Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke groente komt er volgend jaar niet meer in?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

bij mij komt er geen meloen meer in....3de jaar achter elkaar dat ie wel groeit maar niets geeft.....

en onthouden voor volgend jaar , eerder een grote tomatenplant kopen bij de tuincentra, ik kan nu pas iets plukken van de 3 die er staan, wacht al weken ( eigenloijk al maanden ..... hoop volgend jaar dan langer te kunnen plukken.....nu kleintjes gezet maar duurt zo lang...

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thessa, er is niets mis met "nu pas" tomatenplukken. Vanwege het prachtige voorjaar hebben sommige mensen al vroeg tomaten.

Dat is andere jaren echter niet gewoon, augustus/september/oktober en als het weer (en de phytophtera) meezit zelfs nog in november volop tomaten. Daarnaast heb je bij tomaten ook vroege en late soorten en natuurlijk helpt glas ook bij het eerder rijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thessa, er is niets mis met "nu pas" tomatenplukken. Vanwege het prachtige voorjaar hebben sommige mensen al vroeg tomaten.

Dat is andere jaren echter niet gewoon, augustus/september/oktober en als het weer (en de phytophtera) meezit zelfs nog in november volop tomaten. Daarnaast heb je bij tomaten ook vroege en late soorten en natuurlijk helpt glas ook bij het eerder rijpen.

 

Inderdaad Jos, dat mijn tomaten nog niet rood zijn, daar maak ik me niet druk om, ik hoop gewoon ieder jaar dat ze eerder zijn dan de phytophtora. Dat mijn courgettes nog niks doen daarintegen....Maar die krijgen volgend jaar toch weer een kans hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder variatie per soort.

Bijvoorbeeld tomaat. Ik ben er nog niet uit wie er gaan winnen, maar de alleen maar leuke soortjes doe ik in elk geval niet meer.

 

Ook bij de aardappelen maar 2 soorten, bv. De ratte vond ik leuk en lekker omdat ie vroeg is, en met schil en al naar binnen ging, en daarnaast straks 1 soort met volume.

 

Ben er dus niet helemaal uit, maar er gaat een algehele schifting komen, naar nut en volume.

 

Plus dat ik volgend jaar minder of geen alternatief zaad ga gebruiken. Ik baal als een stekker mbt pompoen, courgette en patisson.

 

Er komen allemaal vruchten die ik niet verwachtte. Plus dat beloofde niet rankende soorten, ranken als een gek.

 

Ik had twee (niet rankende) patissons naast elkaar in een bed gezet. Twee broertjes van hetzelfde (ja duhu) zaad: die ene is monsterlijk gegroeid, krijgt vruchten waarvan ik niet weet wat het zijn: pompoen of courgette, maar zoveel opbrengst dat ik het niet naar huis vervoerd krijg) en die andere blijkt ineens wel de beloofde patissons te maken, in de vertraging...

 

Een zephir-courgette krijgt kalebas achtige monsters, lichtgeel, flesachtig...

 

Mijn boternoot/flespompoen krijgt donkergroene, ronde vruchten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm je popmpoenen en courgetten doen dus waar ze zelf zin in hebben dat is op zich best grappig als je een loos hoekje met expirimentjes zou willen hebben... NAAST een echt hoekje met gehoorzame vruchten... heb je die rare pompoencourgette al wel geproefd?

 

edit: lees net je andere topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder variatie per soort.

Bijvoorbeeld tomaat. Ik ben er nog niet uit wie er gaan winnen, maar de alleen maar leuke soortjes doe ik in elk geval niet meer.

 

Ook bij de aardappelen maar 2 soorten, bv. De ratte vond ik leuk en lekker omdat ie vroeg is, en met schil en al naar binnen ging, en daarnaast straks 1 soort met volume.

 

Ben er dus niet helemaal uit, maar er gaat een algehele schifting komen, naar nut en volume.

 

Plus dat ik volgend jaar minder of geen alternatief zaad ga gebruiken. Ik baal als een stekker mbt pompoen, courgette en patisson.

 

Er komen allemaal vruchten die ik niet verwachtte. Plus dat beloofde niet rankende soorten, ranken als een gek.

 

Ik had twee (niet rankende) patissons naast elkaar in een bed gezet. Twee broertjes van hetzelfde (ja duhu) zaad: die ene is monsterlijk gegroeid, krijgt vruchten waarvan ik niet weet wat het zijn: pompoen of courgette, maar zoveel opbrengst dat ik het niet naar huis vervoerd krijg) en die andere blijkt ineens wel de beloofde patissons te maken, in de vertraging...

 

Een zephir-courgette krijgt kalebas achtige monsters, lichtgeel, flesachtig...

 

Mijn boternoot/flespompoen krijgt donkergroene, ronde vruchten...

 

Komen al je courgette/pompoen zaden bij de tuinkabouter vandaan?

Volgens mij doet die geen gaasjes of iets anders over de bloemen om kruizen te voorkomen.

Wij hebben nog nooit last gehad van courgette's of pompoenen die niet deden wat ze moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een beetje vragen naar de bekende weg rommert, later zaaien is later oogsten, dat is niet zomaar te versnellen. Zie voor de rest Jos zijn quote hieronder:

Thessa, er is niets mis met "nu pas" tomatenplukken. Vanwege het prachtige voorjaar hebben sommige mensen al vroeg tomaten.

Dat is andere jaren echter niet gewoon, augustus/september/oktober en als het weer (en de phytophtera) meezit zelfs nog in november volop tomaten. Daarnaast heb je bij tomaten ook vroege en late soorten en natuurlijk helpt glas ook bij het eerder rijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis,

Nee, de patisson wel, plus de zephir courgette die ook niet op z'n belofte lijkt. De rondo di Nizza heb ik van 123zaden: gewoon perfect. Alles OK, hoge productie.

De boternoot heb ik zelf gepeuterd uit een flespompoen. Ook nog een ander bio-pompoentje, maar die bloeit nog niet.

Ik heb ook nog kleine pompoentjes van de tuinkabouter: die gaan ook prachtig, hangen er al een boel.

 

Maar volgend jaar geen experiment meer. Alleen nog officiële pompoenzaden. Boternoot en Muskaatpompoen gaat het dan worden. Mijn favorieten. Saai, maar waar. Qua smaak dan.

 

De ronde courgette blijft ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik de tuinbonen volgend jaar oversla... ik heb een rijtje planten met gemiddeld anderhalve peul per plant... en daar heb ik al 2x voor moeten zaaien om de gaten op te vullen van degenen die niet opkwamen door de droogte...

plukandijvie ga ik vervangen door pluksla... veel lekkerder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mislukking dit jaar is geen garantie voor de toekomst , het zou volgend jaar zomaar wel kunnen lukken. Zoals PeterJan Rens altijd zei: Geef nooit op!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
De crosne (japanse andoorn) komt er hier niet meer in. Stomme kleine knolletjes met allemaal insnoeringen waar zand in blijft zitten. Je zou ze met een tandenborstel schoon moeten maken zo te zien. Tsk.

Mocht iemand nog knolletjes willen?

 

Er is een fransras met grotere knollen, die je beter kunt schoonmaken, trouwens nachtje in water en dan goed laten drogen en ze zijn hier vrij schoon.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga minder knolselder zetten in elk geval, die was laat groot en eigenlijk veel minder praktisch dan de snijselder die ik had staan. In de winter gebruik ik peterseliewortel in de plaats. Die kan in de grond blijven zitten tot ik ze nodig heb.

Verder was de patisson geen groot succes. Slechts 1 plant heeft echt vruchtjes gegeven en mijn gewone courgettes waren productiever. Misschien een andere soort proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Mocht iemand nog knolletjes willen?
Ik wil ze graag proberen. T.z.t. krijg je wel een verslag. Adres en afspraken straks via pb. Ik moet nu als een razende naar de winkel (sluit om 7). aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal aardpeertjes alleen met droog weer. dat scheelt al veel bende. Verder hebben we een nagelborstel voor dit soort schoonmaak feestjes (lees bv ook pastinaak, wortels, aardpeer etc). Werkt prima! Maar ik zit op zandgrond denk dat de klei grind soms moeilijker is.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...