Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Thessa's moestuin !

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

vandaag stuk van 3 bij 1.5 omgespit en worteldoek er over gespannen, daar de O.K knoflook bollen in gezet, de bedden voor de winterplantuitjes klaar gemaakt en de "heg" voor de frambozen neer gezet, de 3 a 4 meter was eigenlijk nog te klein de japanse framboos staat nu hele maal rechts en de creanberry links en in het midden komen de gewone frambozen stekkies. dan is ie al weer vol....moet dus nog een stuk aan voor de tamme braam.....

het worteldoek goed vast gezet met ( zelf gemaakte ) haringen in de grond,

want het gaat hier behoorlijk waaaien hebben ze het over

gisteren nog snel even op een nieuw stuk ( in de kokosgrond )spinazie en veld sla gezaait...hoop dat het nog wat gaat doen.

voordeel is natuurlijk dat het worteldoek zwart is en warmte vast houd ben zo benieuwd hoe het gaat uit pakken....

voor nu is het nog rommelig maar ik ga lerende heen

het stuk voor de winter plantuitjes zal ik nog even betrooien met houtas...heb gelezen dat dat erg goed is voor uien...

ik lees en leer

236_b85b606966ead8dc932533254f5bc4fd.jpg236_0c37c967dcac13600bb314662502f60b.jpg

en een wigwam gemaakt van bamboe uit de tuin van pap's en mam's...komt nog een deken overheen voor de kids

resized_236_7f4410a76bd157614986703ed20fca97.jpg

en nog volop eten uit de tuin, deze leverde een flinke pan groenten soep op en 2 keer warm eten, oa; spruitjes...en lekker

236_789d1352cdf8db1bc9230020a8773be4.jpg

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

je kunt het worteldoek ook ingraven aan de randen dan hoef je geen haringen te gebruiken. Dus rondom een gleuf spitten het worteldoek er in en weer dicht gooien. Ik krijg naast een de uitbreiding van de moestuin nog een stukje van 8m2 elders in de tuin beschikbaar, ik denk er over om hier cranberry's te planten, wat zijn jou ervaringen hiermee?

Geplaatst:
  • Auteur

ik heb vorig jaar een plant gezet bij de intra tuin vandaan, maar deze slaat nog niet erg aan.

wij hebben een klei grond en heb hem gisteren verzet naar zijn vaste stek, hoop dat ie het daar beter gaat doen.

ik heb dus nog geen ervaring met deze planten, maar omdat er zo ontzettend veel te verkrijgen is in onze omgeving betreft craenberry' producten lijkt het mij heel goed mogelijk ik wacht rustig af....

en wie weet wat je nog meer kan doen tegen witte vlieg ?

ik las dat er sluipwespen en mijt kan worden in gezet, een buitenlands keukenkruid kan gebruiken...maar ja die heb ik niet....

maar bestaat er geen plantje wat ze niet lekker vinden ruiken of zo ?

de vlieg is voornamelijk lastig in de boerenkool...met wassen al die witte vlekjes er af boenen....

wie heeft er een tip ? ook lastig... aardvlooien in de zomer...ik wil geen gif gebruiken

Geplaatst:

Over aardvlooien las ik gisteren (beeldbank) dat ze niet van vochtig houden. Water sproeien schijnt ze te ontmoedigen...

En bij Vreeken hadden ze een plantje tegen de witte vlieg... weet het niet meer uit mijn hoofd... hier kom ik straks op terug...

edit:

394000 NICANDRA

ook wel genoemd: ZEGEKRUID

(Nicandra physalodes)

Afweerplant tegen witte vlieg, een taai ongedierte. Werking begint bij de eerste bloei en is overal onder glas merkbaar. De plant siert zich overigens ook met zeer sierlijke, blauwe kelkbloemen; de vruchtdoos kan gedroogd worden.

inhoud verpakking: 5 - 15 m² (2 g) € 1,90

Geplaatst:
  • Auteur

o supper, heb 3 dagen geleden helaas net bij van de wal besteld....ga het volgend jaar maar zetten ! dank !

of heeft iemand het toevallig staan, kan er evt wat zaad in de carousel....

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

zo inmiddels staan de winterplantuitjes al weer een tijdje in de grond; 250 gram witte en 250 gram gele en 24 solo knoflook bollen waarvan de eerste 2 al loof hebben !!

236_95b0cd1fb7f5efd447ff330eeab22bee.jpg

236_608d214faad5a74964a033b798db2d8d.jpg

( 5 okt gezet )ook winter postelein, spinazie en veldsla gezaait en alles is al opgekomen !

236_444beee1e7df06f8ec7d2a6d2fdca934.jpg

ook een vlierbes gezet, deze stond op een kaal stukje bouwgrond voor ons huis dus nu bij ons

en weer bij lieve mensen de tuin leeg mogen plukken; stoofperen appels en hazelnoten !

deze mensen hebben een flink stuk niet onderhouden land met van alles en nog wat ooit 20 jaar geleden geplant en nooit gesnoeid....

maar er staat o zo veel ben helemaal verliefd....

deal was ; wij plukken ieder de helfd !!

helaas hadden andere mensen die niet waren uitgenodigd alle bomen aan de onder kant leeg gejat.......40 bomen

wij moesten ( lees mijn man ) op de hoge ladder....

ze zijn met een bootje over een 10 mtr breede sloot gevaren en zo dus alles leeg geplukt....rot dieven

er stonden ook nog mega grote vijgen bomen, paarse en witte en bittere amandel , helemaal leeg

ook had er veel meer bij de mega hazellaar moeten liggen had nu halve emmer....

maar goed heerlijk en kan weer aan de slag

en de appels waren voor de paardjes, die ook weer blij :thumbup

Geplaatst:
  • Auteur

nu dus op zoek naar een manier om de grond waar komend seizoen de wortels, pastinaken en schorseneren komen te staan wat losser te maken en daar geen extra voedingsstoffen aan toe te voegen....

ik heb al jaren mislukte wortels, gek van vorm, dubbel, en gebarsten ik kreeg te horen van een kenner dat de grond te voedslerijk is en te zwaar....hoe dit op te lossen...het is een klei grond en wordt alle jaren diep gespit en nu dus niet meer bemest en een niew stuk voor gereserveerd....

maar hoe dit op te lossen...??

ik heb een ander deel alvast voor zien van mest en compost....wat zullen de andere groenten weer smullen komend seizoen...

236_c746a3f203f1c8167646b6a8eda5dafa.jpg

236_6aed23b64920c8a245cb6e8440b51894.jpg

de berg met oud hooi komt over het pompoen veldje....

compost uit de sloot kant geschept daar stort pap's altijd alle bladeren en gemaaid gras en van het voor jaar zal de oude compost hoop uit de tuin ook leeg gehaald worden en door de grond gespit worden....

( probleempje er staan aller andere bolletjes in, narsisjes, blauwdruif, enz ...met de jaren daar in geraakt...ik zal ze er stuk voor stuk uitvissen als ze boven komen, dan krijgen ze een plekje in de sloot kant...)

aangepast door Gast

Geplaatst:

Hoe losser de grond, hoe mooier en rechter de wortels worden.

Maar is lastig met klei.

Ik denk ook inderdaad op ruggen telen, in mooie losgemaakte grond.

Geplaatst:
  • Auteur

okee, zand door de klei mengen begreep ik uit ander topic en op ruggen, ga het proberen !

en .... jullie hadden het over koffie prut tegen slakken....

als je de koffie prut door de compost doet zal dat ook helpen tegen die verwoestbare beestjes ??

ik gebruik kofie pads...verteren die met hoesje en al ??

Geplaatst:

Koffiepads doe ik in zijn geheel in de compostbak.

Je vindt er niets van terug, het zakje verteerd in zijn geheel.

Geplaatst:
....als je de koffie prut door de compost doet zal dat ook helpen tegen die verwoestbare beestjes ?? ...
Ik denk het niet. Koffieprut zou werken omdat de korreltjes nogal scherp zijn en daar houden slakken niet van. Dus een kringetje losse koffieprut rond de plant strooien is het idee.

Overigens werkt koffieprut ook goed om vuile handen schoon te schuren .

Geplaatst:
Overigens werkt koffieprut ook goed om vuile handen schoon te schuren .

da's ook een goeie voor bij het recycle topic

emmertje prut naast je moestuin

Geplaatst:

't Schijnt ook hèt middel om je afvoerbuis via de spoelbak in de keuken proper te houden.

Werd hier als gouden tip op tv aangebracht door een loodgieter.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:
  • Auteur

spoel je dan koffieprut door je gootsteen ??

Geplaatst:
:think: spoel je dan koffieprut door je gootsteen ??
Ja! Al jaaaaaren. 't Was ooit een advies van een loodgieter.

En ik gebruik meestal een cafétiere. Dan moet je ergens heen met het restje koffie en prut. In de prullebak is geen optie, daarvoor is het afval veels te nat.

Geplaatst:

ja heb ik ook gehoord. Schijnt t vet uit je gootsteen mee te nemen en werkt dus reinigend.

Geplaatst:
  • Auteur

wat handig ga het proberen !

Geplaatst:

Yep.

Weliswaar zonder zakje hé!

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:
  • Auteur

ha ha de eerste prut ( zonder ) zakje is door de goot gespoeld hoor !

maar blijft er geen prut in de zwanenhals achter dat weer smerig wordt ??

Geplaatst:

Ja ik denk dan goed door spoelen, blijft niet plakken toch?? jeanne

Geplaatst:
  • Auteur

iemand het ooit in de vaatwasser geprobeert ? die afvoer is niet echt fris zeg maar

ben toch beetje bang voor verstopping of zo iets....

lijkt mij dat de koffieprut pas vuil aan zich bind als het in de afvoer blijft zitten ?? of zie ik dat verkeerd ??

Geplaatst:
....lijkt mij dat de koffieprut pas vuil aan zich bind als het in de afvoer blijft zitten ?? of zie ik dat verkeerd ??
Volgens mij moet je koffieprut zien als een schuurmiddel. Zeg maar een min of meer vloeibaar schuurpapier. De koffieprut bindt dus niets, maar schuurt het aangekoekte troep weg.

Probeer het maar eens met een beetje prut tussen je vingertoppen; je voelt dan hoe scherp de korreltjes zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

okee dank ! ben al driftig de pads ( zonder hoesje ) aan het door spoelen

zo worden we steeds biologischer .....herbruiken van koffie prut ha ha !!

en mijn schoonmoeder houd de as uit de hout kachel al achter voor me.....

ik dacht er aan hoe verplaatsen jullie de huis tuin en keuken afval naar jullie compost hoop ?

ik gooi nu alles in de gvt, maar eigenlijk zonde toch ??

vindt het wel een vies idee om het bv in een emmer te doen en dan elke keer mee te nemen ...ivm fruitvliegjes enz...

Geplaatst:

ik heb een klein afvalbakje op het aanrecht staan wat ik 1 of 2 x per dag in de compostbak leeg. Deze staat in de achtertuin dus dat is niet zoveel werk.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.