Jump to content

Aardappelen

Recommended Posts

Sorry maar ik ben niet gaan zoeken naar mijn probleem.

De aardappelen 'Première' welke in de kas staan vertonen een aantal gaatjes in de buitenste bladeren, geen insecten te zien op één enkele bladluis na.

De 'Rode Eersteling' in dezelfde kas, gelijk geplant en gelijk water en meststoffen, vertonen dit euvel niet.

De 'Première die buiten staat ook niet. Enkel die in de kas.

Bovenkant blad;

img587396361368352072.JPG

Onderkant blad;

img587489431368352093.JPG

img587511171368352107.JPG

Heeft iemand al zoiets gezien?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Eens met een vergrootglas gekeken en niets wat beweegt te zien, wel is er op de randen van de verdikkingen een soort meel te bespeuren.

Spruzit heb ik niet maar wel Bio-Pyretrex en daarmee heb ik nu enkele bladeren de onderkant bespoten, afwachten nu.

Jorg, dit lijkt er wel op ja, die dingen zitten ook vlak naast de nerven, meestal toch.

Nu had ik in die kas wel redelijk veel water gegeven omdat het er te droog geworden was, mogelijks te veel water nu.

Met het vergrootglas, een sterker, lijkt het er op dat de bladoppervlakten open springen, ontploffen gelijk, de 'vulling' van het blad groeit dan rond die opening en daardoor kan er in het bovenste oppervlak een gaatje ontstaan. Misschien is dit ver gezocht van mij.

Goede bemesting, veel water en in de kas kan dus een overmatige groei veroorzaken?

Had bij de tweede aanaarding ook wat patentkali gestrooid om de knolvorming te bevorderen.

Ja, een mens moet alles zeggen maar men moet er ook aan denken hé.

Iedereen bedankt voor de hulp, ik laat een dezer dagen nog wel iets weten.

Het fenomeen is gestopt. Denkelijk een te snelle groei zodat de cellen open barsten.

De bladeren herstellen zich redelijk goed zelfs, er was dus geen reden voor paniek.

Mogelijks op het verkeerde moment water gegeven?