp, een slang of pijpje naar de sloot. Dat scheelt misschien weer een stukje "gieters sjouwen" maar je hoeft geen gat te (laten) boren.

Een handpomp is, gok ik, wel via marktplaats of zo te vinden. Anders zelf maken, zie bijv. http://www.wot.utwente.nl/nl/demonstratieterrein/water/handpompen of http://www.instructables.com

@HuubvG

"Slootwater is al gauw beter dan leidingwater."

Hoezo? Dat begrijp ik niet. Kun je dat nader uitleggen?

@Danuta

"Of het mag zou je moeten vragen aan het beheer van het volkstuinencomplex ..."

In NL kun je dat ook bij het waterschap navragen. Die hebben ook gegevens over waterkwaliteit. Formeel moet het waterschap ook een vergunning verlenen als je water gaat oppompen, maar ach, één moestuintje ....

@rozemarijn

"... Slootwater is uiteindelijk grotendeels regenwater ... " Dat ben ik niet met je eens.

Als je op een relatief laagpunt zit (bijv. aan de voet van de Veluwe ), dan komt er kwelwater omhoog in de sloten. Dit kwelwater heeft een duidelijk andere samenstelling dan regenwater (o.a. meer kalk, meer ijzer, lagere pH, minder zuurstof). De consequenties daarvan voor de tuin ken ik niet. En vanwege de ouderdom (eeuwen of veel meer) ook nog eens minder "menselijke vervuiling".

En dan heb je nog de effecten van uitspoeling vanuit landbouwgronden, (illegale) lozingen, afspoeling van wegen, etc. etc. op de kwaliteit van slootwater.

Succes ermee RvO

@RvO Als er oppervlakte water gebruikt wordt op een volkstuinencomplex dan moet De beheerder van het Volkstuinencomplex die vergunning hebben... aangezien zij formeel de eigenaar zijn van het complex, niet de huurder van 1 enkele stukje

MVG

Danuta

MVG

Danuta

"... Slootwater is uiteindelijk grotendeels regenwater ... " Dat ben ik niet met je eens.

Als je op een relatief laagpunt zit (bijv. aan de voet van de Veluwe ), dan komt er kwelwater omhoog in de sloten.

En als je op een hoog punt zit, wordt er in droge perioden weer water teruggepompt door de gemalen. Dat water is niet altijd van de beste kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Wim.

... ... @HuubvG

"Slootwater is al gauw beter dan leidingwater."

Hoezo? Dat begrijp ik niet. Kun je dat nader uitleggen? ... ...

Nee ik kan dat niet uitleggen, ik dacht het zomaar, dat regenwater beter was voor over de tuin en voor slootwater dacht ik hetzelfde. Ik dacht ook dat slootwater ongeveer dezelfde Ph zou hebben als de grond in de buurt. Ik dacht jaren geleden eens gelezen hebben dat onze Nederlandse sloten weer gezonder waren geworden, dat er weer kikkers in konden leven en zo. Conclusie: dan zal het wel goed zijn voor de tuin.

Plaatsafhankelijk waarschijnlijk Huub, beste is om gewoon te kijken wat er reilt en zeilt in de sloot waar men uit wil tappen. Is er een gezond planten en dierleven dan is het goed te gebruiken........

Hier is alles drinkwater kwaliteit, wat door mijn beek komt (smeltwater van de berg) en vandaar in mijn watertrog kun je gewoon drinken, net als wat er in de meren of de rivier zit...wel zo makkelijk.

In de zomer legt mijn tuinkabouter van mijn beekaansluiting gewoon een slang naar de tuin als het nodig is, als ik slechts een paar nieuwe aanplanten ofzo moet wateren dna pak ik gewoon een gieter vol. En met een beetje geluk heb ik dit jaar weer regelmatig een berg zoetwaterkreeftjes in mijn aanvoerslang zitten ) Heerlijk gestoofd met boter en knoflook )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Als je op een relatief laagpunt zit (bijv. aan de voet van de Veluwe ), dan komt er kwelwater omhoog in de sloten.

En als je op een hoog punt zit, wordt er in droge perioden weer water teruggepompt door de gemalen. Dat water is niet altijd van de beste kwaliteit.

OK, ik formuleerde het wat kort door de bocht. Nieuwe poging:

Als je aan de voet van een flinke bult zand woont (bijv. Veluwe, Utrechtse Heuvelrug of Rijk van Nijmegen) dan komt er diep grondwater boven dat vele eeuwen (soms millennia) eerder als regenwater boven op die bult zand is gevallen. Dat regenwater was al schoner dan het huidige regenwater (geen/nauwelijks industrie bijvoorbeeld) en is vervolgens nog weer gefilterd door duizenden meters zand. Onderweg neemt het mineralen op uit het zand en wordt zuurstofarm. Het verandert dus van samenstelling.

In de gebieden die ik in gedachten had wordt geen water aangevoerd in droge tijden. Dat is economisch niet rendabel.

In veel andere gebieden gebeurt dat wel. Zo wordt 's zomers water uit het IJsselmeer (dus grotendeels Rijnwater) aangevoerd via Friesland tot in de Drentse- en Groninger veenkoloniën. Ondiepe kwel uit die gebieden heeft daardoor een andere samenstelling dan de diepe kwel waar ik het eerder over had (de tijd tussen infiltratie in de bodem en kwel is korter en ook is de kwaliteit van het infiltrerend water anders).

@RvO Als er oppervlakte water gebruikt wordt op een volkstuinencomplex dan moet De beheerder van het Volkstuinencomplex die vergunning hebben... aangezien zij formeel de eigenaar zijn van het complex, niet de huurder van 1 enkele stukje

MVG

Danuta

Ai,dacht ik het te weten. Toch even gecontroleerd bij het lokale waterschap.

Die melden op de website dat de "gebruiker" eventueel vergunningsplichtig is. Dat kan de grondeigenaar zijn, maar ook de pachter/huurder. Ik gok dat de beheerder van het complex meestal eigenaar of pachter is, niet de huurder van 1 tuin. Maar dat is afhankelijk van de precieze juridische constructie van dit complex. Die ken ik niet, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Terzijde: Als je al de formele weg wil bewandelen. Hier (=Drenthe) heb je pas een vergunning nodig als je >60m3 onttrekt. Bij >10m3 is er slechts een meldingsplicht. Minder dan 10m3 is vrij. Ik gok dat dat in de rest van NL vergelijkbaar is.

Wij hebben een handpomp met een slang in de sloot dat is hier toegestaan. ('s winters koppelen we hem af)

De pomp hebben we gewoon in de winkel gekocht voor 35 euro (Wildkamp Hoogeveen) dat was goedkoper dan de pompen op marktplaats!

De groenten doen het super op het slootwater...

003-(2)13441368385887.JPG

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

(goed, onvervuild) Slootwater lijkt mij wel beter dan leidingwater, omdat planten zaken nodig hebben/'lekker vinden' die het waterzuiveringsbedrijf uit het drinkwater haalt. Leidingwater is te doods voor planten. Er zijn toch ook meerdere planten (zoals de vleesetende planten die ik van HuugvG kreeg), die geen leidingwater mogen? Het verschilt vast per gebied, of er bijv. ook veel kalk in zit?

Hi Jorieke zo veel haalt het waterleidingsbedrijf er niet uit hoor, alleen echte vervuilingen en bacterien die schadelijk zijn. Mineralen en metalen zijn gewoon nog aanwezig...

Het meeste leidingwater is gewoon grondwater, soms ook oppervlakte water wat alleen veilig is gemaakt door er de gevaarlijke bacterien uit te halen door Ozon behandeling en UV.

Op sommige plaatsen wordt er wel mangaan en ijzer tot een behaalde hoogte uit gefilterd vanwege smaak en kleur issues......

Het leidingwater in Nederland heeft een hoge kwaliteit en geen chloor of fluoride er in en kan niet alleen aan je plantjes gegeven worden maar je kunt het zelf ook nog drinken )

Het is natuurlijk niet een meststof, net als sloot of regenwater dat niet is, in slootwater zal hoogstens een kleine hoeveelheid levende bacterien en algen enzo zitten die minimaal mesten ) Regenwater is neit altijd de schoonste in eht land... in gebieden waar veel luchtvervuiling is zal dat ook zijn weerslag ehbben in de regenwaterkwaliteti hoewel we sinds de 80er jaren emt de zure regen intussen aardig wat schoner zijn geworden natuurlijk. Dat regenwater zeker is is zachter natuurlijk, vergelijkbaar met licht 'vervuild' demwater

Als het een schone levendige sloot is waar men water uithaalt dan kan dat ook gewoon op je plantjes, heb je een verdacht bvb omdat er koeien naast grazen zodat er bvb mest in de sloten belandt dan het slootwater alleen op de grond gebruiken en nooit op de planten zelf die rauw gegeten worden in verband met bvb Ecoli enz. Dan is bvb een grondpomp weer wat safer maar ik raad altijd iedereen aan als ze een put geslagen ehbben voor de grondpomp na een 100 liter ongeveer als eht goed loopt, een 100 ml af te nemen in een schone goed afsluitbare container en het te laten testen op vervuilingen van welke aard dan ook, zeker als ze een tuintje hebben midden in de stad, aan de rand van de stad in de buurt van industrieterrein etc.

@ RvO

Ik weet dat er Waterschappen zijn die met de opzet van een Volkstuinencomplex met de gemeente of eigenaren van het complex kontact opnemen aangaande gebruik van het oppervlakte water, wat wel en niet mag en ik heb zelfs horen vernoemen dat men strikter wil gaan testen op het grondwater vanwege vermeende vervuiling door veel mest en insecticiden verbruik bij volkstuinenkomplexen maar dat heb ik slechts als gerucht gehoord een paar jaar geleden , sommige volkstuinencomplexen hebben gewoon een waterleiding waar voor betaald wordt en is het de leden verboden grondpompen te slaan etc.

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe groot het komplex is en waar gesitueerd.

Waterschappen is ontzettend streng geworden en dat niet alleen, iedere potentiele klant wordt nader onderzocht, er is altijd de mogelijkheid van een rinkelende kassa... )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Wij hebben een handpomp met een slang in de sloot dat is hier toegestaan. ('s winters koppelen we hem af)

De pomp hebben we gewoon in de winkel gekocht voor 35 euro (Wildkamp Hoogeveen) dat was goedkoper dan de pompen op marktplaats!

De groenten doen het super op het slootwater...

003-(2)13441368385887.JPG

DAt ziet er handig uit, dus gewoon een tuinslang en een handpomp, meer niet?

• 2 years later...

Naar mijn idee zit er in leidingwater meer kalk waardoor vooral bij telen in potten te snel teveel voedingsstoffen worden vrijgegeven. Daardoor zou het beter zijn regen of slootwater te gebruiken

Vriendelijke groeten,

Holland