Dave85 Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Hallo allemaal, Ik wilde graag weten welke groentes ik elke keer weer op de zelfde plek kan poten, na de oogst zoals bijv sla etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Wat je bedoeld is welke planten niet perse aan de 'wisselteelt' moeten. Google het even en je hebt zo een heel overzicht van welke groenten juist wel en welke juist niet gewisseld hoeven te worden. Check ook even deze uitleg:http://www.tuinverenigingnesserlaan.nl/pagina37.html Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Eigenlijk geen!! En als mensen beweren dat het best wel kan (bijv. bij tomaten) dan klopt dat misschien voor eens een keertje, maar vraag je vroeger of later toch om problemen. Het is gewoon verstandig en beter om wel vruchtwisseling toe te passen!Er zijn bijv nieuwe aardappelrassen die resistenties hebben, waardoor enkele keren aardappelen op hetzelfde perceel (met een heel aantal bespuitingen en bemestingen) voor een landbouwer wel mogelijk is. Economisch kan dit rendabel zijn, maar eigenlijk benut je dan om het geld een zekere tolerantie die er gelukkig nog is: beter niet dus! Er zijn een aantal redenen voor (die deels samenhangen):- eenzijdig gebruik van voedingsstoffen in de grond (theoretisch kun je dat deels wel aanvullen met je bemesting en mulching) en dus uitputting en groot risico van gebreks-verschijnselen en verlies van opgebouwde evenwichten- Doorgeven van insecten en parasieten en schimmels, die in volgende seizoenen hun maaltje al dichtbij vinden- Verontreiniging van de grond met parasieten (aaltjes enz)- Groter risico op virus-aantastingen van planten > niet te bestrijden. Vandaar dat een goede teeltwisseling belangrijk is. Het helpt om je grond en je tuin gezond te houden en je vermijdt er allerlei mogelijke problemen door. Je zou kunnen zeggen: Het is een verstandige grondregel om aan te houden in je tuin. Maar...nu is er niet direct een ramp als er het ene jaar kool en het jaar daarop wat sla op hetzelfde stukje staan, of als er een rijtje wortels komt waar het jaar ervoor knolselderij stond. En als er bij uien een wisseltijd van 6 jaar wordt geadviseerd en drie jaar later komt er wat prei te staan, dan gebeurt er meestal geen ramp. ( 2 x bladgewas, 2x wortelgewas). Er zijn zelfs landbouwmethodes waarbij geen teeltwisseling wordt toegepast. In kleinschalige tuinen, waarin allerlei gewassen in kleine aantallen bewust door elkaar worden geplant (eigenlijk zorgt de variatie dan dat de beschreven problemen niet optreden) en ook bij "permacultuur", waarin gestreefd wordt naar permanente en zelfregelende begroeiing van een gebied: daarbij wordt de grond niet zeer intensief gebruikt, is er ook veel variatie en laat men planten a.h.w. ook hun eigen, geschikte, groeiplekjes zoeken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave85 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Hallo, Bedankt voor de reactie, maar het is namelijk zo mijn moestuin staat aardig vol ik heb nog een stukje over maar dat is voor mijn stokbonen.De sla die ik er nu heb in staan zijn goed, eigenlijk wilde ik weer sla erop zetten maar heb geen andere plek meer dus is het dan erg om er nog een keer sla op te zetten? en dan nog een paar vragen. Ik heb deze kool soorten -Bloemkool (wanneer kan ik zien dat ze goed zijn)-Spitskool ( Zelfde vraag)-Rodekool ( zelfde vraag)-Bietjes (zelfde vraag) en dan nog iets, als ik het goed begrijp: stel de koolsoorten zijn goed dan moet ik op die stukken andere soorten groente planten/inzaaien? en aardappels heb ik er niet veel van, wat ik wel heb gehoord is als de aardappels goed zijn moet je eigenlijk gelijk de winter andijvie erachteraan gooien klopt dat? Groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Als je twee keer sla achter elkaar niet vertrouwt, dan kun je ook bladgroente uit een andere plantenfamilie er na zaaien. Voorbeeld: - sla en andijvie: composietenfamilie- rucola: kruisbloemen (net als kool)- (winter)postelein: posteleinfamilie- veldsla: valeriaanfamilie, etc. Het wordt even uitzoeken, dat wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ik verbaas mij ieder jaar over mijn overbuurman,jaar na jaar na jaar,zet hij al sperziebonen op dezelfde plaats,gooit er soms wat zakken potgrond over,niet ieder jaar, en het groeit zo goed en nooit geen ziekte in de bonen. hoe kan dit dan? vraag het me ieder jaar weer af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Hi Dave,Maak het niet te ingewikkeld want dan kom je er niet meer uit Volgens mij geldt het wisselschema per jaar. Dus binnen een jaar kun je dezelfde groente zetten (sla bijboorbeeld). Nou ja en verder kun je ze alleen zetten op een plek waar nog niets staat dus valt er soms ook niet zoveel te kiezen.Wellicht dat je volgend jaar vakken kunt maken voor de verschillende groepen. In dat jaar kun je gewoon bijplanten / herplanten met dezelfde groep. Het jaar daarna schuift iedere groep door naar het volgende vak. Lees anders een beetje in op het onderwerp wisselteelt, dan kun je kijken hoe je dat volgend jaar wilt doen. Ik doe niet aan strakke plannen maar zet de soorten ieder jaar ongeveer op een andere plek. Doorgaans gaat dat ook goed. Als ze weinig kleur hebben of slecht groeien mest ik wat bij. Rond deze tijd staat de tuin bij mij aardig vol en komen de volgende planten simpel weg daar waar nog plek is.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 hoi Dave,Als je een kleine moestuin hebt, is het gewoon handig om op hetzelfde stukje meerdere teelten na elkaar te doen. Sla na sla is op zichzelf geen probleem. Ik zou wel tussendoor een beetje bijmesten (stalmest of bloedmeel) en de grond wat verrijken met compost. Problemen komen vaak pas na een paar jaar dezelfde teelt op dezelfde plek, en dan met name bij de nachtschade familie (aardappelen en tomaten) en kolen. Waar het in de wisselteelt vooral om gaat is dat opeenvolgende teelten elkaar gunstig beinvloeden. Bonen bijvoorbeeld geven stikstof af in de grond. Zet je daarna bladgroente, dan profiteert die ervan. Dus maak er geen halszaak van Wat betreft je kolenvraag: het is eigenlijk heel simpel. De kool die je oogst wordt binnenin de plant gemaakt. Bij bloemkool kun je dat goed zien. Je kunt wat bladeren opzij doen om te schatten hoe dik je kool is (straks, nu is het nog te vroeg natuurlijk). Het enige waar je op moet letten is dat je kolen niet doorschieten, dus gaan bloeien. Maar voor die tijd wil je ze wel eten denk ik. Succes! Christa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Tomaten op hetzelfde stukje planten schijn dus niet goed te zijn. Maarrrr, ik zit wel aan mijn kas vast. Die kan ik niet zomaar verplaatsen. Heeft iemand daar dan een oplossing voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Zie ook alle topics over de tomaten he ? Maar wat ik doe, is de tomatenplanten die in de kas blijven, ieder een eigen grote pot geven, met verse potgrond, ingegraven tot op bodemniveau. De potten zijn wel echt groot ( sorry, ik weet zo niet de liter-inhoud, maar het zijn vierkante 40x40x45 cm potten ongeveer ). Dan komen er vast wel wortels onder de pot uit verderop in het seizoen, maar dat is pas september. Gaat het dan nog fout kwa ziekte, is het sowieso einde verhaal van de tomaat dat seizoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sansareli Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Tomaten op hetzelfde stukje planten schijn dus niet goed te zijn. Maarrrr, ik zit wel aan mijn kas vast. Die kan ik niet zomaar verplaatsen. Heeft iemand daar dan een oplossing voor? Mij hebben ze de raad gegeven om om de 3 jaar de grond eruit te halen (50 cm ofzo) en te wisselen met andere grond uit de moestuin.Maar of dat te doen is, geen idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts