Marjolijn Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Dag allemaal! Mijn naam is Marjolijn en ik ben momenteel met mijn eerste moestuin bezig.Vind het erg leuk en spannend wat er straks allemaal (hopelijk ) boven gaat komen. Afgelopen winter ben ik verhuisd van een appartement naar een huis met grote tuin,het kriebelde al veel langer om mijn eigen eten te kweken en nu ben ik dus volop in de tuin bezig.Volgens mij heb ik er wel wat te makkelijk over gedacht, want ik heb mijn moestuin 'gewoon' even gezaaid met verschillende groenten/kruiden..Geen idee of ik het nu wel goed heb gedaan! Pas toen ik op internet ging rondneuzen kwam ik erachter dat er toch wel wat meer werk bij komt kijken. Ik heb het nu zo gedaan:Een stuk grond van 3 meter lang bij 1 meter breed goed omgespit, alle troepjes, steentjes en onkruid etc. verwijderd.Daarna het stuk verdeeld in 9 rijen (dus ongeveer 30-35cm uit elkaar), en per rij verschillende soorten groenten en kruiden gezaaid:Wortels, lage slabonen, kropsla, tijm, peterselie en selderie.Ik heb overigens alles gezaaid op 18 april, behalve de lage slabonen,die heb ik binnen voorgekweekt en heb ze nu net (12 mei) als mooie grote plantjes (goed gelukt! ) in de rijen buiten gezet.Ook heb ik een grote aardbeienpot met voorgekweekte plantjes uit het tuincentrum in het zonnetje staan.De moestuin krijgt wel veel daglicht maar niet heel veel zon, daarom heb ik voor deze groenten/kruiden gekozen,ik dacht namelijk dat die het ook wel oke zouden doen zonder al te veel zon. Op dit moment is er nog helemaal niks bovengekomen, alleen mijn rijtje voorgekweekte slabonen staat vrolijk groen te zijn in het tuintje,voor de rest is het nog een grote aardevlakte. Ik hou de aarde een beetje los en zorg dat alle onkruid, losse blaadjes etc. elke dag weggehaald worden..Daarnaast geef ik geregeld water. Heb ik het een beetje goed gedaan of is mijn moestuin gedoemd te mislukken? Wanneer kan ik iets boven de grond gaan verwachten?Hoor graag jullie tips en tricks! Groetjes Marjolijn. Quote Moestuin beginneling! Gestart op 18-04-2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 welkom sommige van de plantjes die je hebt gezaaid doen er wat langer over, zeker bij lage temperaturen, thijm, selderie, wortelsla kiemt vrij snel maar moet wel in het licht kiemen, dus zaaien en dan een heel klein beetje zand er over probeer t eens in de vensterbank en verspeen de plantjes dan, behalve de wortels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Hallo Marjolein, welkom! Als je alles volgens de instructies hebt gezaaid, zou je inderdaad binnenkort het een en ander mogen verwachten. Soms is het een kwestie van net iets meer geduld dan je dacht en ineens staat er van alles boven, begint het te groeien en te bloeien en kun je oogsten!En misschien niet te nat willen maken... Mijn meest recente ervaring heeft daarmee te maken, mijn zaailing stond te vochtig en ik had het nakijken. Ach, je leert heel snel en heel veel in je eerste jaar, en daarna elk jaar nog meer. Komt goed! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Welkom ! Gewoon doen , veel doen , hier rondneuzen en blijven proberen. Ja hoor; je doet voorlopig niets fout. Je kunt je vragen, per soort ook allemaal kwijt in alle topics. Zie zoekfunctie. succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjolijn Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Ok gelukkig! Heb net in een bakje kropsla zaadjes gezaaid, staan in de vensterbank!Ben benieuwd wanneer ik ze kan gaan verspenen, de slabonen waren binnen 3 weken al erg groot. Quote Moestuin beginneling! Gestart op 18-04-2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Veel mensen zaaien te vroeg in de te koude grond. Hier zaaien de meesten niet voor 30 april. Ik heb op 30 april gezaaid en de bieten en wortelen komen nu boven. Ik zaaide voorheen ook wel vroeger maar door invallende kou kregen de planten vertraging in de groei en wat ik daarna zaaide was eerder klaar dan het (te) vroeg gezaaide.Peulen, tuinbonen, plantuien kun je wel vroeger in de tuin doen.Een andere (oude) stelregel: bonen mogen de meizon niet zien. Te veel kans op nog te koud weer. En als het dan ook nog te nat is, verrotten de bonen in de grond en kun je dus daarna weer opnieuw poten.Dus te vroeg beginnen met zaaien in de tuin geeft lang niet altijd de gewenste voorsprong. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynn Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Welkom! Soms heb je de moed opgegeven en wordt je uiteindelijk toch nog beloond met zaailingen. Veel succes in ieder geval. Quote http://moestuinmiep.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Succes met je tuin. Het klinkt allemaal goed Het is een koud voorjaar geweest...alles is laat dit jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Welkom Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Welkom Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts