Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2010 Share Geplaatst: 23 juni 2010 Ik heb een regel; als een (zaai)groente het 3 jaren achter elkaar niet goed doet, dan geef ik het op. Dan ga ik het ook niet meer proberen. Dat heb ik bijvoorbeeld met Komijn. Heeft iemand daar ervaring mee? De zaadjes komen bijna niet op, en het plantje blijft veel te klein om er een beetje een aardige hoevelheid komijn van te oogsten (+/- 10 a 20 bloemetjes, die dan ook maar voor de helft rijpen). Ook bietjes zijn elk jaar weer teleurstellend. Hoe zit het met jullie? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
LucV Geplaatst: 23 juni 2010 Share Geplaatst: 23 juni 2010 Bietjes zijn bij mij ook teleurstellend, gelukkig ben ik er ook niet zo'n fan van De laatste twee jaar heb ik erg veel problemen met het telen van komkommers. Heb er geen verklaring voor dat komkommers de afgelopen twee jaar niet gelukt zijn, ondanks mijn jarenlange ervaring. Als de nieuw gezaaide komkommers (net uitgeplant in de volle grond en in de kas) mislukken probeer ik het volgend jaar nog eens en ga ik ze beter in de gaten houden om de oorzaak te vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2010 Auteur Share Geplaatst: 23 juni 2010 Ik heb 3 jaar geleden een geweldige komkommer oogst gehad, de laatste 2 jaren mislukt het ook, zelfs met gekochte planten uit het tuincentrum (nadat de gezaaide plantjes doodgingen)Dit jaar lijkt het goed te gaan, al is er al weer 1 plant verschrompelt (nadat hij goed groeide, en meerdere blaadjes had) Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erik Geplaatst: 23 juni 2010 Share Geplaatst: 23 juni 2010 Dit jaar is ook een moeilijk jaar, eerst een warme, droge periode en daarna een koude periode. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
DeKlusjesman Geplaatst: 23 juni 2010 Share Geplaatst: 23 juni 2010 Komijn heeft volgensmij veel warmte nodig. Met een warme en lange zomer lukt het misschien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 11 september 2010 Share Geplaatst: 11 september 2010 Het is misschien leuk om dit topic weer wat hoger neer te zetten nu we wat verder in het seizoen zijn. Palmkool ga ik volgend jaar alleen nog zetten voor de sier en voor de weggeef. Ik heb nu verschillende recepten geprobeerd en ik ben geen fan van stampot. De goudsbloem moet ik ook in de gaten gaan houden, die zaait zich elk jaar zo uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kustlijn Geplaatst: 12 september 2010 Share Geplaatst: 12 september 2010 Kanibaal tomaten komen er niet meer in Wat er ook niet meer in komt zijn paprikas.Ze hebben hier snel last van neusrot, en smaken bitterer dan die uit de supermarkt.Verder ga ik de citroen tomaten met minstens de helft terug brengen.Ik vind ze minder naar tomaat smaken dan de andere tomaten. Ook de aardbei spinazie vliegt eruit.http://nl.wikipedia.org/wiki/AardbeispinazieHoewel......volgend jaar wellicht als tuinplantje bij mijn verloofde in de tuin. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2010 Auteur Share Geplaatst: 12 september 2010 De hele hoge zonnebloemen komen er hier niet meer in. Het is dat ze steun vonden tegen het nieuwe hek, maar ze waren allemaal omgewaaid. Het waait hier normaal al vaak en hard, maar laatst met de stormen is er van alles om gegaan. We gaan liever voor de lagere zonnebloemen met enorme bloemen en vele zijknoppen. De pompoenen komen ook niet meer in de moestuin, daar ga ik een apart landje voor maken. Er zat namelijk 1 hele enthousiaste plant bij, die in zijn eentje de hele moestuin had kunnen begroeien. Het is dat ik alle uitlopers na een meter of 7 maar verwijderde. Hij heeft wel 4 enorme vruchten opgeleverd. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 14 september 2010 Share Geplaatst: 14 september 2010 Ik denk dat ik dit jaar de zoete aardappels of aardperen ga verbannen.Het wordt een groot bos van zonnebloemachtige stengels en eerlijk gezegd vind ik ze niet echt lekker. Ik heb al eens eerder geprobeerd aan recepten te komen maar helaas. Ze blijven relatief klein en zijn moeilijk te schillen omdat ze "bobbelig" zijn. Als er nog iemand iets nuttigs heeft te melden wil ik het nog eens proberen anders gaan ze eruit.Wellicht hebben de komkommers ook last van het weer want in tegenstelling tot andere jaren doen mijn geentte komkommers in de kas het ook maar matig. De planten hadden al vroeg last van gele bladeren en witte vlieg. gr Jos Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 september 2010 Auteur Share Geplaatst: 15 september 2010 Vorig jaar hebben we een aardperen soepje gegeten dat erg lekker was. Al was het de gerookte ham die het zijn smaak gaf. Op de website van Mergenmetz staan aardig wat recepten. Maar ze worden inderdaad vreselijk hoog. De helft is hier ook helemaal ingestort door de regen en wind. Ik vind het vooral fijn dat je ze kunt laten zitten tot je ze nodig hebt. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 30 september 2010 Share Geplaatst: 30 september 2010 Jorieke,Dank je wel voor de Mergen-Metz side er staan inderdaad veel recepten voor aardperen in. Toevallig heb ik verleden week een partijtje gekookt, in de schil zoals bij verschillende recepten staat, zoals ik dat gewend ben gaan ze tot aan de kook en dan laat ik ze nagaren maar helaas in de schil was het net snot (excuse le mot). We gaan eerstvolgende keer proberen met frituren in olie oid.gr Jos Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2010 Auteur Share Geplaatst: 1 oktober 2010 hihi had je al 'rijpe' aardperen dan? Ik heb nog niet gekeken, maar aan de plant die 2 weken terug omwaaide zat nog niets,... Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 3 oktober 2010 Share Geplaatst: 3 oktober 2010 Jorieke,Ik heb ze al een paar jaar staan. Ik heb een jaar of 4 geleden een paar knolletjes van iemand gekregen. verleden jaar heb ik een paar kilo geoogst. De peren die zijn blijven zitten hebben nu een "bos" gemaakt van een ruime vierkante meter en gemiddeld 2,5 meter hoog.Een waarschuwing voor mensen met een kleine tuin, het worden dus bossen. Het is ook fijn als je ze kunt vastleggen om omwaaien te voorkomen.Succes Jos Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
vosje16 Geplaatst: 15 oktober 2010 Share Geplaatst: 15 oktober 2010 Volgend seisoen ga ik stoppen met spinazie en snijbiet. In zo vere dat ik het zaad wat ik nog in voorraad heb opmaak maar geen nieuw meer koop. Verder koop ik nog maar weinig pootaardappelen. bijvoorbeeld een middel laat ras. Reden mijn leeftijd, de grote aardappelvelden ( 7 kg. pootgoed in totaal) worden mijn te zwaar, ik stap tenslotte op "lijn 7"volgend jaar. En spinazie is niet mijn favoriet bewerkelijk en komt ook slecht op. O ja, en mijn zaai en pootgoed bestel ik al bijna 20 jaar bij www.zaadhandelvanderwal.nl betrouwbaar handig en zeer goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MartinVught Geplaatst: 20 oktober 2010 Share Geplaatst: 20 oktober 2010 Ik stop met spinazie. In de volle grond is hij een paar keer totaal niet opgekomen en in de koude bak schoot hij meteen door.. Nee dan maar spinazie van de Iglo Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 oktober 2010 Auteur Share Geplaatst: 20 oktober 2010 Hier werkt spinazie ook niet.. ik verdenk de woelmuizen er van de zaadjes op te eten. Voordat ze kunnen kiemen. Het stik sowieso van de woelmuizen hier, misschien moet ik de kippen er op los laten: Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 1 januari 2011 Share Geplaatst: 1 januari 2011 @ Jos, zoete aardappelen is niet hetzelfde als aardperen. Maar ik ben het met je eens wat betreft de aardperen... ze wandelen door je hele tuin heen als je niet uitkijkt eindig je met een moestuin met alleen aardperen. Oplossing is om ze in een grote tub te kweken zodat ze beperkt blijven tot de pot. Aardpeer gebruik ik voornamelijk voor in de soep. Maar ik krijg er buikpijn van dus ben niet zo'n grote fan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nicolette Geplaatst: 1 januari 2011 Share Geplaatst: 1 januari 2011 zomer spinazie zet ik niet meer. Dat schiet meteen door. Maar de scherpzadige zaai ik in september, oktober, januari en februari in trays in in de koudebakken en dat doet het goed mits ik het jong oogst. Broccoli doet het ook niet goed. Zelfs niet met het emmer expiriment. Teveel werk voor te weinig. Elk jaar is het weer een verrassing wat het goed doet en wat niet. Dit jaar deed de bloemkool het geweldig. En waren de uien iets kleiner dan gebruikelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Na een proef afgelopen jaar met een stuk of veertig poters van de Vitelotte noir laat ik het er bij. Vitelotte Noir is een oud aardappelras dat de laatste jaren wat meer uit de vergetelheid gehaald werd en waar steeds meer interesse voor bestaat. De aardappel is opvallend door zijn paarse kleur en heeft binnenin violette aders . Zijn paarse kleur behoudt hij tijdens het koken. De reden dat het bij een eenmalige proef blijft is dat het vergeleken met andere aardappelrassen zeer forse struiken worden met naar verhouding weinig gewicht in aardappels als resultaat. De smaak van de aardappel is overigens vrij goed . Maar alle voor- en nadelen overwegend, voor mij is het dus dit jaar einde Vitelotte noir. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Is dat dezelfde als een truffelaardappel, Frans? Daar heb ik wel eens over gelezen en daar kwam het inderdaad op neer dat voor zowel hobby-tuinders als voor kwekers het geen lucratief ras is.Maar ik sluit me helemaal bij je aan geen Vitelotte Noir dit jaar (en geen enkel ander aardappelras...bah bah bah die blief ik niet ) Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 10 januari 2011 Share Geplaatst: 10 januari 2011 Is dat dezelfde als een truffelaardappel, Frans? Klopt Koert . Truffelaardappel ... naar mijn mening een te mooi woord voor een oud aardappelras dat er eigenlijk alleen echt uitspringt door zijn afwijkende paarse kleur. Ik moet wel zeggen dat zijn bestendigheid tegen Phytophthora vergeleken met de andere rassen die ik dit jaar in mijn tuin had , witte Eersteling, Nicola en Ratte d'Ardeche , een stuk beter was en zoiets verwacht je niet van zo'n oud ras. Pas weken nadat ik het loof van de andere aardappels vanwege een beginnende phytophthora aantasting verwijderd had kwamen de eerste symptomen in de Vitelotte Noir. Dat was maar goed ook want het duurt vrij lang voor deze aardappel een beetje begint te dikken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 7 februari 2011 Share Geplaatst: 7 februari 2011 De roodlof gaat er hier niet meer in!De planten deden het geweldig en zagen er prachtig uit, maar de smaak.....We hadden ze door de pastasaus gedaan, we hadden de pasta weggegooid zo bitter die dingen zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jooze Geplaatst: 7 februari 2011 Share Geplaatst: 7 februari 2011 Ff een reactie op de aardpeer. Ik heb ze afgelopen jaar in pot gezet en dat is aardig goed gelukt . Heb ze er veel te laat ingezet, maar ik heb 2 kilo oogst.Ik maak ze schoon (goed spoelen event borstelen. Dan even koken. En daarna snij ik ze met schil in stukken. Wat kruiden (paprika, knoflook gewoon wat je lekker vind) en dan bakken in de wok met olie. Zo vind ik ze wel lekker en je hoeft ze ook niet te schillen of zoiets. Daarbij kan je die bos gewoon lekker aan elkaar binden.En wat er bi mij niet meer inkomt, nog geen idee. Pas 1 jaar gehad, nog geen dingen die ik niet meer wil.Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kamilla Geplaatst: 11 februari 2011 Share Geplaatst: 11 februari 2011 Rucola, dat komt er bij mij niet meer in. Het doet het fantastisch maar dat is de ENIGE groente die ik echt niet lust. Verder ben ik wegens regelmatige mislukkingen jaren terug al gestopt met spinazie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 11 februari 2011 Share Geplaatst: 11 februari 2011 Ruccola moet je heel erg jong eten, bij de te oude bladeren vindt ik ook vies bitter Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.