Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een eigen veld met tabak! zie foto`s(Oogsten en instructies)


Schilder

Aanbevolen berichten

Van de siertabak Nicotiana sanderae kan je aan het uiteinde van de bloem een lekkere nectar proeven(slechts een drupje). Ik ga er vanuit dat dat bij de echte tabak ook zo is. Je zou dat echt eens moeten proberen Schilder. En zelf heb ik niet echt ruimte voor tabaksplanten.

 

Of ik siertabak ga proberen!, denk het niet vanwege dat ene drupje nectar , dat deed ik vroeger bij dovenetels die in bloei stonden.

Witte-dovenetel.11.4.9-foto-Jeanette-Essink-.jpg

 

Trok dat witte bloempje eruit, daarin zit ook een drupje nectar mjammie!!haha en zo waren we als jeugd bezig!

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha,

 

Nee "Alata" is om te paffen smoking-smiley.gif wil niet zeggen dat deze planten niet bloeien, mijn overige tabak soorten komen nu ook al bloemen in, als deze in volle bloei staan zal ik weer nieuwe foto`s plaatsen.

 

Schilder

 

Edit: Maandag 22-07-2013, Alata is inderdaad (ook) siertabak, maar deze kan je gewoon paffen zoals ik al zei, maar let op!! deze is erg heftig bij diepe inhalering, deze moet je echt mengen met andere soorten.

aangepast door Gast

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Teel zelf geen tabak, maar even nieuwsgierig: waarom 3 bladeren? Zodat de plant nog doorgroeit?

En oogst je de rest dan nog wel later?

 

Ik hoef jouw niets uit te leggen, je zegt het zelf al bij teveel schade heeft zo`n plant ook te lijden, en het rijp proces begint bij de onderste bladeren, en later naar boven.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees ik dit weer te laat,nou ja,je moet ze toch droog plukken,dus dat gaat morgen wel lukken. De bloemen zijn inmiddels allemaal zo'n beetje bevrucht denk ik.Er zitten allemaal bolletjes op.Foto heb ik al genomen,komen er nog op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees ik dit weer te laat,nou ja,je moet ze toch droog plukken,dus dat gaat morgen wel lukken. De bloemen zijn inmiddels allemaal zo'n beetje bevrucht denk ik.Er zitten allemaal bolletjes op.Foto heb ik al genomen,komen er nog op.

 

Te laat, nee pas als je laat in de herfst zou antwoorden, tabaksplant pluk je kaal tot september ongeveer, droog plukken?? nee niet droog, maar als ze groen/gelig worden, in de meeste gevallen is dat onderin, het komt ook weleens voor dat zo`n(rijpe) blad hoger zit als normaal, gewoon plukken deze.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja haha,

 

Ik heb ook last van die junkies, na plukken schoonwassen en 5a6 bladeren opbossen en weghangen om te drogen onder een afdak/schuur/zolder, je zal zien dat ze verder vergelen tijdens drogen, het drogen mag niet te hard gaan, vooral als het straks weer heet wordt, tot max 25 graden, zit je er ver boven even met water verstuiven s `morgens. Het drogen is het aller moeilijkst, te snel is groen blad, te langzaam is schimmel.

 

Ik zal aankomend weekend wat foto`s plaatsen betreft plukrijpe bladeren en opbossen, ook wat al bijna droog is, dan zie je goed verschil.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Zoals beloofd, plaats ik de foto`s o.a.plukrijpe blad verschil van tabak.

Hieronder is een foto geplaatst op 3-8-2013, het tabak(sommige) bereikt een hoogte van 2,20 MTR bij mij.

 

Tabak%203-8-2013.jpg

 

Wanneer pluk ik een rijpe tabaks-blad (pluktijd halverwege Juli t/m September): Onderstaande afbeelding geeft duidelijk verschil in kleuren.

De donkergroene laten we hangen aan de plant en de gemixte geel/groen plukken we.

 

Tabak%20bladverschil.jpg

 

Na het plukken reinigen we het blad..of meerdere bladeren, de een was het in een bak met water, en ik spuit het schoon met een hoge druk tankje(2,5 bar). Je moet schoonmaken, er zitten veel insecten op/of vliegen scheisse.

 

Tabak%20schoon%20wassen.jpg

 

Na het wassen opbinden als in de vroegere (1940-45) jaren, een blad 5 a 6 opbinden en ophangen op zolder van schuur, huis of een of ander hok, nooit in de direkte zon, het drogen/fermenteren duurt weken lang.

 

Tabak%20binden.jpg

 

Tabak%20ophangen.jpg

 

Het drogen/fermenteren van tabaks-bladeren is in Nederland altijd een verrassing vanwege luchtvochtigheid, er is informatie beschikbaar op internet hoe dit probleem word aangepakt.

 

Succes,

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Het (eerste pluk) drogen is gelukt, en heb zelfs al wat Shaggy`s(burley en no:25) gerookt van eigen teelt, no:25 is echt scherp van smaak, burley is wat milder, de rest moet ik nog proeven..Burley vergelijk ik met caballero zonder filter, no25 zou ik niet voor kiezen betreft smaak.

 

Ik ga nog wat foto`s plaatsen over de gedroogde resultaten volgend weekend, ik ben erg enthousiast over deze hobby.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

21-dec-2013

 

Het drogen,

 

Kan in de warmere maanden (juli,augustus lucht gedroogd) opbinden, maar voorkeur gaat echter naar per stuk drogen.

De beste tabaksplant was bij mij de burley, deze gaf ontzettend grote bladeren, en plakt aan je handen terwijl je plukt.

De overige soorten als Havana, Verzetstabak no 25, Alata, Virginia sweet etc. hebben bij mij niet kunnen volgroeien en met drogen zie je dat terug (half bruin/groen opgedroogd).

Hoe kan dat dan dat de rest het niet goed doet terwijl dat wel moet kunnen: echter te laat gezaaid!. in November 2013 stonden de meeste tabaksplanten nog in de bloei. (ik heb pas in halverwege April-2013 gezaaid).

 

De smaak met roken, alle soorten lijken op halfzware (scherp smakende) shag, ik heb diversen tabaksfabrieken gemaild over de verwerking, maar geen antwoord verkregen, eigenlijk wacht ik op een ex-medewerker die precies weet hoe het proces in elkaar steekt.

 

Ik heb hier kilo`s shag opgeslagen..nu de rest nog.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie info!

 

 

Ik vraag mij alleen af hoe je van de tabak shag hebt verkregen, dus hoe je het gesneden hebt.

Ik heb laatst hier in Hongarije een kilo home-made tabak gekocht en dat was redelijk gesneden, wel wat grover dan gewone shag maar goed te roken.

 

Mijn plantjes hebben vorig jaar mijn jonge kat en de verhuizing naar Hongarije niet overleefd maar voor dit jaar staat er Maryland en Rustica op het programma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessante topic, Schilder! Ik ga me meteen ook enkele zaadjes bestellen, alleen al voor de prachtige plant.

 

Nee, niet zomaar wat bestellen!!, als je voor een tabaksplant kiest zou ik Alata bestellen, deze zieke brein plant blijft het hele seizoen lekkere geuren verspreiden in je tuin met prachtige witte bloempjes, de overige soorten over het algemeen van die kleine rose bloempjes, voor sier zou ik deze niet nemen.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das eigenlijk moeilijk te bepalen, want iedere plant is anders, bij mij heeft de "Burley" per plant enorme bladeren geleverd, ik heb alleen info over het gewicht van natte bladeren, 1 kilo nat blad-gedroogd is ongeveer 200gram shag.

 

Ik denk per plant..de burley dan volgroeid c.a. 1.5 kilogram nat blad = 250gram gedroogd blad, ik praat dan wel over bladeren van 50 a 60 cm lang en breed zekerst 30cm.

 

De burley plant levert je dan 4 tot 5 pakjes shag op in volgroeide stadia (50 gram).

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessante topic, Schilder! Ik ga me meteen ook enkele zaadjes bestellen, alleen al voor de prachtige plant.

 

Nee, niet zomaar wat bestellen!!, als je voor een tabaksplant kiest zou ik Alata bestellen, deze zieke brein plant blijft het hele seizoen lekkere geuren verspreiden in je tuin met prachtige witte bloempjes, de overige soorten over het algemeen van die kleine rose bloempjes, voor sier zou ik deze niet nemen.

 

Schilder

Ok, bedankt voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...