Jeroen2802 Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Ik probeer op mijn kleine 3x3m terras een klein moestuintje te onderhouden. Ik heb vier tomatenplanten geplaatst. Met twee daarvan gaat het goed, ze zijn wat uit de klauwen gegroeid toen ik op vakantie was en inmiddels groter dan ik zelf: Met twee andere gaat het minder goed. De bladeren zijn verschrompeld, of haast wel verschroeid. Ik heb dit nooit eerder gezien. Nu heb ik wat gegoogled, en het schadebeeld komt zeer overeen met schade veroorzaakt door het chemische bestrijdingsmiddel 2,4-dichloorfenoxyazijnzuur (2-4d). Foto van een Amerikaanse blog Volgens Wikipedia: Gecombineerde producten "meststof + onkruidbestrijding" voor gazons bevatten gewoonlijk 2,4-dichloorfenoxyazijnzuur en dicamba. Nu heb je wellicht al op de foto's gezien dat ik naast een voetbalveld woon, dat recent opnieuw is ingezaaid. Ik heb toen ook een trekker zien rondrijden die er iets overheen sproeide, dus het kwartje is voor 90% gevallen. Maar aangezien de twee gezonde planten slechts 2 meter bij de zieke exemplaren vandaan staan, vraag ik me af of het toch niet wat anders kan zijn. En als het het bestrijdingsmiddel is, heeft dit dan gevolgen voor de rest van de groei van de plant (worden nieuwe bladeren wel normaal??) en de eetbaarheid van de tomaten (want die draagt hij wel)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Mijn eerste indruk: vergif.Ik zou de tomaten niet meer lusten, maar zuur is het wel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Als het gif(zout) is is het einde oefening voor je planten daar tomaat tweezaadlobbig is. En het gif dat jij denkt dat is gebruikt is gericht op tweezaadlobbigen. Je kan een poging wagen door de plant terug te snoeien tot het groen en hopen dat je plant nog uit loopt. Ik zeg dat daar het gif via de bladeren in je plant wordt opgenomen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Gif kan, virus kan ook (bijv. via luizen). Aangezien je tuin aan grenst aan de vrijwel onkruidloze publieke ruimte denk ik aan het eerste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Even contact op nemen met de gemeente wat voor zooi ze gebruikt hebben en vervolgens klachtenbrief naar de wethouder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen2802 Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Bedankt voor jullie antwoorden. Sportvelden zijn hier niet van de gemeente maar van "Sportpunt Gouda". Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze het in de openbare ruimte gebruiken want er is inderdaad weinig onkruid te bekennen. Ik ga er achteraan want dit soort troep hoef ik niet in mijn leefomgeving. @Stan: " Ik zeg dat daar het gif via de bladeren in je plant wordt opgenomen." Wat bedoel je precies? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 De gemeente Gouda heeft er voor gekozen om voor de onkruidbestrijding Quads met daarop bevestigd een tank , slang en spuitkap, in te zetten. Die rijden na 09.00u in de ochtend rond. Tot een uur of 12. Niet op de woensdag ( spelende kinderen na 12 uur ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Ik bedoel dat het gif via het blad in de circulatie van de plant komt. Gif(zout) op het blad komt in de sapstroom. net als bepaalde stoffen bij ons in de huid trekken. Dus als je de aangetaste bladeren weg haalt je plant de meeste kans maakt om nog wat te kunnen doen. Maar als je het nog niet hebt gedaan heeft het in mijn beleving ook niet erg veel zin meer en haal je beter de aangetaste plant(en) weg. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Je kan ook een melding doen op de gifklikker https://www.partijvoordedieren.nl/gifklikker#Meldformulier Wordt er in uw buurt gespoten met bestrijdingsmiddelen? Voelt u zich slecht geïnformeerd over het gebruik van gif in de omgeving en de gevaren voor uw gezondheid? Heeft u het vermoeden dat er regels worden overtreden? Meld uw zorgen bij de Gifklikker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts