Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welk soort courgette is dit?


Riverdale27

Aanbevolen berichten

Ik heb altijd gedacht dat ik gewone courgettes had gekocht op de markt, dat had ik toch gevraagd in ieder geval.

 

Maar nu begin ik te vermoeden dat ik gele courgettes heb gekocht. Zie de foto's hieronder. Kan iemand uitsluitsel geven? Eerst dacht ik dat die bloemen gewoon niet bevrucht waren, maar nu begin ik toch te twijfelen. Verder zien de planten er mss niet zo goed meer uit. Iemand die meer weet?

 

courgette1.JPG

 

courgette2.JPG

 

courgette3.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smaken prima hoor, lekker jong oogsten en bv gebruiken als komkommer.

Als ze plotseling te groot worden dan blijven ze ook nog eens langer goed als de groene omdat de schil wat harder wordt (bij mij tenminste).

Oftewel... begin maar met oogsten en proef zelf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks mis mee met jouw courgette....smaak verschil?....hmmm ongeveer het verschil tussen een geel of een oranje snacktomaatje uit de super....vrij weinig naar mijn mening

 

Ik maak veel soep ervan...vind t lekker....bouillon, courgette in stukjes gaar bakkenen een bende knoflook erbij ook gaarbakken en dan alles pureren in de bouillon.

 

Je kunt ze best lang bewaren...Ik heb de hele winter nog roerbak met courgette gegeten en een aantal soep van--->>>ingevroren.

 

Mijn plant ziet er nu zo uit :

 

pict6000a19971373039138.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar ook een paar plantjes gele courgette in de tuin staan.

 

dsc167330531373407337.JPG

 

Nu vraag ik mij alleen af hoe groot ze gemiddeld moeten zijn voor dat je ze plukt?

Ik heb namelijk het idee dat als je ze in de winkel ziet ze kleiner geplukt worden dan de groene

 

Bij de groene courgettes die ik het afgelopen jaar had waren ze soms zo groot als mijn onderarm

Makkelijke moestuintjes en kippen verzorgerster.

Courgette, broccoli, rodekool, rodeui, bieten, radijs, peulen, snijbiet, andijvie, bonen, tomaat, peper, paprika, kruiden, aardbeien, aalbessen, rabarber

 

http://www.kippenhuis.blogspot.de

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de gele

 

Hoe ze smaakt weet ik ook niet, 't is ook het eerste jaar dat we er staan hebben, groene (van deze heb ik vandaag voor de eerste keer geoogst), gele en gevlekte groene, ze groeien in ieder geval bij jou héél goed

 

Grtjs, Katrien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gele heeft bij mij een veel hardere schil, dat is het enige verschil, misschien moet je ze daarom kleiner oogsten?

Wat me ook opvalt is dat de gele veel meer tegelijk lijkt te maken dan de groene.

Ik heb ook nog ronde, witte, peervormige en nog wat andere soorten dus het is grote pret bij mij nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe smaken de ander vormen die je nu noemt?

 

Ben hier wel benieuwd naar.

En euh koop je ieder jaar zaad of haal je het uit de geoogste courgettes?

Makkelijke moestuintjes en kippen verzorgerster.

Courgette, broccoli, rodekool, rodeui, bieten, radijs, peulen, snijbiet, andijvie, bonen, tomaat, peper, paprika, kruiden, aardbeien, aalbessen, rabarber

 

http://www.kippenhuis.blogspot.de

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop altijd zaad.

Ik had vorig jaar alleen geel en groen dus de andere zijn allemaal voor het eerst.

De ronde van nice heb ik al een hele grote en kleine van geoogst, valt me op dat die heel snel en hele grote zaden maakt, dus die moet je denk ik ook klein oogsten. van de rest heb ik nog niet gegeten, maar ik doe het vooral voor de leuk en denk dat ze allemaal ongeveer hetzelfde zullen smaken.

Pas een ovenschotel gemaakt met gele en groene courgetteplakjes en dan ziet het er veel leuker uit vind ik met die gele erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

wie kan me helpen te ontdekken of dit wel allemaal courgette is?

 

img2583-(300x225)59601375196084.jpg

Vanmiddag de dikkere blanke en groene in de keuken in stukken gesneden, maar sjee, wat heeft deze een harde schil.

 

img6031-(300x225)18601375204431.jpg

De binnenkant laat ook een hele rij zaden zien, alsof het een meloensoort of zoiets is???

Wie heeft enig idee.

 

ps. de gele en beide dondkergroene rechtsboven op de foto zijn in ieder geval wel courgettes

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een witte ronde, die ziet er van binnen hetzelfde uit, maar die is dan wel rond.

Mijn spagettipompoen ziet er trouwens van buiten zo uit, maar die heb ik nog niet geoogst uiteraard dus ik weet niet hoe die van binnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reactie Gedee en Wilmer

ik had al even gekeken bij vd Wal zaadhandel en verder op google, maar kon nog niks vinden dat erop leek

 

nu met je antwoord Wilmer, klopt het inderdaad dat de buitenkant en ook de binnenkant gelijk is aan de spaghetti pompoen.

Als ik de zaden eruit haal en daarna wat vruchtvlees, zijn het allemaal draden, heel gek

maar eens kijken wat ik hier mee kan

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik doe dit jaar voor het eerst pompoenen dus ik heb geen ervaring. Ik heb gelezen dat je ze moet oogsten als het steeltje verhout en hard wordt.

Maar ik dacht dat dat pas ergens september / oktober is, zeker weet ik het alleen helaas niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoenen en courgettes kun je oogsten wanner je het wilt. Jonge vruchten zijn erg lekker om direct te gebruiken in allerlei schotels. Courgettes laat men meestal niet helemaal afrijpen (het worden erg grote en taaie monsters). Pompoenen kun je laten afrijpen tot net voor de eerste vorst, zeg eind oktober. Tegen dan hebben ze een harde schil en kun je de geoogste vruchten op een koele vorstvrije plaats dikwijls maanden bewaren zonder kwaliteitsverlies. Ook 'oude' pompoenen blijven lekker vruchtvlees houden, je kunt het in blokjes snijden en stoven met kruiden, er soep van maken of ze met een dunschiller in lange repen snijden om te frituren. Dit laatste gaat best met pompoenen die al een tijdje bewaring erop zitten hebben. Het vruchtvlees heeft dan al wat minder sap, en is steviger, zodat de slierten tijdens het frituren lekker knapperig worden. Heerlijk met een snuifje peper & zout!

 

Courgettes vinden wij lekkerst als ze zo'n 20cm lang zijn. Iets grotere exemplaren zijn prima om op te vullen met gehakt. Nog grotere dien je de verharde schil en zaden te verwijderen, maar het vruchtvlees blijft een prima basis voor allerlei soepen.

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

De binnenkant laat ook een hele rij zaden zien, alsof het een meloensoort of zoiets is???

Wie heeft enig idee.

 

Waarschijnlijk een 'wilde' kruising tussen pompoen en een courgettesoort. Heb ik ook al gehad. Ze komen soms in de raarste vormen en kleuren. In 't algemeen zijn ze even lekker en smaken ze zo'n beetje tussen de twee in.

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je uitgebreide antwoord Stefan

Hier kan ik wel wat mee. Ik ben blij te horen dat pompoenen gewoon aan de plant kunnen blijven tot een eerste vorstperiode en ook dat ze nog lang te bewaren zijn. Dit voorkomt dat ik nu al een overschot heb, waarvan ik nog niet goed weet wat ik er mee ga doen.

 

Courgettes laat ik net als jij aangeeft niet groot worden, dan zijn ze het lekkerst. Ook bevorderd dit de groei van de nieuwe courgette.

Meestal maken wij hier soep van, ook voor in de vrieskist in lege bakjes van de chinees.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...

@appelvrouw misschien weet jij dit. Ook dit jaar heb ik van courgettezaden ( van vorig jaar van de Franse buren) enorme courgettes ca 1,5 a 2 kg.

Van dit soort schijnt t een normaal gewicht te zijn.. Zijn niet droog, heerlijk sappig maar kan hier geen naam vinden.

Enig idee? Wil de zaden voor t MTFD aanbieden maar heb ik denk een naam nodig.

20230922_144205.jpg

20230915_130030.jpg

aangepast door Lia56
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...