aalterse-willy Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Mijn pepers en paprika's hadden een hele tijd erg gekrulde bladeren in het hart en groeiden slecht, geen luis of zo te zien. Nu is dat iets beter maar wat nu opvalt is de bleke kleur van de bladeren, de ene plant al meer dan de andere. Maar zulke witte vlekken zie ik nu ook op de ijsbergsla. Weet soms iemand wat de reden zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen om dit te verbeteren? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Paar vraagjes. In wat voor potgrond ( het is potgrond dacht ik zo te zien ? ) heb je de planten staan ? Welke bijvoeding geef je ( deze maat planten heeft dat nog niet echt nodig dacht ik zelf )Hoe diep kunnen de planten gaan ? Dus; hoe diep kunnen ze wortelen = hoeveel potgrond in diepte ? Hoe nat staan ze. Laat je de bak waar ze in staan wel eens wat meer opdrogen ? De gekrulde bladeren ken ik ook, maar kwamen bij mij daar wel weer goed doorheen. Die vlekken en verkleuringen wijzen wel op een dis-balans in iets. Of vocht, of voeding ( gebrek aan iets ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 De gebruikte aarde lijkt mij gewoon grond uit den hof? Met hier aan toegevoegd een flinke plens water ? Deze teeltwijze met gewone tuingrond zag ook al bij de zieke perzikjes?De paprika's & pepers hebben last van het Mozaiekvirus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberpater Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Mijn pepers en paprika's vertonnen dit ook als ze in de volle zon staan, misschien is dit het probleem. Ik heb gemerkt dat de jonge peper en paprika's erg gevoelig voor directe zon. Dus daarom plant ik ze ook nog niet uit, ze staan nog veilig binnen, en ze groei mooi. Straks gaan ze in groter poten in de koude kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Kan een mozaïek virus zijn, kan (foto 2-3). Het gekrulde blad kan echter ook komen door luizen. De luizen zuigen/boren aan de jonge blad knoppen waardoor het blad bij het uitlopen gekruld en bobbelig uitgroeit. Ook al zijn er dan nu geen luizen te zien, de schade kan dus veroorzaakt zijn bij een voorgaande luizenplaag. Zie bijvoorbeeld foto 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonie Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Als er geen Beestjes te vinden zijn zou mijn eerste vermoeden zijn dat je ze te veel bijmest. Pepers willen niet zo veel. Willen af en toe lekker uitdrogen (goed voor de wortels) dus niet te veel water. Ik neem aan dat dit ook geld voor Paprikas maar daar weet ik dan weer niet zo veel van. Tomaten willen dan weer wel heel veel voer, maar da's volgens mij een andere familie. De sla weet ik ook niet... ik hoop dat ze het overleven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Waar staan ze?En heb je veel bemest? Met wat?Die bleke vlekken kunnen veel oorzaken hebben.Kan door koude of warmte(zon) komen, overbemesting, onderbemesting...Of door insecten of schimmels. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Sorry voor het laattijdig antwoord maar gisteren moest ik wel op een trouwfeest zijn, en dat gaat voor.De grond waar die planten in staan is aangekochte potgrond voor groente en die ligt 15 cm dik op die tablet.Wat ik wel gedaan had was er zwarte plastiek op leggen en blijkbaar is dat verkeerd geweest. Die is er nu een half uurtje af. Daarnet heb ik ook gezien dat bijna alle planten hetzelfde patroon vertonen en dat was gistermorgen nog niet.De aardappelen van de boer vertonen dit ook. Aardbeien beginnen nu ook al, en bij de buur ook. Meerdere boompjes en struiken krijgen bruine vlekken of verkleuren. Ook de boontjes beginnen er zo uit te zien. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Vergeten te vermelden;de grond waar die kleine perziken in staan is wel degelijk tuingrond, dezelfde als die waarin ze gekiemd en gegroeid zijn, de potten waren ingegraven.En de wind blijft maar verkeerd komen, dat is nu al maanden lang noord of oost, bijna nooit zuid. De overheersende wind moet hier uit het zuidwesten komen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Oei, zie nu pas dat de foto van de boontjes ontbreekt. Zelfs die in potten hebben er van. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 kieseriet erbij? Denk dat ze een gebrek hebben. Ik had het vorig jaar op een aantal vakken omdat ik er bemeste tuinaarde bij had gedaan. De planten reageerden toen ook zo. Waarschijnlijk was de samenstelling van de zakken niet goed. Dit komt ook wel voor met goedkope potgrond en tuingrond waarin je ziet dat dingen niet goed zijn verteerd. Of dat het komt uit gewonnen gebieden waar er eigenlijk vervuiling is geweest. Dan verkopen ze het omdat het binnen de normen is gebleven. Bij mij was het zo, na toevoeging van de Kieseriet werd het blad weer mooi groen. Er is ergens een disbalans. Overigens is het gewoon nodig om eens in de zoveel jaar wat minerale meststof bij te geven. En oh ja zeker niet te nat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kieseriet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Dacht dat het probleem zich in de eerste instantie enkel in de pepers en paprika voordeed maar zie dat vrijwel alles er onder te lijden heeft. Man, je zit daar met een serieus probleem, doet mij denken aan een zware bodemvervuiling. Misschien moeten ze uwe grond eens grondig komen analyseren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Van bodemvervuiling is er geen sprake denk ik want deze grond is al veertig jaar een tuin, daarvoor landbouwgrond.Dit jaar waait alles wat de landbouwer strooit of spuit over onze tuin en dat is andere jaren niet het geval.Op het perceel ten oosten van ons was er 15 jaar terug een bandencentrale, verder geen industrie dichtbij, wel op een kilometer ten noorden.Vorig jaar was dit probleem er niet. Kan het uit de compost komen? Maar dan zouden alle groenten er moeten onder lijden want ik heb overal compost ingewerkt.Twee huizen verder, westwaarts, zijn de perzikbomen ook aangetast, de bladeren verkleuren ook en vallen af, dit was niet direct na het uitlopen merkbaar, enkel veel later.Aan kiezeriet had ik nog niet gedacht en de paprika's heb ik nog niet bijgemest ook, zou ik dat wel doen?? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Ben eens gaan kijken naar kiezeriet en dat zit ook in Patentkali en dat heb ik wel gestrooid, echter niet in die potgrond. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Een voedingstekort lijkt me zeer onwaarschijnlijk.Zelfs planten onderling, van dezelfde soort, hebben andere voedingsnoodzaken.(hangt af van grootte en wortelgestel...aantal bladeren...)Als er weinig magnesium in de grond zit, gaat dat niet bij alle planten tegelijkertijd te zien zijn. Een magnesiumtekort zie je eerst aan de onderste bladeren. Volgens mij zit je met een plaag van een zuigend insect. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Lastig willy. Veel verschillende planten, op verschillende stukken grond of in pot met allemaal iets van 'schade'. Ik zie verschillende dingen op de nieuwe foto's:Bij de aardappels en bonen kleuren in eeste instantie de nerven geel en daarna het bladBij de aardbeien en boompjes is de verkleuring gevlekt en start aan de bladranden. Waar komt je potgrond vandaan?Waar komt de compost vandaan?Heb je de tuin verder nog bemest (de planten op de foto)?Niks te zien aan de onderkant van het blad (evt vergrootglas)? Ook niet gespoten met onkruidbestrijdingsmiddel? Of je buren dat je weet? Dat is namelijk waar ik momenteel aan denk... (zoek maar eens op: herbicide damage plants) Neem ook eens contact op met de aardapelboer van de foto, wellicht dat hij iets meer weet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 De aardappelboer heeft wel laten spuiten met iets wat sterk naar round-up rook, en met de wind die er toen stond vloog er wel veel over onze tuin, ook bij de buren. Heb dat al eens ergens vermeld geloof ik.Later is er iets op dat veld gestrooid, wit poeder dat ook al ver weg vloog, in volle veld wel bijna honderd meter en dus ook over de tuinen. Maar toen stonden die boontjes nog niet buiten, ze waren zelfs nog niet opgekomen en nu toch die vlekken. Waar de bonen staan heb ik enkel compost ingewerkt, geen stalmest. Nu heb ik wel gespoten met Bio-Pyretrex dus eventuele beestjes zouden moeten vernietigd zijn. Ook goed op de onderkant van de bladeren gespoten.Ik zal me eens een goed vergrootglas moeten aanschaffen geloof ik. De potgrond komt van Hubo en de compost van het gemeentelijke groenpark, maar die is Vlaco gekeurd en als ik die ga halen is hij zeer heet, ik kan er mijn hand nooit in houden efkes voelen gaat wel maar niet lang.Daar staat tegenover dat bij de buren geen compost verwerkt is en zij ook zulk ziektebeeld hebben, die telen wel geen groenten zoals ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Vreemd en het verbaast mij dat u zich nog steeds afvraagt waar u schade van heeft, het moge duidelijk zijn, u heeft zelf het mysterie opgelost Chapeau en proost ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Persica, ik begrijp u wel maar er is toch iets wat niet helemaal klopt.Die boontjes bvb, die waren nog niet opgekomen toen die herbicide gesproeid werd dus dat kan het volgens mij niet zijn. Ook staan die in totaal verschillende grond, bij mij is er al goed bemest geworden maar bij de buren niet.De pepers / paprikas staan in twee verschillende serres, waarvan de ene voor de eerste keer beplant word, vroeger stonden daar enkel heesters en bomen, wel veel oude stalmest en compost ingewerkt.Nu merk ik vandaag dat er saladeplantjes zijn die buiten in potjes staan, dat zijn er voor weg te geven, en die krijgen ook ineens bleke bladeren, ik ga die nu verpotten en in grotere zetten, ben benieuwd. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Er vliegt s'nachts niets vreemds boven uw huis of zo ? Sommigen boeren vinden soms hier en daar een soort cirkel in hun graanveld en gij vindt witte kringen in uw groentes?Mysterieus allemaal, Of er is er bij u een gif trein in de buurt ontspoort? wat ge kunt proberen.Als ge nu eens potgrond koopt van een totaal ander merk, zet daar uwe salaat eens in, En hoe zit het met het gietwater ? Pompt ge dat op, of is het puur en schoon kraantjes water?En Hete compost gebruikt ? Lees ik dit goed ? Dus dat is dan nog vers, anders was het niet warm, dat is ook heel slecht om te gebruiken dat moet volledig uitgewerkt zijn anders 'brand' het nog aan de tere wortels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 vraagje? heb je bekalkt. Wellicht is er een overschot aan kalk want dat kan dit ook veroorzaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 We hebben nu dus een aantal mogelijke oorzaken, even meedenken: We hebben de boer die zijn aardappels heeft bespoten en/of bemest. Schade aan de planten die buiten stonden zou hierdoor verklaard kunnen worden, maar de paprika's stonden binnen (zeg ik dat goed?) en de bonen waren nog niet gezaaid. Eventueel toch even een praatje met de boer maken, niet om hem iets te verwijten maar om er achter te komen met wat en wanneer hij bespoten/bemest heeft. Eventueel eens vragen of hij weet waardoor dit komt (blad meenemen). Ben benieuwd, ik denk nog steeds dat dit de oorzaak is, gezien de verschillen in schadebeeld. Dan hebben we de grond zelf. Je geeft aan dat er vorig jaar geen problemen waren, dus verontreiniging zal het niet zijn. In die hubbo potgrond staan en/of zijn gezaaid: paprika, bonen?, sla?, aardbeien, vruchtboompjes? ...? De laatste optie is eigenlijk ook meteen de lastigste. Lastig omdat er verschillende dingen te zien zijn op de foto (zoals de gele bladnerven met daartussen groen) die zowel op overbemesting (verbranding ) als een tekort kunnen duiden. Ik verwacht niet dat de compost een probleem is. Met wat heb je verder nog bemest buiten de compost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Sorry beste mensen, ik was dit topic eventjes uit het oog verloren.In de potgrond van Hubo staan enkel de paprika's, heb er nu wat dolokorn en patentkali op gestrooid want die grond ziet er toch niet zo goed uit.Met de landbouwer gaan spreken is moeilijk want ik weet niet wie het feitelijk is, al het werk word gedaan door verschillende loonwerkers.De boontjes lijken wel goed te groeien ondanks de rare kleur. De nieuwe bladeren hebben een mooi groene kleur.De jonggeplante fruitboompjes komen er nu ook door maar misschien kan ik er best die slechte bladeren van af halen?De warme dagen hebben wel veel goedgemaakt zou ik zeggen.Iets wat me nu maar op valt, ik heb tegen de bladluizen gespoten met Bio-Pyretrex, de juiste verhouding zoals aangegeven, 25ml per 5 liter water, en de bladeren van onderen goed nat gespoten, wordt ook aanbevolen. Nu zien veel planten daardoor heel bleek, naar wit toe zelfs en de per ongeluk meegespoten salade, milan, sterft zelfs af.Maar dit spuitn heeft niets te zien met de vorige problemen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Wel steeds meegekeken hoor. Ik weet het dus óok niet. Maar wat best zou kunnen ( en ik kom daar op vanwege de foto van het vruchtboompje ) is dat er een hoop foto's zijn van schijnbaar dezelfde aantastingen. Maar dat dat dus helemaal niet zo is. Die aardappel is 100% dezelfde als mijn ene aardappel in de rij ( 1 plant ) waar ik in een topic om vroeg. Men zei daar dat het kali-tekort was. En heb kali gegeven en probleem lijkt veel minder nu, ook pietsje kalk gegeven. Die aardappel heeft denk ik dus een tekort aan iets. Maar die foto van het fruitboompje is duidelijk heel wat anders. Verbranding ? Spuiten in de zon ? Die bonen ? Hoe is daar bemest ? Kalk ? teveel stikstof ? Is daar wel bemest ? ( hoeft niet bij bonen, I know ) te veel ? Dat spuiten tegen luizen. Je hád dus ook echt luizen ? Of doe je dat preventief ? En waarom met een gekocht pyrethrum goedje ? en waarom niet met een spuittankje zelfbrouw water-zeep-spiritus oplossing ? Die spullen van Bayer zijn veel complexer en ik wantrouw ( geheel op gevoel, niet wetenschappelijk ) die spuitingen. Op zich denk ik dus samenvattend, dat alle foto's bij elkaar wel steeds iets tonen, maar niet noodzakelijk iets met 1 oorzaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 21, 2013 Author Share Posted June 21, 2013 Dat spuiten tegen luizen is maar veel later gebeurt en toen zat alles onder, een invasie zeg maar.De bonen, daar is niet bemest geworden, enkel wat compost ingefreesd.De fruitboompjes waren niet bespoten.Toen de pepers en paprikas die krullende bladeren hadden heb ik geen luizen gezien, had ik reeds vermeld, en toen dus ook niet gespoten.Dat Bio-pyretrex gedoe is me aanbevolen door een tuinier, vroeger beroeps. Nu vind ik het ook maar een raar goedje gezien de verkleuring van de planten.Maar morgen maak ik eens een foto van de schande van mijn tuin, peperplantjes die nu AL vijf cm hoog zijn, complete mislukking. Mogelijks omdat er in die kas drie of vier jaar lang tomaten gestaan hebben, ik heb ook die plaats niet gemest, wel de andere kant voor de aardappelen. De worteltjes mankeren ook niets en zijn zeer lekker.Sommige ijsbergsla groeit ook totaal niet maar omdat ik er ondertussen buiten heb staan deerde het me niet. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts