Jump to content

Wigwam bamboestokken: kan je nog bij het midden?

Recommended Posts

Je ziet vaak van die constructies van bijv bamboestkken met 4 of 8 in de grond of pot gestoken en dan bovenaan samengebonden als een wigwam en dan klimmen tegen elke stok 1 of 2 planten op, bijv bonen of peulen. Nou vraag ik me af: Kan je er dan in het midden nog wel bij als alles volgegroeid is? Komen de bloemetjes die bevrucht moeten worden alleen buitenop door of ook binnenin de constructie waar dan later bijv een peul of boon groeit? Onderaan zal je er nog wel bij kunnen dan, maar bovenaan?

Ik vroeg me dit nl af voor mijn 2e MM bak die we gaan bouwen. Ik wil daar maar 1 klimrek in en als ik dan ergens anders dat sort klimmers wil zaaien was ik van plan om zo'n constructie te maken. Ik neem aan dat dat in een MM ook gaat?

Stom eigenlijk hoe je op zo'n vraag kan komen

Dit is een constructie voor de volle grond he, daar ben ik niet mee bezig. Laatst zag ik een foto van iemand die peulen of sugarsnaps in ee pot had staan met van diestokken, ik wil het in een 30x30cm vak van een MM proberen, dat is een stuk kleiner. De hoogte maakt weinig uit, mijn klimrekken kan ik ook bovenaan bij en als je ze op 1,5m afknipt worden ze wat korter, of je leidt ze weer naar beneden. Maar het gaat me dan echt om het midden, omdat je met een pot en vak rondom werkt en niet in een rij, de stokken komen dan echt als een wigwam te staan

Als je een wigwam maakt in een MM-bak en dat op 1 van de negen vakken, op 30x30cm dus, Dan lijkt het mij dat je niet kan wensen dat er in het midden óók nog wat groeit toch ? Wordt wel echt proppen dan lijkt mij. Je klimmers nemen best wat wortelruimte in beslag natuurlijk. Je maakt een wigwam met 4 stokken ? of worden dat er zelfs 8 ? ( 15cm afstand tussen de stokken )

Ik denk dat het er 4 zouden moeten worden, of met een 5e die in het midden komt te staan en dan bij elke stok 2 plantjes. Ik wil dit nl proberen omdat een 2e klimrek een hoop zon weg zou gaan nemen, omdat de bak aan de kant komt waar de zon korter op staat dan op de andere kant waar ik al een MM heb. In een achterste vak zo'n constructie neemt dan de minste zon/licht weg. Ik vraag me af of de MM mix stevig genoeg is ook voor een dergelijke constructie of dat er een andere mogelijkheid anders is om het znder klimrek te doen.