Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomaten binnen/buiten

Veerkee

Aanbevolen berichten

Ik ga dit jaar ook voor het eerst tomaten zaaien

Op het zakje zaad staat hier dat je binnen kunt zaaien en daarna (na het verspenen) in potten uit kunt planten, dus nog steeds binnen. Dus ze hoeven niet gelijk naar buiten.

Ik ga ze naar buiten doen zodra ik denk dat ze er klaar voor zijn En dat ga ik dan maar puur op gevoel doen want ik heb er dus nog geen ervaring mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen op een lichte plaats met een temperatuur van minimaal 18 graden, nu is het veel te koud buiten en is de temperatuur niet constant.

Pas omstreeks het midden van mei mogen ze naar buiten (als de kans op vorst geweken is). Bovendien hebben ze een hoge temperatuur nodig om te kiemen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

Veerke, ik heb mijn tomaten buiten in de koude bak gezaaid op 9 maart. Ze staan op een zonnige plek maar dus vanwege de bak beschermd tegen de grootste koude. Sinds eergisteren komen de zaailingen op. 20 dagen dus om te kiemen! Als het een mooie dag is zet ik de bak open. 's Nachts gaat ie weer dicht.

Het is niet zozeer dat het zaad niet tegen kou/vorst kan (volgens mij) maar veel zaden kiemen vlotter als de temperatuur een beetje aangenaam is. Als ik mijn tomaten binnen had gezaaid dan waren ze veel vlotter ontkiemd, maar ik heb geen haast en ik houd niet van bakjes binnen dus ik zaai zoveel mogelijk buiten. De kiemplantjes zijn wel vatbaar voor kou (vorst) maar een koude bak geeft in principe genoeg bescherming tegen vorst.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het veels te vroeg allemaal en wacht braaf tot half/eind Mei.

Volgens mij kunnen alle vroege vogels hier beter een tuinkas kopen en deze vorstvrij verwarmen dan kun je al lekker aan het rommelen met zaaien en weet ik wat meer.