Jump to content

Bewaren van gebruikte vermiculiet en opnieuw gebruiken

Recommended Posts

Ik zaai sommige dingen voor op vermiculiet. Nu is het de bedoeling dat als de ontkiemde plantjes verspeend worden je de vermiculiet moet ontsmetten met heet water, maar hoe bewaar je het spul daarna? Moet je het een tijd in de zeef laten staan om te laten drogen of kan het gewoon in een oud tupperwareachtig doosje bewaard worden? Dit laatste deed ik de vorige keer nl, maar bij opnieuw gebruik kwam er schimmel op sommige stekjes. Die heeft overigens geen effect gehad op de plantjes.

De 2e keer dat ik het nu gebruikt heb heb ik er opnieuw kokend water overheen gedaan en gespoeld met koud water, maar toch lijkt het bij iig 1 of enkele zaailingen die opgekomen zijn iets van schimmel erop te staan, dat ga ik nog wel in de gaten houden of dat erger wordt, deksel is iig van het bakje af zodat de boel kan ademen.

Hoe doen jullie het met vermiculiet, voorzaaien, gebruikte verm. bewaren en opnieuw gebruiken?

Is het trouwens schadelijk als je restjes uit de zeef door de gootsteen spoelt?

Ik heb nog geen hinder gehad van schimmels.. maat heb tot op heden alleen nog maar een vers cherry tomaatje voor gezaaid. Ik was onder de indruk dat bacteriën en schimmels verdwenen moesten zijn na spoelen met kokend water...

Nu zat ik te denken.. zou je het niet even kunnen mee laten koken.. ipv enkel spoelen.

Groetjes uit de Betuwe

Pff...na het afspoelen, kan gewoon met koud water, in een vergiet uit laten lekken, paar keer schudden daarna verdelen over een bakblik en op 80 ˚ drogen in de oven, gewoon een paar keer met een spatel de boel even omwerken...klaaiiii!

)

Ik gebruikte het spul vroeger bij het kweken van slangen om de eieren in te zetten en om handgemaakte glaskralen in af te laten koelen tot ze hanteerbaar waren.....

MVG

Danuta (bedenkt ineens dat ik het kan proberen bij een dierenwinkel om het te kopen hier)

MVG

Danuta

bij de dierenwinkel is hier behoorlijk duur. tuincentra is dan nog goedkoper.

dat bij bouwmaterialen, is dat wel geschikt voor de tuin?

is vele malen goedkoper dan de vermiculiet van de makkelijke moestuin (daar schrok ik van de prijzen)

Ik moet opeens terugdenken aan een eerdere post hier op het forum

Ben je er zeker van dat de waargenomen schimmel, wel écht schimmel was ? Het komt echt voor dat je de beginnende wortel uit zaadjes aanziet voor schimmel ( soms is dat een behoorlijke bos pluisjes, afhankelijk van wat voor zaad ).

Dit vooral omdat je zegt dat de schimmel geen effect heeft gehad op de zaailingen, dat heeft het toch eigenlijk meestal wél.

Sorry, ik zou het betreffende topic ( het is een paar keer besproken ) niet omhoog kunnen halen. Mensen waren er écht van overtuigd dat het schimmel was. Waren wortels.

Danuta, ik heb vermiculiet gekocht bij de bouwmaterialen, 25 kilo per zak, véél goedkoper dan in de tuincentra.

word gebruikt als isolatie in de schouwen.

Ik heb hier ook al gekeken bij bouwmaterialen onder verschillende namen maar nog steeds niet gevonden, er zijn geperste platen enz. van te krijgen, dat dan weer wel... hier stopt men het ook in bepaalde soorten kattenbakvulling........hier worden schouwen niet los gevuld met vermiculite rond pijpen......ik heb bvb gewoon steense schoorstenen die aan de binnenkant geslepen zijn.........

Naja, vind het nog wel en anders volgende week als ik in Nederland ben even langs de Gamma )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

@Bit:

Nu ze wat groter zijn is het idd geen schimmel, maar dat zei ik al, ff in de gaten houden. Ik had wel schimmel toen ik tauge erop probeerde met een stukje keukenpapier er eerst op, dan de tauge, maar ik denk dat dat te nat geweest is ofzo.

Dat drogen in de oven lijkt me wel iets om een keer te proberen, want als het spul nat is is het lastiger op te bergen zeg maar, vocht blijft er dan teveel in.