Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

@acpronkdan kan ik ze het beste in een moestuinzak doen of grote pot. Dan is het makkelijker binnen zetten. 

Geplaatst:
Wat leuk om citroengras te hebben. Zou het ook buiten kunnen in 1 van mijn bakken of in de volle grond? 

Ik heb ze al 10 jaar in pot. Heb dit jaar potgrond vervangen. Beetje voeding erbij. Gaat als een tierelier. De volgende x als je citroengras koopt, het kontje in een glas water. Soms heb je binnen enkele dagen al wortel vorming. Soms na 5 weken. Als het een beetje gaat schimmelen, 1 laag eraf pellen, water verversen en gewoon weer weg zetten. Dit is een no fail. Uiteindelijk krijgen ze allemaal wortels.
Geplaatst:

Ik heb citroengras buiten in de vollegrond (vanaf mei, van gewortelde stokjes). Het valt een beetje tegen dit jaar. Geen brede pol geworden, wellicht door het tegenvallende / koele weer. De laatste maanden zijn er wel een paar stokken bijgegroeid.

@Mellie in pot warmt de kluit wel sneller op, dus wellicht doe ik dat volgend jaar. Moet ik wel weer regelmatig water geven.

Wat doe jij in de winter? Zet je de pot dan binnen? Of begin je elk jaar opnieuw met kontjes?

Geplaatst:

@edelspint in pak de boel in. Heel dik met bubbeltjesfolie en erover nog zo’n lichtgewicht ‘dekentje’. Ik weet niet hoe dat spul heet. Wat je ook wel eens als verpakkingsmateriaal ziet. En het staat dan beschut op de patio, maar dit jaar ga ik het in de kas zetten zodat het hopelijk sneller uitloopt.

Geplaatst:

Mijn mooiste planten stonden in de kas van DKB. Hij heeft het druk, ik heb het druk, dus even voor een iets te lange periode geen water gehad. Normaal doe ik die lekbak/kweekbak vol met water, en dan kan die er een tijdje tegenaan. Blijkbaar iets te lang niet gekeken..

Hopelijk herstellen ze zich, anders heb ik maar 3 (van de 9) citroengras die ik hoef te overwinteren of uitdelen of ruilen. Die buiten in P11 staan hebben minder water nodig, die krijgen af en toe wat regen, in de kas uiteraard niet want een lekkende kas is niet zo handig.

IMG_20240905_153716.thumb.jpg.4be277bf9250a0a53992b92dac1f95d3.jpg

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn supermarkt grasjes geven teken van leven. 1 heeft al veel wortels en 1 begint net. De andere 2 nog niks.

@Mellie Hoe diep kun/moet je ze planten in de aarde? 

20250125_110153.thumb.jpg.704b6882706608c3d89687a2de420e2b.jpg

aangepast door Wortel

Geplaatst:

Ik doe altijd een vingerkootje diep. Mooi geworteld!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wat leuk om dit topic door te lezen en alle tips te lezen. 
Ik zaaide een paar dagen (3 dagen!) geleden citroengras, want ik kreeg zaadjes. Het is nu al op en ik denk gisteren al, maar toen keek ik niet. Ik had echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Hahha ik ben ongetwijfeld op het verkeerde been gezet door de Wedstrijd-golden eggs die maar niet op willen komen. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Even een update van mijn grasjes. De eerste 2 groeien al vrolijk in grond. De andere 2 die nog geen wortel hadden heb ik het buitenste blad vanaf gehaald en nu beginnen die ook wortels te vormen! Nog even en dan kunnen die bij de andere in de pot.

Dus score 4 uit 4 :)

20250306_121023.thumb.jpg.3f114dacc37775037cf3d4d61c1e5ca0.jpg

aangepast door Wortel

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Gisteren maakte ik een Thaise curry en had wat stengels sereh over. Na alle enthousiaste verhalen in dit topic, staan de overgebleven stengels nu in een glas water. Ben benieuwd!

Geplaatst:

Mijn bosje gisteren voor het overplanten naar de kas.

20250426_114159.thumb.jpg.50081814c176f6d67c3549eede4c4809.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb een kontje van citroengras uit de supermarkt laten wortelen en nu in een pot met aarde gezet. Het was mijn bedoeling om het in de voortuin te zetten maar ik begrijp dat katten er dol op zijn. Als dat idd het geval is, kan ik het beter in de achtertuin zetten aangezien de bakken in de voortuin door buurkatten als toilet worden gebruikt. Iemand een idee wat het beste is?

Geplaatst:

Vandaag kon ik de sereh die 23 april op water was gezet planten. Genoeg worteltjes en al een uitlopertje. Ik ben benieuwd of het wat wordt.

IMG_7652.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic