Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Elke dag een stukje fruit is een must

Featured Replies

Geplaatst:

Loop al een tijdje met het idee, dat ik meer fruit wil gaan eten. De afgelopen jaren heb ik iedere dag een appel en een banaan gehad 's ochtends, maar ik kreeg last van de bananen en 2 appels per dag sta ik niet om te springen. Ik ben eigenlijk een slechte eter, maar ben op zoek naar nieuwe fruitsoorten om te proberen.

Vanochtend begonnen met mandarijn, waarvan ik overtuigd was het wel te lusten, maar dit viel mij goed tegen. (Later deze zomer ga ik zelfgekweekte frambozen, bramen en aardbeien proberen)

Kent iemand nog een paar fruitsoorten, die bijna iedereen wel lust, of een paar leuke tips? (Peer is sowieso het volgende wat ik ga proberen) Ik ben eigenlijk stiekem ook benieuwd naar fruitsoorten welke nog niet zo geïntroduceerd zijn, maar toch bestaan. Heb al even gekeken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Fruit

aangepast door Gast

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Geplaatst:

Nassi peer-kersen-bramen-bosbes.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Allen behalve Nassi staan op lijstje. Ben heel benieuwd naar Nassi, nog nooit van gehoord. Altijd leuk om nieuwe vruchten te leren kennen.

Geplaatst:

Het is bijvoorbeeld heel handig om een aantal fruitsoorten (en banaan voor de binding) in de blender te gooien met wat water/sap. Dan krijg je een lekkere shake én al je fruit binnen op een erg gemakkelijke manier. Dat werkt bij mij heel goed.

Geplaatst:

Dat is zeker,en dan zit je ook niet te pisselen???

Met lange tanden eten?

Geplaatst:

Je kunt ook fruitleer maken van je te oogsten fruit.Mijn kinderen smullen er van.Ik ook trouwens.In de zoekmachine vind je wel hoe je dat maakt.

Ik heb er een speciaal mandje voor,met een gaasnet,en dat zet ik buiten neer als het zo'n 30 graden wordt(ooit wordt dat het deze zomer ,echt waar!!!)En anders dus de oven

Geplaatst:

Wat ik me wel een beetje af vraag: Op welke planeet weten mensen die keurig Nederlands schrijven(dus in ieder geval geen kind meer zijn) niet hoe een mandarijn smaakt? Ik wil echt geen oordeel vellen of iets dergelijks, maar ik ben daar oprecht verbaasd over. Ieder kind heeft toch wel eens, met Sinterklaas of zo, een mandarijn gegeten?

Als dat niet zo is, probeer ze dan nog eens in de winter. Dan zijn ze lekkerder dan nu..

Meloen is ook lekker. Of pruimen en kersen.

Geplaatst:

pitloze druiven ?

een aardbei met heel veel slagroom ? ( en de volgende x met de helft slagroom ? ( je kan vragen of je vrouw alle pitjes van de aardbei er voor je af haalt )

Geplaatst:
  • Auteur
Wat ik me wel een beetje af vraag: Op welke planeet weten mensen die keurig Nederlands schrijven(dus in ieder geval geen kind meer zijn) niet hoe een mandarijn smaakt? Ik wil echt geen oordeel vellen of iets dergelijks, maar ik ben daar oprecht verbaasd over. Ieder kind heeft toch wel eens, met Sinterklaas of zo, een mandarijn gegeten?

Als dat niet zo is, probeer ze dan nog eens in de winter. Dan zijn ze lekkerder dan nu..

Meloen is ook lekker. Of pruimen en kersen.

Tja, dat is weer een heel ander verhaal. Kortom, ik lust heel weinig en dankzij de oorzaak hiervan durf ik ook moeilijk dingen te proberen. Ik ben nu 25 en ik vind het hoog tijd om dit hoofdstuk een keer te sluiten en nieuwe dingen aan te gaan leren, waaronder dus fruit. (Ik ken alleen appel en banaan en nu dus mandarijn)

Geplaatst:

Kiwi en meloen zijn ook aanraders, zorg wel dat je ze pas eet als ze goed rijp zijn (veel mensen eten hun fruit al als het eigenlijk nog niet rijp genoeg is). Kiwi's zijn het lekkerst als ze al een beetje beginnen te rimpelen, ik ben vooral een fan van de gele kiwi (vruchtvlees is geel en heeft een perzikachtig aroma) en de lekkerste galiameloen heeft al een beurs plekje

En ook heel lekker zijn wilde perziken, die zijn platter van vorm, maar ook hiervoor geld dat ze goed rijp, dus een beetje zacht moeten zijn.

En heb je al eens biologische bananen geprobeert, optimaal van smaak en licht verteerbaar als de schil vol zit met kleine bruine vlekjes.

Nog een tip, zoek een goede groenteboer of natuurvoedingswinkel waar je fruit per stuk kunt kopen, dan kun je lekker van alles uitproberen en kun je ook vragen om goede rijpe exemplaren.

Geplaatst:

Lychee (let wel op de pit in het midden), druiven als ze leker zoet zijn, nectarine als ze goed rijp zijn (zacht aanvoelen en zoet ruiken), sterfruit als het goed rijp is, anders smaakt het wrang,

Geplaatst:

Bij de natuurwinkel in Hengelo of Enschede heb je vee keus en kun je inderdaad lekker van alles eentje kopen om te proberen.

Biologisch fruit smaakt zoveel beter dan dat wat je in de supermarkten koopt.

Leuk trouwens om hier af en toe wat van je te lezen; als ik me niet vergis heb jij het eerste jaar op de basis school bij mijn zoon Bart in de klas gezeten...

Geplaatst:

Kiwi gold!!

Mijn vriend en kids eten ook niet veel en graag fruit, maar kiwi gold wel.

Ze zijn nu nog niet te koop maar binnen een paar weken wel.

Geplaatst:

Tja, dat is weer een heel ander verhaal. Kortom, ik lust heel weinig en dankzij de oorzaak hiervan durf ik ook moeilijk dingen te proberen. Ik ben nu 25 en ik vind het hoog tijd om dit hoofdstuk een keer te sluiten en nieuwe dingen aan te gaan leren, waaronder dus fruit. (Ik ken alleen appel en banaan en nu dus mandarijn)

Extra goed dat je ze nu zelf wilt kweken hoor! Wat hier ook al wordt aangehaald: veel fruit uit de supermarkt is eigenlijk gewoon niet goed rijp. Dat geldt zeker voor bananen, kiwi's, meloenen en ananas. Daarom smaken ze ook nooit zo vol en zoet als ze eigenlijk horen te smaken. Ik heb ooit eens een bruinschillige banaan gegeten in zuid-Turkije, waar ze gekweekt worden, en ik wist niet wat ik proefde. Dat een banaan zo lekker kon zijn...Die smaak is hier gewoon niet verkrijgbaar.

Maar dat gaat ook op voor aardbeien, die zijn zelden lekker uit de super, terwijl wij moestuinders de luxe hebben om warme, volle en zoete aardbeien zó van de plant te eten. Dat maakt ons mazzelaars, 95% van de Nederlanders is aangewezen op de zuurbeien uit de supermarkt.

Anyway, veel succes op je ontdekkingsreis! Laat ons weten wat je goed smaakt.

Geplaatst:

Mijn zoon is ook heel hele moeilijke eter, en hij lust van fruit alleen appel, banaan, en aardbeien.

Ik denk dat je misschien als je iets nieuws wil proberen ook honingmeloen of perzik/nectarine kunt proberen. Die zijn ook zoet en hebben geen sterke smaak.

Goed dat je toch nieuwe fruitsoorten/smaken durft te proberen, en ik hoop dat er iets bij zit wat je ook lekker vindt.

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn ouders waren altijd heel toegefelijk als ik iets niet wilde eten. Heb ik nu jaren later heel veel last van. Bedankt dat jullie allemaal met me meedenken, ik ga eens boodschappen halen binnenkort!

Geplaatst:

Een van mijn kinderen wilde ook geen fruit eten, maar stond wel stilletjes in de tuin de frambozen en de bosbessen/blauwe bessen van de struik te snoepen.

Niks is zo lekker als vers fruit zo van de struik je mond in.

Geplaatst:
  • Auteur

Ook kersen is helaas een nee geworden, maar heb de eerste ja gevonden; Peer. Morgen maar eens wat andere soorten halen, kieken of er meer is.

Ja:

Appel

Banaan

Peer

Nee:

Mandarijn

Meloen

Kers

Geplaatst:

Van welke soort texturen hou je of heb je juist afschuw? We kunnen hier wel allerlei soorten fruit gaan opperen maar als je bijvoorbeeld niet houdt van zuur, of van glibberig of van korrelig is het misschien niet zo slim om met iets te beginnen wat juist die kenmerken heeft. In eerste instantie zou ik je denk ik watermeloen aanraden. Zeker met het mooie weer van deze week. Redelijk neutraal van smaak, koel, sappig en verfrissend.

Geplaatst:
  • Auteur

Mandarijn was me iets te glibberig en kers eigenlijk ook wel een beetje, maar kers wil ik nog een keer proberen. Meloen was in het begin niet verkeerd, maar ik vond de nasmaak die meteen kwam verschrikkelijk.

Geplaatst:
De afgelopen jaren heb ik iedere dag een appel en een banaan gehad 's ochtends, maar ik kreeg last van de bananen en 2 appels per dag sta ik niet om te springen.

Probeer inderdaad meer soorten te vinden zodat je meer variatie kan toepassen. Best kans dat je last kreeg van de bananen omdat je lichaam zoiets had: alweer een banaan? Dit vind ik niet leuk meer, weer die zelfde voedingsstoffen waar ik al zoveel van krijg!

Ben nu zelf erg bezig met het verband tussen voedsel & acne. Sommige mensen zeggen dat je ook last van acne kan krijgen als je bijv. te veel van één ding eet: je lichaam zal de overdosis aan stoffen kwijt willen, des noods via de huid (in het geval van acne). Heb zelf ook ooit een paar kilo aardbeien op één dag gegeten: voglende dag had ik tientallen, wellicht honderden, rode jeukende vlekjes op m'n lichaam. Best kans als die paar kilo uit véél verschillende vruchten bestond, dat ik dan ik nergens last van had.

Best kans dat die banaan ook zoiets doet ondertussen bij jou en dat als je even stopt met het eten er van, je het over een tijdje met gemak weer kan eten. Best kans dat je lichaam dan weer bijgekomen is! Als echt een overschot het geval is

Geplaatst:
Mandarijn was me iets te glibberig en kers eigenlijk ook wel een beetje, maar kers wil ik nog een keer proberen. Meloen was in het begin niet verkeerd, maar ik vond de nasmaak die meteen kwam verschrikkelijk.

Van kersen zijn er verschillende soorten, straks de dikke zwarte Hollandse kersen eens proberen, die zijn heerlijk zoet.

Watermeloen heeft een hele andere smaak en structuur dan bijv. Galiameloen, maar die moet dan wel goed rijp zijn. De lekkerste koop je eigenlijk in een Turkse winkel, zijn ovaal van vorm en hebben niet zoveel pitjes.

Bij Turkse winksels ligt trouwens toch vaak mooi rijp en lekker fruit.

Geplaatst:
  • Auteur

Niet verwacht, maar sinaasappel lust ik ook! Alleen is een hele sinaasappel nog wel redelijk veel voor mij, haha.

Heb hem niet helemaal opgekregen, dus het moet wat kleiner.

Geplaatst:

Half op eten en de ander uitperzen?

Geplaatst:

Watvoor meloen heb je gegeten?

Ik zou vanwege de neutrale smaak eens watermeloen proberen.

Zelf vind ik frambozen erg lekker, en aardbeien.

En zoals al eerder gezegd, probeer over een paar maandjes nogeens een mandarijn, die

nu in de winkel liggen vind ik ook echt niet lekker, maar in de winter is een netje mandarijnen hier binnen 2 dagen op.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.