Riverdale27 Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Ik vroeg mij dit vandaag af. Mijn aardbeien hangen vol met bloemetjes, maar sommige aardbeien zijn ook al aan het rijpen geslagen. Dus heb ik er vogelnet over gehangen. Zie hier het net: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/aardbeiennet/tuinartikelen/diverse-tuinhulpjes/bescherming-en-ondersteuning De mazen zijn 0.4 x 0.4 cm. Nu vroeg ik mij af: kunnen hommels daar wel doorheen? Want mijn bestuiving moet vooral van hommels komen (heb een nest achter in mijn tuin). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Neen. Daar komen geen insecten doorheen ( misschien mini- vliegjes )Ik gebruik vogelnetten, daar vliegen hommels en bijen wel doorheen naar de aardbeien. ( ong 2,5cm x 2,5cm ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Waarom verkopen ze het dan in hemelsnaam als aardbeiennet? Op een ander forum zeggen ze dat hommels hier wel doorheen kunnen... omdat die max 0.4 x 0.4 cm zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 0,4x0,4 wordt een maas van 0,8 houd het even goed in de gaten maar er in en er uit vliegen gaat niet lukken misschien als ze graag willen dat het ze lukt als ze ereerst op gaan zitten om er toch door te kruipen. Kunt er natuurlijk ook wat vangen en er onder los laten!!!Weet je gelijk of ze er uit kunnen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Tja. Ik weet niet hoor. Maar zijn hommels 0,4cm ? Maar hoe dan ook , dan moeten ze wel érg graag willen ja. Ik vraag me af of een hommel zo graag gevangen wil zitten, want die moeite moet ie ook weer doen om er uit te komen bij gevaar. Maar goed. Dat is allemaal maar bedenken. Vorig jaar wel gezien dat er hommels en bijen en wespen door mijn net heen gingen ( na aarzelingen wel hoor ) wat een veel grotere wijdte heeft wat ik zei. Je kan het ook gewoon uitproberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleg Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Van bitsandbees.nl: Hommel: afmeting van ca 6mm tot 20 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Hier staan de braamstruiken nu in volle bloei. Hommels, zweefvliegen en solitaire bijen negeren de aardbeien nu helemaal (blijkbaar zijn bramenbloemsems beter) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Zit met mijn aardbeien aan de bosrand... Zonder bijen en hommels geen mooie aardbeien, zonder net volgevreten vogels maar geen aardbeien Morgen ligt er bij de Aldi een aardbeiennet perfect op maat voor mijn aardbeienveld 10 x 2 meter maar ook weer met veel te kleine mazen. Iemand al is geprobeerd of je die wat groter kan knippen. Telkens van 2 gaatjes 1 gat maken. Daar geraakt toch geen vogel door maar een bij wel denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 (edited) joh, Geert, gaatjes open knippen sorry, heb al een andere therapie hier doen we een gewoon antivogelnet als de eerste vruchten rijp worden, op elektrabuisjes, zo laat mogelijk ivm wieden, slakken plukken, geen druppels op de planten Edited May 16, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 zoals al eerder opgeerkt: aardbeibloesem is niet zo populair onder bijen en hommels. zodra ze de keuze kunnen maken voor meer opleverende bloemen stappen ze grotendeels over. het zijn net mensen! aardbeien leveren enkel wat stuifmeel op. zweefvliegen en andere insecten willen nog wel eens doorgaan. commerciële aardbeitelers sluiten dan de kas af om te voorkomen dat gekochte/gehuurde bijen/hommel volken naar buitengaan en de aardbeibloesem links laten liggen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Ik werk persoonlijk pas met netten als als de eerste aardbeien beginnen te kleuren. Vogels komen niet op groene aardbeien af, dus er is pas gevaar als ze rood gaan worden. Tegen die tijd zijn de meeste bloempjes wel uitgebloeid en is er geen probleem. Op andere plekken werk ik ook wel met organza zakjes, jeweetwel, van die doorzichtige stoffen kado zakjes. Daar laat ik dan een hele tros kleurende aardbeien in zakken en kan ik hem boven aan de stengel dichtmaken. Hoef ik ook niet tegen lelijke netten op mijn terras aan te kijken Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Morgen ligt er bij de Aldi een aardbeiennet perfect op maat voor mijn aardbeienveld 10 x 2 meter maar ook weer met veel te kleine mazen. Dat net van de Aldi stelt kwalitatief niets voor Geert . Het is gemaakt van simpel dundradig plastic. Misschien heb je iets aan deze tip : je kunt eens kijken bij de firma Cranenbroek in Opglabbeek of Budel , dat is niet zo ver bij jou vandaan denk ik. Ik heb daar mijn vogelnetten gehaald en er zijn er bij die ik al jaren gebruik. Ze zijn sterk , uv bestendig , en verkrijgbaar in maten vanaf 3x2 tot 10x10 meter in de kleuren groen en zwart. De prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed. Ze zijn te vinden bij de vijverspullen met als benaming vijvernet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 @Rob0: er zijn inderdaad wel leukere dingen om te doen ja @Frans: bedankt voor de tip, zie het nu net te laat want ben zaterdag nog in Hamont geweest en dat is maar enkele km van Budel vandaan, binnenkort toch nog is terug naar daar dan. Had ze daar bij mijn vorige bezoek niet zien liggen, toen gaasdraad en palen gekocht voor een prikje van de normale prijs. Nu weet ik dus dat ik bij de vijverspullen moet zoeken Super blij met de hint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Pfff, heb waarschijnlijk hetzelfde probleem. Had de eerste rijpe aardbeien hier uit volle grond maar de vogels hadden er ook al goesting in, in sommige aardbeien gepikt. Heb er voorbije weekend een net overgedaan omdat buurman vertelde dat die ook zonder bestuiving kunnen (zelf twijfelde ik al of het wel een goed plan was). Na wat opzoekwerk op het internet lijkt een bestuiving door bijen of hommels toch wel wenselijk voor vruchtkwaliteit en kwantiteit. Mijn mazen zijn zelfs groter dan 0,4cm maar de bijen geraken er toch niet uit, zat per ongeluk één onder het net en heeft al vliegend moeten zoeken tot het een gat vond van enkele mazen. Ik kon duidelijk nectar zien aan de bij en denk dat het probleem was dat ze dus niet kon neerzitten op de mazen maar al vliegend erdoor moest of wou.Zou het voldoende zijn om enkel de voor- en achteringang (uiterste zijkanten dus) van de tunnel met kippengaas af te zetten? Tunnel is ongeveer 5 meter lang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Kippengaas lijkt ook mij een goede oplossing ja, toch voor de maasgrote en de hommels problematiek, misschien iets minder praktisch om mee te werken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts