meekje Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Op 13 mei hebben we allerlei bonen gelegd tot nog toe is er niets boven de grond gekomen...Komt dat door het koude weer? Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Hier liggen de bonen sinds 14 mei onder de grond, ook hier nog niets opgekomen. Of het is te koud of het is te nat geweest. Er is hier aardig wat regen gevallen de laatste dagen Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Bij mij het ook heel lang geduurd hoor,maar ja die regen doet er geen goed aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Ik had mijn tuinbonen op 6 mei gezaaid, na 10 dagen eens één opgegraven uit frustratie, maar tot mijn oplichting begon deze toen net te te ontkiemen. Dus maar gauw weer onder de grond gestopt Nu staan ze sinds een paar dagen net boven de grond. Het kan dus wel een tijdje duren, voor je iets gaat zien. En die van mij hebben net nog wat betere temperaturen gehad denk ik.Dus moed houden en anders ook eens ééntje opgraven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 ik heb hetzelfde voorgehad ,ik dacht van die rij struikbonen komt niets van terecht,en ben er direct met de 3 tand doorgeggaan ,dit had ik niet mogen doen want zij stonden klaar om bovengronds te komen.terzelfdertijd heb ik dan een nieuwe rij gezaaid op de plaats van de vorigegrote les uit dit alles is,meer geduld aan de dag leggenvan mijn staakbonen die terzelfdertijd gezaaid heb zijn er vandaag 2 bovengekomen , dus geduld voor de restwaarschijnlijk te weinig zon en te nat ,de oorzaak van die trage groei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Gaat goedkomen. Ik had lage slabonen eind april gezaaid, 2 weken prachtig weer, komen ze net boven de grond krijgen we regen en kou, maar ondanks dat groeien ze toch. Het lijkt zelfs of je ze ziet groeien zodra ze de zon maar zien. Het gaat alleen langzaam als het wat kouder en natter is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Ik had mijn tuinbonen op 6 mei gezaaid, na 10 dagen eens één opgegraven uit frustratie, maar tot mijn oplichting begon deze toen net te te ontkiemen. Dus maar gauw weer onder de grond gestopt Nu staan ze sinds een paar dagen net boven de grond. Het kan dus wel een tijdje duren, voor je iets gaat zien. En die van mij hebben net nog wat betere temperaturen gehad denk ik.Dus moed houden en anders ook eens ééntje opgraven Tuinbonen (labbonen)? Die hadden al lang in de grond gemoeten. Vanaf maart eigenlijk al. Die kunnen veel beter tegen vorst. Die heb ik al maanden in de grond en die plantjes groeien nu goed. Als je daarentegen struik- of stokbonen bedoelt, dan is half mei zowat de datum om te zaaien, inderdaad. Hier ook gedaan maar deden het ook niet goed. Eigenlijk moet voor bonen de temperatuur van de bodem minstens 15 °C zijn. En met dit weer is dat natuurlijk onhaalbaar. Een plastiek vlies over je zaaibed kan helpen om de grond sneller te verwarmen. Maar 't is eigenlijk gewoon wachten op beter weer. Ik heb voor de zekerheid ook 50 potjes binnen gezaaid waar het altijd 15 °C + is... dus dat komt zeker goed. Wat buiten niet uitkomt, vervang ik gewoon door zo'n potje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Tuinbonen (labbonen)? Die hadden al lang in de grond gemoeten. Vanaf maart eigenlijk al. Die kunnen veel beter tegen vorst. Die heb ik al maanden in de grond en die plantjes groeien nu goed. Ik weet dat het aan de late kant was, maar op de verpakking stond dat zaaien tot half mei kan, dus ik zie wel wat het wordt.Het is eigenlijk ook een beetje een experiment of het wel gaat in de vierkante-meter-bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theepot Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Vandaag de eerste snijboon omhoog uit de grond gekomen. Denk wel drie weken geleden gezaaid. Heb hoop op de rest nu. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Tuinbonen (labbonen)? Die hadden al lang in de grond gemoeten. Vanaf maart eigenlijk al. Die kunnen veel beter tegen vorst. Die heb ik al maanden in de grond en die plantjes groeien nu goed. Ik weet dat het aan de late kant was, maar op de verpakking stond dat zaaien tot half mei kan, dus ik zie wel wat het wordt.Het is eigenlijk ook een beetje een experiment of het wel gaat in de vierkante-meter-bak. Ja ik geloof dat vroeg zaaien vooral wordt gedaan omdat het als voordeel heeft dat je dan minder problemen hebt met de zwarte bonenluis. Maar ik heb alvast ook dille tussen de tuinbonen gezet, zou ook goed helpen. Heb ook maar gewoon de oppervlakte van 1.2 x 1.2 m vol tuinbonen gezaaid. Drie rijtjes op 50 cm van elkaar met ongeveer 10 cm tussen de zaadjes. Lijkt tot nu toe prima te gaan. Zou in je bak dus ook zeker goed moeten gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ja ik geloof dat vroeg zaaien vooral wordt gedaan omdat het als voordeel heeft dat je dan minder problemen hebt met de zwarte bonenluis. Maar ik heb alvast ook dille tussen de tuinbonen gezet, zou ook goed helpen. Goeie tip, ik moet toch over een week of wat de gezaaide dille waarschijnlijk wat uitdunnen, dus dan kan ik die nog tussen de tuinbonen stoppen, en dan stop of zaai ik voor de zekerheid ook nog wel wat dille tussen de peultjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 En af en toe een takje dillen opeten he... Altijd als ik mijn dilleplant passeer zet ik mijn tanden in zo'n jong scheutje. Vind het een geweldig kruid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ik heb vandaag de bonen pas gepoot. Het weer begint er nu een beetje op te lijken voor zolang als het dan weer duurt De ene bonensoort is sterker dan de ander. De een zal dus sneller last hebben van de kou en nattigheid en dan verrotten in de grond. Moeilijk te zeggen dus. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ja het is hopeloos met het weer. Vandaag mooi zonnig, morgen warm maar regen en daarna weer helemaal niks. Denk dat je best een vlies of zo boven je bonenveld legt zodat de grond overdag niet teveel afkoelt. Het wordt weer minder dan 15 °C de komende week. En bonen hebben meer nodig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted May 27, 2013 Author Share Posted May 27, 2013 Ik ben ook maar even aan het graven geslagen en er waren bonen aan het kiemen.Maar niet allemaal, de heilige bonen en de chinese sperziebonen waren nergens te bekennen dus die heb ik maar opnieuw gezaaid. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Vogels misschien? Anyway sinds paar weken geleden 10% van mijn tuinbonen niet is opgekomen om weet ik veel wat voor reden, zaai ik vanaf nu altijd reserve exemplaren binnen in huis. Als ze dan toch nog allemaal opkomen kan ik eventueel de zwakkere vervangen door de betere van binnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Normaal begin ik stamslabonen te zaaien voor 1/2 mei en gelijk ook reserve in perspotjes in de kas.Maar dit keer heb ik ze nog niet in de volle grond gezaaid, in de kas staan de kylian bonen er goed bij, die gaan van de week de grond in en zaai er gelijk een rijtje naast.De Cantare ontkiemt niet in de perspotjes en zijn inmiddels onbruikbaar, die zaai ik wel een keer in de volle grond.Kousenband groeit zeer traag in de kas, niet warm genoeg. De snijbonen laten zich nog niet zien, maar dat komt wel Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Ik had tweede week van mei 20 m2 bonen in volle grond gezaaid, wel zich eerst 24 uur laten weken. Had er ook schrik voor maar gisteren zijn erdoor get zonnetje al deel boven gekomen. Had ze wel 4 cm diep gezaaid ipv 2 anders waren ze al langer boven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Owww... ik heb ze 7 cm diep gezet! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Mijn sperciebonen tonen zich nu boven de grond ( net an ) Maar in hoge bak in de koude kas dan. Incl. de wedstrijdbonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts