Miss.J Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik heb best laat mijn vijg gesnoeid omdat hij echt veel te groot was.Ik vergeet hem elk jaar terug te snoeien dus het was echt nodig zeg maar.Nu zag ik dat er op 2 takken die afgeknipt zijn schimmel zit.Hij is wel aan het uitlopen, er zitten een paar bladeren en beginnende vruchten aan.Door het vele regenen is de grond daar wel zeik en zeik nat....blubber zeg maar iemand tips of ideeën wat ik hieraan kan/moet doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Zoals altijd met dit soort van vragen : een foto helpt !! Ik weet niet wanneer je de vijg gesnoeid hebt ? Maar was dat nu , of een paar weken terug ? Beiden zijn dik fout.Noten en vijgen ( en nog wel meer ook hoor: druiven bv ) bloeden als je ze na december snoeit. Ik ga er een beetje vanuit dat de schimmel, dat bloed is.De boom hoeft er niet aan dood te gaan, maar best is het niet. Het kost hem veel energie, die hij anders in de groei en bloei kan steken. De wonden helen ook erg slecht. Dat bloeden kan lang aanhouden. Das sonde van zijn energie. Maar goed. Het is al gedaan, dus veel heb je nu niet aan die constatering. Boom zo laten, meestal stopt het bloeden wel als de boom nu uitloopt en aan de groei wil gaan.Misschien dat een ander een raad kan geven wat nu eventueel nog te doen en tegen de schimmel , en of de schimmel kwaad kan.Volgend jaar maar aan denken: in de vroeg-zomer of in oktober snoeien. Minste kans tot bloeden. Is het een wat langer-staande vijg, komt ie de beurt wel te boven hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 ik denk dat de vijg al ruim 15 jaar in de tuin staat.Ik wist wel dat het niet helemaal juist was om hem een paar weken geleden te snoeien maar hij was zo vreselijk groot geworden dat we door de bush naar de schuur moesten ik wist niet dat hij ook in de vroege zomer gesnoeid kon worden ander had ik dat gedaan.Nou ja het kwaad is al geschied en gelukkig loop ie wel uit . De foto'sDe boom zelf De schimmelplek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Ik wil je aan raden het gedeelte weg te snoeien. Daarmee voorkom je verdere besmetting en kan je vijg zich weer herstellen. En gezien het weer zou ik het nu doen. Door de lagere temperatuur zijn de meeste vijgen geremd in bladgroei en profiteer daar van. En als de zon zijn werk gaat doen zou je best nog vruchten kunnen oogsten ondanks je wat laate snoei Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Eerlijk gezegd lijkt het alsof de boom bevroren is. In ieder geval dat stuk wat ik op de foto zie. Loopt ie verder wel uit? Of alleen vanuit de grond? LAs je nu nog niets van jong blad ziet ben ik er bang voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 hij loopt wel uit hoor, er komen allemaal groene punten aan de takken en op de 1e foto zie je ook 1 blad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 ik wou de tak vandaag afknippen maar zag dat hij 7 uitlopers heeft, moet ik dat dan wel doen???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Mooi dat ie uitloopt! Maar ook dat stuk van de foto? Want dat ziet er wel dood uit. verder kun je vijg zelfs tot op de grond snoeien, het is haast niet kapot te krijgen. probeer je wel voor te stellen waarom je snoeit en wat jij wilt dat zich straks ontwikkelt! Snoeien is iets als regeren is vooruitzien... SNoeien om het snoeien is vaak geen goed idee. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 het stuk erboven en eronder loopt uit....wel allemaal dezelfde tak.Maar moet die tak er nu alsnog af of moet ik hem laten zitten nu dat ie uitloopt?Hierboven had ik al beschreven waarom ik hem zo laat gesnoeid heb, ik kon simpelweg de schuur niet meer in dus het was echt nodig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts