Yentlboy8 Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Hallo,Iedereen zegt dat je tomaten moet afdekken.Ik heb vorig jaar ze gewoon buiten gezet zonder afdekking en toch had ik mooie en veel tomaten.Heeft er iemand tips bij het kweken van tomaten of andere?Grtjs Yentl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eenertjuh Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ook ik dek mn tomaten niet af.. ze groeien goed en ik krijg altijd mooie tomaten. Wat betreft tips.Ik denk dat je beter vragen kan stellen want het is lastig om in de wildeweg tips te gaan geven:wink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Mijn tomaten zonder afdekking, oranje en donkere vlekken, met afdekking gewoon goed...Ik probeer nu oude soorten te vinden die geen afdekking nodig hebben....heb dit jaar ouderwetse Tomaten staan die als ze het goed doen, ik volgend jaar zonder afdekking wil zetten...Mijn schoonvader had vroeger altijd totmaten zonder afdekking en nooit problemen, ik vroeger ook niet, waar ligt dit eigenlijk aan? MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Volgens mij ligt het deels aan de infectiedruk en deels aan het ras. Op volkstuincomplexen zie je vaak veel schimmelaantasting, ook bij de aardappels. Maar een kennis die buitenaf tussen de weilanden woont en zeer zorgvuldig omgaat met afval en vruchtwisseling, kweekt ze buiten en dat gaat prima. En er zijn zeker ook rasverschillen in gevoeligheid. Info daarover kun je vinden bij de rasinformatie. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ik heb ook tomaten staan zonder afdekking. Ik zoek ook naar de rassen die het gewoon goed buiten doen. Tot nu toe geen problemen. Ik knip ze wel goed kaal, zodat ze na de regen snel droog zijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ik heb dit jaar voor het eerst tomaten, en heb ze buiten én binnen in de kas (tot 35 graden) staan en ik moet zeggen dat de buitentomaten het veel beter doen. Ze krijgen wel een natuurlijke beschutting tegen wind en water door komkommerkruid en maïs. Binnen in de kas snoei ik ze luchtig, maar buiten niet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ik heb mijn tomaten nog nooit afgedekt, voorheen altijd op het balkon,(zonder dak, op 3-hoog, dus nat) ging prima, nu een paar jaar in de tuin en gaat ook prima. Ik heb meerdere rassen geprobeerd en de marmande lijkt het best te gaan buiten. Ik knip wel al het onderst blad weg en alle bladeren die veel te groot zijn. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yentlboy8 Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 Ik had zo'n tomatenhoezen gekocht zoals deze: https://www.google.be/search?q=tomatenhoezen&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari#biv=i%7C0%3Bd%7CAllLNjupbycc4M%3A Maar toen ik na een week terug van kamp kwam en mijn zus water had gegeven gingen alle tomatenplanten vanboven superslap hangen.Ik wou hem terug recht houden en opeens brak de steel.Maar op internet had ik al gelezen van een te hoge luchtvochtigheid dus waarschijnelijk zal dat dat zijn geweest.Heeft iemand hier ervaring mee?Grtjs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Wat ik vroeger bij die tomatenhoezen wel gedaan heb, is niet 1 stok gebruiken, maar een stuk of 5 , 6. Die reeg ik dan door de gaten en zette de kring van bamboestokken , met hoes dus , in een kring om de plant heen. Probeer te voorkomen dat het blad van de tomaat het plastic raakt. Dat scheelt. En helemaal onderaan een 5 of 10 cm van de grond houden ( luchtciculatie ) Hier overigens tomaten, én in de kas, én buiten in pot, én buiten in de volle grond. So far so good ( hangt al het een en ander in ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akita Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Ik heb ook sterk het idee dat de soorten meer gevoelig zijn voor ziekten vooral bij de nieuwere soorten. Hier tegenover staat dan wel dat de opbrengst en vorm dan vaak weer beter is. Via Vreeken een zakje Splash of Cream tomaten (oud ras met witgele strepen op de bladeren) Variegated Tomato 'Splash of Cream' (Lycopersicon esculentum) deze planten hebben in dezelfde zon en regen gestaan als mijn andere tomatensoorten (besjestomaat worlds smallest en balkonstar) en beide andere rassen zijn aangetast door regen/zon en wind terwijl Splash of cream er nog bijstaat alsof ze binnen zijn geteelt onder ideale omstandigheden. blijkbaar is dat oude ras dus in staat om in gelijke omstandigheden beter te reageren op ons klimaat. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Zeker is het wel dat het ene ras beter bestand is tegen enz enz. Maar ik geloof aan de andere kant ook weer niet de bij sommigen opkomende ideeën, dat de "oude"rassen beter waren. Kan. maar hoeft niet. Er zijn onnoemlijk veel tomatenrassen gekweekt en veredeld of verziekt. Het is van alle tijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts