Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gouden tips voor peulvruchten?


Pascale

Aanbevolen berichten

Heeft iemand een gouden tip voor peulvruchten in de moestuin?

 

Vorig jaar had ik voor het eerst doperwten, kapucijners en sugar snaps - heerlijk, maar wát een werk om ze uit de netten te houden! Iedere keer groeiden ze door de netten heen, moest ik ze er weer tussenuit peuteren en twee keer zat er zelfs een vogeltje in verstrikt.

 

Ik heb een kaal lapje grond, dus alle steun moet ik zelf aanbrengen. Vorig jaar had ik op aanraden van De Nieuwe Tuin een koker van tuingaas gemaakt en daar de peulen omheen geplant, waarbij de koker als kllimsteun diende. Daaroverhéén moest weer een net, anders snaaien de ganzen en andere vogels alles kaal (2x geprobeerd, 2x alles weg).

 

Welke steun gebruiken jullie voor je erwten? En hoe doe je het net er dan overheen?

 

Alvast erg bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die koker lijkt me niet echt praktisch, wel speels.

 

Ik heb een laagblijvend ras dat maar beperkte ondersteuning nodig heeft. Als ondersteuning gebruik ik takken die ik over houdt na het snoeien van de nashipeer (lange, stevige en gezonde takken) Vervolgens steek ik van die gele electricittijdsbuizen in de grond waardoor een tunneltje ontstaan waarover ik het net span. Vervolgens zet ik het net vast met grondpinnen. Die heb ik gemaakt van een dik stuk ijzerdraad en in een U vorm gebogen. Die gebruik ik ook om de netten over de aardbeien vast te zetten. Als de plantjes groot genoeg zijn haal ik de netten weg, dan zijn ze al een stuk minder aantrekkelijk voor de vogels.

 

Je zou aan een kooi kunnen denken. In het midden zet je dan de ondersteuning en de erwten.

248-7ef238ab188350d37bb161ca04269dc9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorg, ja, speels was het zeker. :) Maar vooral een gedoe; het klonk heel aannemelijk van de Nieuwe Tuin, maar in de praktijk bleek het gewoon niet zo handig.

 

Zo'n tunnel van pvc-buis, die je beschrijft, had ik inderdaad ook. Werkt bij de meeste andere gewassen uitstekend. Maar omdat mijn bonen redelijk hoog worden (kapucijners ongeveer 1,50, sugar snaps wel 1,80) werd het op een gegeven moment wel een heel hoge tunnel. Een kooi zou waarschijnlijk de beste oplossing zijn (prachtige foto!), maar ik zocht iets meer low-key eigenlijk. Ik heb ook gekeken naar zo'n kasje van Lidl, maar dat lijkt me dan weer erg windgevoelig. Het valt nog niet mee, verse erwtjes op je bord. :)

 

@Hans Hoe bevestig je het chrysantengaas precies? Aan paaltjes of bamboe? Maak je verdiepingen of gewoon één laag? Volgens mij heb ik nog een stuk van dat gaas liggen namelijk.

 

@Thomas Dat is ook een idee! Ik denk dat ik hier toch wel een net zal moeten blijven gebruiken, zeker tot de planten 1m hoog zijn. Misschien kan ik er eerst een 'hekje' van tuingaas omheen zetten; in het begin doen vooral de ganzen zich te goed - die vliegen niet in zo'n omheining.

 

Ik ga nog even verder prakkizeren. Bedankt voor jullie meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad op paaltjes, als het maar strak staat meerdere etage's kan heel goed normaal zou je chrysantengaas omhoog trekken met de groei dat kan bv bij mais of aardpeer maar niet bij peul vruchten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die koker lijkt me niet echt praktisch, wel speels.

 

Ik heb een laagblijvend ras dat maar beperkte ondersteuning nodig heeft. Als ondersteuning gebruik ik takken die ik over houdt na het snoeien van de nashipeer (lange, stevige en gezonde takken) Vervolgens steek ik van die gele electricittijdsbuizen in de grond waardoor een tunneltje ontstaan waarover ik het net span. Vervolgens zet ik het net vast met grondpinnen. Die heb ik gemaakt van een dik stuk ijzerdraad en in een U vorm gebogen. Die gebruik ik ook om de netten over de aardbeien vast te zetten. Als de plantjes groot genoeg zijn haal ik de netten weg, dan zijn ze al een stuk minder aantrekkelijk voor de vogels.

 

Je zou aan een kooi kunnen denken. In het midden zet je dan de ondersteuning en de erwten.

248-7ef238ab188350d37bb161ca04269dc9.jpg

 

Kijk, dat is handig! Ik zit namelijk al een paar weken te denken hoe ik dat zal gaan doen, omdat ik veel planten heb die klimmen. Bonen, paprika, pepers etc.

 

Ik, zat zelf aan zoiets te denken

 

3625515172_2601293f68.jpg

 

Maar ik kan hier nergens geen net krijgen met van die grote mazen.

 

De traditionele moestuinder doet het met die staken, maar dat kan dan weer alleen bij bonen

 

400px-Bonenstaken.PNG

 

Ik ga het denk ik net als jij doen, een soort kooi maken met kippengaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had 'm al eens in de topic: erwten ondersteunen gezet:

Ik gebruik klimnetten (4,95 voor 10x1 meter bij Garant), werkt goed, alleen bij het opvouwen en uitvouwen even opletten dat het niet in de knoop raakt.

klimnettt.JPG

Ik heb ze van de week al neergezet, morgen gaan de peulen en erwten er tegen aan.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had 'm al eens in de topic: erwten ondersteunen gezet:
Ik gebruik klimnetten (4,95 voor 10x1 meter bij Garant), werkt goed, alleen bij het opvouwen en uitvouwen even opletten dat het niet in de knoop raakt.

klimnettt.JPG

 

Maar heb je dan geen last van vogels die aanschuiven bij zo'n rijkelijk banket? Bij mij waren de lage ranken (tot ongeveer 50 cm) tot twee keer toe binnen een nacht kaalgevreten - waarschijnlijk door ganzen. Of is de schade te verwaarlozen als de ranken hoog worden en de vogels alleen maar een paar erwtjes eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, eigenlijk helemaal geen last van vogels. Zat me gisteren toevallig af te vragen waarom, aangezien de buurman die de peulen langs zijn stevige hekwerk van gaas had staan wel last had. Misschien is het de instabiliteit van zo'n net, stevig genoeg voor de peulen, maar vogels kunnen daar niet echt op landen. Bovendien heb ik het net rondom op een verhoogd bed staan en de plantjes aan de binnenkant staan zodat ze er wat moeilijker er bij kunnen. Ook heb ik altijd overal trosjes blikjes hangen(van die energyblikjes), maar ze zullen daar onderhand wel aan gewend zijn?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...