Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste berichtje hier, maar ik lees al een tijdje mee.

Ik ben nu in het klein bezig met groenten in potten te kweken, omdat we nog druk bezig zijn met de tuin.

Zodra we klaar zijn, wil ik Makkelijke Moestuinbakken maken van steen.

Nu ben ik op zoek naar alle ingrediënten, maar zelfs bij het tuincentrum kon ik niet eens compost vinden... en dan heb ik het nog niet eens over vermiculiet.

Dus online maar op zoek gegaan naar compost, en toen kwam ik bij een site waar ze naast compost en tuinturf ook molmmest verkopen.

Dit wordt er over geschreven:

"Molmmest is een mengsel van tuinturf, compost en stalmest. Dit product heeft meerdere verbeteringsfuncties en wordt vaak toegepast voor algemeen gebruik.

Na doormengen van de bestaande bodem/grond heb je een voedingsrijk en vochtvasthoudende ondergrond. De compost in de mix is voor de humus (beluchting).

Toepassing voor verbetering van bestaande grond voor o.a. gazon tuinborders en sier en moestuin."

(http://www.tuinaarde-compost.nl/tuin-en-grondverbeteraars/molmmest)

Wat denken jullie? Zou dit ook goed zijn voor mijn moestuin? Of is stalmest dan weer niet goed?

Alvast bedankt!

Je hoeft het zo nauw niet te nemen.

Ik heb thuis één bak van 1.2 x 1.2 meter waarin ik enkel potgrond heb gedaan het eerste jaar. De goedkoopste die ik kon vinden. Dat werkt al heel goed hoor. Compost kan je doorgaans bij je stad vinden. Bel eens naar de containerdienst. Anders zeker bij een naburige stad. Ik koop mijn compost in Leuven, 3 euro voor een zak van 40 liter. Heeft geen nut om in een winkelcentrum veel geld te spenderen aan bodemverbeteraars en wat niet al. Gewoon compost is al lang genoeg. Zo doen onze grootouders het al sinds vroeger en wie heeft er mooiere moestuinen dan onze grootouders? Bovendien is dat een pak goedkoper.

Ik heb ook zes andere bakken staan en die vullen met potgrond zou beetje duur worden. Dus heb ik teelaarde + molm laten leveren. Dat is gewone zandgrond, aangevuld met compost, turf en champignonmest. En ik kan u vertellen dat mijn groenten in die bakken super groeien.

Bonenstaak, feitelijk hebt ge uw naam verkeerd gekozen, men is beter af met een staakboon dan met een bonenstaak, denkt ge ook niet

Maar dit terzijde gelaten, als ge vijf keer tachtig euro gaat uitgeven voor een MM dan kunt ge toch véél goedkoper uw groente gaan kopen Zelfs Bio groente zullen dan best meevallen.

Maar,,, als ge eventjes nadenkt zult ge merken dat het véél goedkoper kan.

De tuincentra zijn er om geld te verdienen, véél geld, en dat ten kostte van diegenen die nergens iets van af weten.

Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Kijk ook eens naar Doe het zelf, re-use en recycle, daar kunt ge al veel van opsteken vind ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

De MakkelijkeMoestuinMix is leuk bedacht, maar zullen ook genoeg andere alternatieven zijn. Kijk waarvoor elk deel dient: en zoek iets wat er op lijkt.

Zo kan je bijvoorbeeld cocopeat (kokosvezels, verkrijgbaar bij de Action) toevoegen om de grond luchtiger te houden maar dit helpt ook om meer vocht vast te houden, wat in bakken soms best handig is.

100% potgrond was dacht ik niet slim, omdat dat op den duur zuurder word. Dacht ik.. Maar ok, ik gebruik een mengsel van potgrond, compost en cocpeat in m'n potten. Op de bodem worteldoek zodat het terras schoon blijft en nog een laag hydrokorrels of zand om de afwatering te verbeteren.

Cocopeat wilde ik ook al gaan gebruiken voor de bakken.Ik heb het nu ook voor mijn potten, zolang de tuin nog niet klaar is. Merk inderdaad dat dat heel vochtig blijft. Daardoor zijn mijn pompoen plantjes overleden. Die hevige regen en potten met dichte bodem zijn geen goede combinatie.

Cocopeat, compost (nog kijken waar ik dat haal dan), en nog iets of gewoon zo. Lastig, ik wil het niet meteen verpesten. Of anders gezegd wil ik het meteen goed doen.

als je onder makkelijke moestuin zoekt vind je hoe anderen hun bakken vullen.

Zoek ook maar even onder : compost

compost : uiteindelijk gaat het om de voeding dan is volgens mij koemest evt gedroogd ook goed,

misschien via marktplaats gratis grond afhalen.

makkelijke moestuin kant en klaar grond is leuk voor de tuincentra's verdienen ze goed aan!!

• 4 weeks later...

Laten we de zaken wel duidelijk scheiden....

Cocopeat , potgrond en compost zijn alle drie verschillende producten en met compleet andere eigenschappen!

Cocopeat is een natuurlijk product die van nature een hoge zoutgehalte heeft (NaCl). Bedrijven wassen het zout uit de cocopeat en daarna bufferen ze de cocopeat weer. Dit is een product die veelal in de professionele tuinbouw gebruikt wordt. Dit is een relatief kostbaar proces.

Potgrond (oftewel substraat) bestaat veelal uit veenproducten. Afhankelijk van de kwaliteit is het veen die gewonnen wordt uit veenvelden (maagdelijk veen, dus geen onkruid) voornamelijk uit Duitsland. Dit is meestal tuinturf. Veelal wordt het gemengd met andere soorten veen (baltisch witveen) waardoor er een mengsel ontstaat met eigenschappen die het water/luchtpercentage beïnvloeden. Naast deze grondstoffen wordt er (afhankelijk van het doel) meststoffen en kalk (verhoging pH) toegevoegd.

De laatste jaren voegen de fabrikanten compost toe aan het substraat door de unieke eigenschappen die compost heeft, namelijk actief bodemleven.