kustlijn Geplaatst: 14 maart 2011 Geplaatst: 14 maart 2011 Ik heb binnen op de vensterbank prei gezaaid.Ze zijn opgekomen en zo´n 3 centimeter hoog.Helaas gaan er veel van liggen.Ik wil nu weten wanneer kan ik deze buiten planten?Hoe groot moeten ze dan zijn? Volgende week verwacht men hier weer -9°C .Is dat niet te koud voor deze , toch nog erg fragiele plantjes?Ik zet ze dan wel in zo`n kweekkastje. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Ronnie Geplaatst: 14 maart 2011 Geplaatst: 14 maart 2011 (aangepast) Huh -9 ????? edit... oww nu zie ik het Duitsland... excuus... -9 lijkt me voor kleine prei erg laag, maar verbeter me als ik het mis heb 14 maart 2011 aangepast door Gast Quote Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW! http://ronniesmoestuin.jimdo.com/
greetje11 Geplaatst: 14 maart 2011 Geplaatst: 14 maart 2011 Evt. in een grotere diepere pot zetten, is een optie, buiten dus veel te koud bij jullie.Wel water blijven geven want ze lusten wel een slokje.Misschien dat ze daarom hangen, of ze staan te warm, dus koeler zetten dan. Quote
Jorg Geplaatst: 14 maart 2011 Geplaatst: 14 maart 2011 Lekker in het zaaibakje laten staan kustlijn, mijn ervaring met het binnen voorzaaien van prei is dat in de begin periode aardig wat preizaailingen wat slap hangen. Zorg dat het niet te warm is en dat ze voldoende licht hebben. Wanneer ze ongeveer potlood dik zijn (eerder lukt ook) kun je ze uitplanten, tegen die tijd is de temperatuur daar in Hessen waarschijnlijk ook goed. Quote
kustlijn Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 Bedankt allen voor de reacties. Die -9°C is een verwachting, of die over ruim een week ook uitkomt Hoe meer je vooruit kijkt, hoe groter de foutmarche wordt natuurlijk. Ik was eerder bang dat ik teveel water zou geven, en dat ze zeg maar aan het wegrotten waren.Maar ze staan in de keuken voor het raam, in onze ruim driehonderd jaar oude woning de enige plek met zon en een venster bankje.Maar direct boven de verwarming.Waarschijnlijk hebben ze het dan te warm. Eens kijken of ik nog een koelere plek kan vinden.Maar dan wordt het wel niet meer met zon(licht) Is dat voor prei erg? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
RickT Geplaatst: 15 maart 2011 Geplaatst: 15 maart 2011 Grüß Gott! Ik heb het zelfde probleem hier [niet de vorst, maar beetje hangen] Ik laat ze gewoon lekker in de vensterbank staan tot ze iets groter zijn. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
kustlijn Geplaatst: 15 maart 2011 Auteur Geplaatst: 15 maart 2011 Hihi, Grüß Gott! zeggen ze hier niet.Daarvoor moet je nog zuidelijker naar Bayern.Hier spreken we Hessisch.Ei guude, wie? So grüßt man hier.Dus erg veel www en schHessisch babbele konnt isch noch nie rischtisch da isch ja Holänder bin Wat uitspraak verschillen met het hochdeutsch.ich = ischb = wwst = schdsp = schbck = gg Maar goed, on topic.Ik wacht dus ook met uitplanten. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorieke123 Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Ik heb wat preiplantjes gekocht bij de welkoop. Zomerprei wel te verstaan. Bij sommige plantjes komen meerdere stengels uit de grond. (ik heb natuurlijk de bakjes uitgezocht waarbij dat het vaakste voor kwam )Zijn dat meerdere preitjes? Dus moet ik ze nog splitsen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Wat een mooie preitjes al, ik durf te wedden dat je zelfs kluitjes gewisseld hebt en enorme puinhoop van de verkooptafel gemaakt heb Ik zou ze van elkaar afhalen maar dat krijg je denk ik alleen netjes voor elkaar door ze in emmer water te zetten en aarde zo zeiknat te maken dat ze als het ware van elkaar losvallen. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 ik durf te wedden dat je zelfs kluitjes gewisseld hebt en enorme puinhoop van de verkooptafel gemaakt heb Als je dat zegt, zul je je zelf daar wel al schuldig aan hebben gemaakt, ik wel tenminste en het was een zooi bij de intratuin wil je niet weten, dacht ook dat ik dat wel even zo om kon zetten, maar al dat zand flikkert gelijk uit elkaar Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 echt niet ik ben heel braaf. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 22 maart 2011 Geplaatst: 22 maart 2011 Oh, dan ben ik nog braaf, dat heb ik niet gedaan (doe ik normaal wel) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
kustlijn Geplaatst: 12 april 2011 Auteur Geplaatst: 12 april 2011 Jorieke vroeg:---------------------------------------------------------------------------------------------------Bij sommige plantjes komen meerdere stengels uit de grond. (ik heb natuurlijk de bakjes uitgezocht waarbij dat het vaakste voor kwam )Zijn dat meerdere preitjes? Dus moet ik ze nog splitsen? -------------------------------------------------------------------Daar ben ik ook wel benieuwd naar, en er werdt op deze vraag niet werkelijk antwoord gegeven.Vandaar dat ik deze vraag herhaal. De verschillende sprietjes op de foto van Jorieke, groeien deze allen uit tot één prei plant?Of groeit er temidden van deze sprietjes één prei plant. Mochten er per sprietje een prei komen, dan lijkt mij het dus zinvol om deze bosjes te scheuren.Indien noodzakelijk, wanneer kan ik dat het beste doen? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Ik heb ze van elkaar los gemaakt (door te weken in water) en er kwamen mooie kleine preiplantjes uit zo'n bosje. Die staan nu allemaal apart in potjes en ze doen het goed! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Klopt helemaal kustlijn, elk sprietje wordt een preiplant. Je moet ze dus splitsen wil je straks fatsoenlijke preiplanten krijgen. Zelf doe ik dat altijd pas als ik ze in de volle grond uitplant want echt nodig is het niet om ze nu al in hun zaaibakje te splitsen. Ik haal ze op dezelfde manier als jorieke los, de kluit onder water zetten zodat de aarde goed loslaat. Quote
kustlijn Geplaatst: 12 april 2011 Auteur Geplaatst: 12 april 2011 Jorieke en Jorg bedankt voor de antwoorden Ook ik heb bij een tuinwinkel goedkoop een tray met preiplantjes kunnen kopen.De preiplantjes die ik uit zaad gekweekt heb blijven zo iel.Ze groeien wel, maar blijven erg dunIk ben bang dat de meerderheid hiervan niet overleefdVandaar de gekochte tray preiplantjes Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
aardbeijim Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Moet je eigenlijk als je ze gaat planten een deel van het blad en de wortels afknippen? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Koert Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Moeten niet, maar het gebeurt wel veel, de groei richt zich dan meer op het witte deel en het blad. Ik heb het altijd wel gedaan. Probeer het eens uit om het verschil te zien de helft doe je wel de andere helft niet knippen Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 12 april 2011 Geplaatst: 12 april 2011 Volgens mij enkel als de bovenkant en wortels uitgedroogd zijn of er bv extreem wortels aan zit, ik doe het niet als de planten er mooi uitzien of gekocht zijn in potje. Quote Players only love you when they're playing.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.