Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Koud kraanwater geven of lauw?

HuubvG

Recommended Posts

Nog steeds vul ik mijn twee 10l gieters met de warme kraan een beetje open en de koude helemaal, zodat het water niet steenkoud is. Ik ben bang dat de tere gewassen in de kas en bij droogte ook in de borders anders schrikken en vooral de wortels, als ze zo'n koude douche krijgen telkens. Maar is dit wel nodig? Een regenbui kan ook koud zijn. Als ik gewoon koud water mag/kan geven, kan ik makkelijk de tuinslang aansluiten en dat scheelt een hoop heen en weer lopen met gieters. Wat denken jullie?

Tja. In de kas valt geen koude regen he ? Een kas heb je om een ander klimaat te scheppen , zo mogelijk geschikter dan dat het buiten de kas is.

In aanvulling op dat klimaat geef ik geen koud water in de kas. Ik zet een voorraad water in de kas wat dan mooi altijd de temperatuur wat daar op aansluit heeft.

( en ik heb geen waterleiding op de tuin , maar wel een sloot, die nu overigens ook lauw is )

Ik geef nooit kraanwater, alleen regenwater of putwater. Dat laatste is 8 graden dus dat laat ik eerst in een vat op temperatuur komen. Buitentemperatuur een graad of 30 of meer zal het zijn. Ik geef ze NOOIT het koude water uit de put, volgens mij schrikken ze daar te veel van, maar ik heb het nooit geprobeerd. Er staat gewoon altijd een gevuld vat klaar.

Lucky You!

Ik heb momenteel geen regenwater. Zodra dat er is is het probleem opgelost. Het vat komt buiten te staan - heb ik nog niet in de huistuin - en zal dezelfde temperatuur wel zo'n beetje hebben als de omgeving.

Zolang doe ik het maar zo: in de kas met gieters lauw water, buiten met de slang. Niet te hard straaltje dan komt het wel goed denk ik, hoop ik.

Goed idee ook om in de ochtend te geven, al zou het water wel eerder kunnen verdampen in de loop van de dag. Het voordeel van 's avonds geven is dat het gedurende de nacht in de grond kan trekken.

Goedemorgen allemaal,

Het beste is om water te geven dat de omgevingstemperatuur heeft,dit om een 'koudeschock' bij de planten te voorkomen.

Probeer anders water in een (regen)ton op te vangen,zodat je altijd water op voorraad en de goede temperatuur hebt.

m.v.g.

Hans.

Edited by Guest

Ach, zo simpel ben ik dan ook weer niet. Ik begin ook met een heel klein beetje nevelen over de hele tuin met de kraan op een kiertje zodat de grond het water op gaat nemen. Dan mag de druk wat omhoog maar de straal blijft omhoog gericht en breed alsof er een motregentje valt. Ik heb wel eens geprobeerd om de slang op de warm/koud kraan aan te sluiten maar dat lukte niet. Vandaar de vraag of het toch niet te koud was, anders was ik doorgegaan met lauw water in gieters geven, maar dat is een heen en weer gesjouw. Nu breng ik alleen twee volle gieters lauw water naar de kas (kan ook vloeibare voeding bij), dagelijks, soms om de dag.

Ow ? het gaat om de tuin sproeien ? Dat zou ik toch wel echt gewoon met het alleen koude water doen als het uit de kraan komt. Ik dacht eigenlijk dat je je kasje bedoelde.

De tuin kan gewoon met koud water toch ? Doe je toch niet meestal overdag in de zon he ?

Wat ik van mijn studie heb onthouden (Wageningen, zo'n 30 jaar geleden):

Giet je alleen de bodem/wortels dan moet je - mn overdag - een beetje voorzichtig zijn. Als de worteltjes afkoelen dan werken ze trager. Koelen de worteltjes sterk af en blijft het blad flink verdampen, dan kunnen de worteltjes onvoldoende water leveren.

Bij sproeien komt het niet zo nauw. Dan koelt de hele plant af en daardoor loopt ook de verdamping terug.

@Bit, mijn beginvraag was wellicht wat compact, maar ik gaf zowel de kas als de huistuin lauw water uit de kraan in gieters. Buiten warmt de grond in de loop van de dag immers net zo goed op als in de kas. Ik dacht: ben ik de enige? Maar sinds dit draadje doe ik het dus buiten met de slang!

Ik hoopte nog dat jullie zouden zeggen dat ik in de kas ook maar gewoon met koud water mocht plenzen, maar nee, toch maar niet.

@RvO, die studie lijkt me een goede basis! Gewoon over de hele plant dus.

Bedankt, maar nu haast ik me naar buiten, het moet weer (nog...) gebeuren! +:roll:

Ik geef niet elke plant water in de tuin, grote gewortelde planten moeten het zelf maar redden. de kleintjes, de zaailingen en de zieligerds krijgen in twee keer water. Eerst een beetje om de aarde ontvankelijk te maken, en dan de tweede ronde. Soms met sproeikop op de gieter (als er een boel zaailingen bij elkaar staan), meestal gericht langs de stammetjes.

En zo nu en dan juist wel de sproeikop, en het hele bed nat maken. Dan geef ik de compostlaag water, tenslotte moet dat ook een beetje onderhoud krijgen. Alles met koud water uit de kraan.

Binnen in huis doe ik meestal de warme kraan er een tikje bij. Al zou ik niet weten hoe je een shock zou moeten herkennen bij een plant.