Ga naar inhoud

Wat staat er in jullie tuin in de winter?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zaai de palmkool binnen voor. Zodra ze opkomen gaan ze de buitenlucht in, op een plek waar geen slakken kunnen komen. Pas als ze groot genoeg zijn (en als er plek is vrijgekomen) gaan ze de volle grond in.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Niet zo heel veel, ook omdat ik zelf te laat handel en de zaaitijd voor wintergroenten dan vaak alweer verstreken is.

Inmiddels heb ik de afgelopen week gepland, gezaaid, geplant en nog eens mezelf op de vingers getikt er volgend jaar vroeger aan te beginnen.

Bij mij staat in de winter:

Boerenkool (groen en rood, dit jaar geen rood)

Knoflook

Veldsla (Noordhollandse)

Postelein

Spinazie (NZ)

Winterwortel (Flakkeese)

Pastinaak

Deze week is eigenlijk de laatste week om nog te zaaien, daarna is het voorbij.

Echter gaat dit er vermoedelijk allemaal, behalve de boerenkool, eind november alweer uit.

Ik heb dan een gat van 3 á 4 maanden. Volgend jaar wil ik proberen meer kolen te verspreiden totop het eind. De savooiekool planters zijn dit jaar gigantisch mislukt

Geplaatst:

Er staat al prei, boerenkool, pastinaak en palmkool: die mogen nog lekker lang blijven staan en gaan ook erg goed! Ik wil nog veldsla en winterpostelein zaaien, vooral de winterpostelein ging afgelopen winter erg goed!

Mocht ik nog aan witlofwortelen kunnen komen, wil ik die ook proberen in te tafelen, lijkt me erg leuk om dit te proberen.

Geplaatst: (aangepast)

Vorig week boerenkool uitgeplant, de gewone soort en 6 planten palmkool.

ik wilde eigenlijk nog winterprei planten, die koop ik bij de volkstuinvereniging, maar vorig jaar was ik te laat en nu weer...

verder straks in oktober knoflook, en nog maar eens proberen: weeuwenteelt tuinbonen. vorig jaar heb ik in oktober de tuinbonen ter plaatse gelegd, maar ze kwamen slecht op en de plantjes werden al snel opgepeuzeld door de konijnen. nu ga ik ze voorzaaien in de kas en uitplanten als ze ietsje groter zijn. wie weet...

o ja, niet te vergeten: koriander zaaien! vorig jaar heb ik in augustus nog een rijtje gezaaid, maar dat werd niets meer, dacht ik. totdat ik in maart de plantjes zag! ik had dus al heel vroeg vers korianderblad en heb de planten helemaal laten uitgroeien: ze werden ruim een meter hoog. in juli de wortels geoogst en ingevroren (lekker in thaise gerechten).

aangepast door Gast
Geplaatst:

Goede tip van de koriander, dat ga ik ook proberen! De koriander die ik in het late voorjaar had gezaaid, is zeer snel in bloei geschoten zodat ik maar weinig blad kon oogsten.

Geplaatst:

Dit wordt mijn eerste winter met een moestuintje, en ik heb vorige week de tomaten, broccoli en sperziebonen uitgeplant die ik op 1 augustus had voorgezaaid (zaadjes waren praktisch gratis bij de aktiemaxi, dus ik dacht ik waag het er gewoon op! Maar er stond natuurlijk geen soort of ras op ofzo, dus misschien is het voor alledrie al wel te laat? Afijn we zullen zien). Verder heb ik in juli 4 spruitkolen gekregen van een buurvrouw, maar die groeien maar matigjes. En ik heb er nog een frambozenstruik in staan.

Dan zou je zeggen dat 2 vierkante meter wel vol is, maar niet dus! Vooral omdat de plantjes nog zo klein zijn allemaal. Wat zou ik deze of volgende week nog kunnen zaaien om die ruimte (tijdelijk) te benutten? Ik heb nog spinazie, en slamixen met paksoi, tatsoi, mizuna, bladmosterd, griekse kers, of snijbiet, bladkool, bladsla, rucola en tuinkers. Ik heb ook nog zaadjes voor prei en bosui. Zou ik daar nog iets van kunnen zaaien? Of iets anders (winterpeen) misschien?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Sperziebonen gaat misschien nog....

broccoli en tomaten .....ehm....die laatste als je ze in een grote pot zet en met vorst naar binnen kunt halen....of misschien heb je geluk en begint de winter pas heel erg laat.

bladsla, rucola en tuinkers kun je nu wel zaaien

Geplaatst:

hier zal er in de winter nog spinazie prei bloemkolen in de moestuin staan ik zou nog graag spruitjes terug planten en voor de rest zou ik niet weten wat de winter nog overleeft dat je nu nog kan planten misschien sugesties ik zag verleden week nog brocolieplantjes op de markt staan als ik deze nu plant zullen ze de winter doorkomen ?

Geplaatst:

Ah, ik heb ook 2 tomaten in de vensterbank staan (tegelijk gezaaid), en die doen het idd aanzienlijk beter!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Boerenkool e.d. als je nog aan planten kan komen. zaaien nu nog gaat met wat pech niet lukken. Blijft koning winter nog lang weg kan het nog goed komen. En b.v. spitskool gaat vaak na vorst weer groeien(let wel op voor doorschieten dan. Eigenlijk bij alle kolen wel)) Of neem genoegen met het feit dat je dan 3 of meer kolen moet slachten om een maaltijd te hebben.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...