Jump to content

Nog een nieuw lid

Jenneke

Recommended Posts

Ik ben Jenneke. 47 jaar oud en geboren en getogen in de Hoekse Waard. Na mijn verhuizing vorig jaar ontdekte ik dat er zoiets bestond als de "vierkante-meter-tuin" en dat leek me erg leuk. Dus vorig voorjaar zo'n bak aangeschaft en gewoon maar begonnen met wat zaadjes in de grond te stoppen en wat gekochte planten. Tot mijn verrasssing met aardig succes. En dat terwijl ik binnen altijd alle planten dood laat gaan omdat ik altijd vergeet water te geven of teveel water geef

Dit jaar dus nog een bak erbij gekocht en voor mijn verjaardag een kweekbak gekregen. Ook nog een aantal kratten en potten erbij dus onze (woon samen met mijn zus) achtertuin ziet er nu zo uit.

e8kf21.jpg

Vanmiddag scheen zowaar de zon, dus onze beagle Pickels (die zowiezo altijd overal met haar neusje bij wil zijn) mocht poseren in de tuin.

Dit is mijn eerste bak, waarin dit jaar tuinbonen, peultjes, koolrabi, venkel, multikleurige snijbiet, zilverstelen, een paarse paprika (gekocht), een puntpaprika (ook gekocht) en raapstelen staan.

2nkrnp.jpg

En dit is bak 2, hierin staan of komen nog te staan: Snack-komkommer (gekocht), palmkool, groene kool, roodlof, rammenas, mosterdblad, Aziatische mesclun, Amsterdamse worteltjes, Romeinse minisla, 2 soorten radijs en pluksla.

spdnwz.jpg

Verder heb ik 5 courgetteplanten in grote potten staan. Ik denk dat de potten eigenlijk aan de kleine kant zijn, maar grotere potten zijn me te duur dus ik zie wel waar het schip strand. Voorlopig doen ze het goed en komen er ook knoppen in.

apehpx.jpg

Verder heb ik ook nog een krat met 6 gekochte kruidenplantjes en een krat waarin ik 6 verschillende kruiden gezaaid heb. ook nog een kratje met platte peterselie en bieslook. en twee kratjes met veldsla, rucula en bosui.

En ik heb ook nog een mix van aubergines gezaaid, die staan nog binnen in kweekbakken, evenals de okra.

M'n tomatenplanten ( 3 soorten gezaaid en 1 gekocht) heb ik gisteren maar weer naar binnen gehaald in de hoop dat ze nog een beetje gaan groeien, want het zijn nog steeds maar ieniemienieplantjes (begin april gezaaid).

345knit.jpg

Stiekum droom ik van een klein broeikasje en misschien nog wel een derde bak en nog een kweekbak, maar voorlopig is dit voor dit jaar wel genoeg

Zo zoetjes aan komt het allemaal op zijn plek. Mooi om te zien vind ik altijd.

In plaats van enorme potten kun je bij de Action ook van die flexibele wasmanden halen en daarbij gaatjes in de bodem boren (of in de zijkant zo'n centimeter van de bodem). Er past 35 tot 40 liter grond in zo'n mand, dat is toch best heel wat. Ik gebruik ze dit jaar voor het eerst, dus heb nog geen ervaringsverhalen voor je. Ik heb er aardappels in en voor mijn pompoenen ga ik ook zulke manden gebruiken als ze eenmaal groot genoeg zijn. Voorlopig zijn ze net hun tweede echte blad aan het vormen....

Veel plezier in ieder geval en een mooie oogst!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

In plaats van enorme potten kun je bij de Action ook van die flexibele wasmanden halen en daarbij gaatjes in de bodem boren (of in de zijkant zo'n centimeter van de bodem). Er past 35 tot 40 liter grond in zo'n mand, dat is toch best heel wat. Ik gebruik ze dit jaar voor het eerst, dus heb nog geen ervaringsverhalen voor je. Ik heb er aardappels in en voor mijn pompoenen ga ik ook zulke manden gebruiken als ze eenmaal groot genoeg zijn. Voorlopig zijn ze net hun tweede echte blad aan het vormen....

Veel plezier in ieder geval en een mooie oogst!

Marijke.

Dankjewel, goeie tip, ik was echt in shock over de prijs van de meest simpele grote kweekpotten (als ze al in een grote maat te krijgen waren). Nu nog even uitzoeken waar de dichtsbijzijnde Action is, ik denk dat ik Brabant in moet. Mijn zus dacht dat er één in Dinteloord is. zo eens even googlen.

Van 't voorjaar wel een keer in Kalmthout een Action in gelopen en daar 3 mooie kweekbakjes voor binnen voor een paar Euro gescoord. Jammer dat er hier in 't dorp geen is.

Ben benieuwd hoe het met je pompoenen en aardappels gaat, veel tuinplezier ook

Dankjewel, goeie tip, ik was echt in shock over de prijs van de meest simpele grote kweekpotten (als ze al in een grote maat te krijgen waren). Nu nog even uitzoeken waar de dichtsbijzijnde Action is, ik denk dat ik Brabant in moet. Mijn zus dacht dat er één in Dinteloord is. zo eens even googlen.

Van 't voorjaar wel een keer in Kalmthout een Action in gelopen en daar 3 mooie kweekbakjes voor binnen voor een paar Euro gescoord. Jammer dat er hier in 't dorp geen is.

Ben benieuwd hoe het met je pompoenen en aardappels gaat, veel tuinplezier ook

Mijn aardappels groeien als een speer , de pompoenen twijfelen nog steeds...

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.