aalterse-willy Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Sorry maar ik ben niet gaan zoeken naar mijn probleem.De aardappelen 'Première' welke in de kas staan vertonen een aantal gaatjes in de buitenste bladeren, geen insecten te zien op één enkele bladluis na.De 'Rode Eersteling' in dezelfde kas, gelijk geplant en gelijk water en meststoffen, vertonen dit euvel niet.De 'Première die buiten staat ook niet. Enkel die in de kas. Bovenkant blad; Onderkant blad; Heeft iemand al zoiets gezien? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 nee, nooit gezien op een aardappelmisschien zijn het mijten, probeer eens wat spruzit op een enkel blad of kijk met een vergrootglas naar een bladnerf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Eens met een vergrootglas gekeken en niets wat beweegt te zien, wel is er op de randen van de verdikkingen een soort meel te bespeuren.Spruzit heb ik niet maar wel Bio-Pyretrex en daarmee heb ik nu enkele bladeren de onderkant bespoten, afwachten nu. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ik herken het getoonde probleem op de foto helaas niet maar ik denk dat je eerder moet denken aan een fysiologisch verschijnsel (wellicht sterke groei?). Edit: bedacht me dat er ook nog een topic van dennis is met een soortgelijk verschijnsel: https://www.moestuinforum.nl/waar-heeft-deze-snoep-paprika-last-van-t4705-10.html#p90362 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Jorg, dit lijkt er wel op ja, die dingen zitten ook vlak naast de nerven, meestal toch.Nu had ik in die kas wel redelijk veel water gegeven omdat het er te droog geworden was, mogelijks te veel water nu.Met het vergrootglas, een sterker, lijkt het er op dat de bladoppervlakten open springen, ontploffen gelijk, de 'vulling' van het blad groeit dan rond die opening en daardoor kan er in het bovenste oppervlak een gaatje ontstaan. Misschien is dit ver gezocht van mij.Goede bemesting, veel water en in de kas kan dus een overmatige groei veroorzaken?Had bij de tweede aanaarding ook wat patentkali gestrooid om de knolvorming te bevorderen.Ja, een mens moet alles zeggen maar men moet er ook aan denken hé.Iedereen bedankt voor de hulp, ik laat een dezer dagen nog wel iets weten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Het fenomeen is gestopt. Denkelijk een te snelle groei zodat de cellen open barsten.De bladeren herstellen zich redelijk goed zelfs, er was dus geen reden voor paniek.Mogelijks op het verkeerde moment water gegeven? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts