Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomaten binnen/buiten

Veerkee

Aanbevolen berichten

Ik ga dit jaar ook voor het eerst tomaten zaaien

Op het zakje zaad staat hier dat je binnen kunt zaaien en daarna (na het verspenen) in potten uit kunt planten, dus nog steeds binnen. Dus ze hoeven niet gelijk naar buiten.

Ik ga ze naar buiten doen zodra ik denk dat ze er klaar voor zijn En dat ga ik dan maar puur op gevoel doen want ik heb er dus nog geen ervaring mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen op een lichte plaats met een temperatuur van minimaal 18 graden, nu is het veel te koud buiten en is de temperatuur niet constant.

Pas omstreeks het midden van mei mogen ze naar buiten (als de kans op vorst geweken is). Bovendien hebben ze een hoge temperatuur nodig om te kiemen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Veerke, ik heb mijn tomaten buiten in de koude bak gezaaid op 9 maart. Ze staan op een zonnige plek maar dus vanwege de bak beschermd tegen de grootste koude. Sinds eergisteren komen de zaailingen op. 20 dagen dus om te kiemen! Als het een mooie dag is zet ik de bak open. 's Nachts gaat ie weer dicht.

Het is niet zozeer dat het zaad niet tegen kou/vorst kan (volgens mij) maar veel zaden kiemen vlotter als de temperatuur een beetje aangenaam is. Als ik mijn tomaten binnen had gezaaid dan waren ze veel vlotter ontkiemd, maar ik heb geen haast en ik houd niet van bakjes binnen dus ik zaai zoveel mogelijk buiten. De kiemplantjes zijn wel vatbaar voor kou (vorst) maar een koude bak geeft in principe genoeg bescherming tegen vorst.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het veels te vroeg allemaal en wacht braaf tot half/eind Mei.

Volgens mij kunnen alle vroege vogels hier beter een tuinkas kopen en deze vorstvrij verwarmen dan kun je al lekker aan het rommelen met zaaien en weet ik wat meer.

(speciaal Helly en Rick hebben volgens mij een tuinkas/serre nodig )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het veels te vroeg allemaal en wacht braaf tot half/eind Mei.

Volgens mij kunnen alle vroege vogels hier beter een tuinkas kopen en deze vorstvrij verwarmen dan kun je al lekker aan het rommelen met zaaien en weet ik wat meer.

(speciaal Helly en Rick hebben volgens mij een tuinkas/serre nodig )

Het enige probleem voor de geduldigerds is dat je dan straks half mei omkomt in het werk

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb natuurlijk wel stiekem nog wat zaailingen binnen laten staan voor als de tomaten buiten het zouden begeven. Dan beginnen we gewoon opnieuw. Dit weekend wordt het overigens 20 graden Nou, dan staan mijn tomaatjes lekker buiten hihi.

edit: en die tuinkas komt er wel, maar niet meer dit jaar [denk ik]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt het in mijn achtertuin (omgeven door schuttingen) al gauw 25 graden en mogen de tomatenzaailingen lekker buiten spelen

Zou ik wel dat plastic eraf halen Rick

Edit: hier ook niet, of ik moet ineens een grotere tuin krijgen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige probleem voor de geduldigerds is dat je dan straks half mei omkomt in het werk

Nee hoor ik ben net zo braaf hard bezig met zaaien/verspenen en opkweken maar dan wel in vorstvrije buitenkas,

omkomen in leuk werk is niet erg trouwens

@Rick je supercondooms zullen best werken

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu valt het wel mee hoor met de geduldigers of ongeduldigers.

Op het tomatenforum waren al mensen in januari aan het zaaien.

Experimenteren is leuk maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen.

We zitten in ons landje nou eenmaal met het weer.(als ze naar buiten moeten)

Na half mei is prima, 8 weken van zaaien verpotten etc tot buitenplantjes van acceptabel formaat. Dus zaaien omstreeks 15 maart is prima.

Mijn ervaring is dat als je het vroeger doet, je plantjes te lang en iel worden. Niet voor niets is het advies om ze 3x om te planten, hierdoor krijgen ze steeds een kleine terugslag maar blijven wel stevig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Definitief naar buiten vind ik erg optimistisch. Ik hou me toch aan de oude volkswijsheid, na 15 mei.

En hoe doe je dat dan met ompotten als ze al in de koude bak staan ?

Overdag kunnen ze met deze temperaturen natuurlijk prima naar buiten.

's nachts zou ik ze voorlopig toch naar binnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met tomaten, aubergines en pepertjes is dat als de temperaturen in de nacht te laag zijn de groei eruit gaat. Dat resulteert in een wat magere oogst. Dus of geduldig afwachten of toch binnen op een constante warme plek zaaien geeft t beste resultaat.

Even wat boeken wijsheid geleend uit groenten en fruit enceclopedy

zaaien tot kieming nacht en dag temperatuur tussen 22-25 graden

tot verspenen nacht 20 en dag 23 graden

na verspenen nacht 18 graden en dag 20 graden

tijdens afkweek nacht 15 graden en dag 18 graden.

Mijn koude bak haalt op dit moment die temperaturen niet. Pas eind april gaan ze de koude bak in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...