Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Boek SFG


Aanbevolen berichten

Welk boek is een aanrader voor Square foot gardening / Makkelijke moestuin ?

 

ik had mijn vraag al gesteld in het topic over moestuinboeken maar ik denk dat ik de vraag beter in dit gedeelte kan stellen.

 

mijn moestuin worden verhoogde borders met vakverdeling (zoals de SFG/MM).

nu heb ik het boek van Mel Bartholomew mogen inzien maar engels leest voor mij toch niet zo makkelijk. al kom ik met de plaatjes een heel eind is soms de info rondom de plaatjes ook wel handig.

is 'Jelle's Makkelijke Moestuin' een goede Nederlandstalige vervanger of is er een andere aanrader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf "je eigen groententuin op 1m²", Nederlandstalig van Anne-Marie Nageleisen. Eerst een 50 tal pagina's algemene principes, basisplannen enz en daarna een heleboel teeltfiches per groente, allemaal heel duidelijk met foto's en hoe te doen, stap voor stap inclusief een samenvatting met bv. hoeveel per vak, waar te plaatsen in je bak ( veel / weinig zon enz... ). Echt een fijn boekje (170 blz) voor de "starter" en daarna gemakkelijk om terug eens in te zien vanwege die fiches per groentesoort.

 

Waar ik zelf zeer veel aan heb gehad is de opdeling van de groenten in de diverse botanische families, het gebruik van kleuren om zo ervoor te zorgen dat je niet toevallig twee soorten van dezelfde familie naast elkaar zet om ziektes edm te gaan vermijden, ook wisselteelt in je bak komt aan bod enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het eerste boek van Jelle en de nieuwe uitgave gelezen. En ben hier erg tevreden mee!

 

Op de site kun je ook al wel veel info vinden, maar het boek is net wat meer uitgediept en er gemakkelijker bij te pakken. Nu woon ik op een steenworp afstand van Rhenen, dus kan wel heel gemakkelijk aan alle materialen komen!

 

Ook vind ik het fijn omdat een SF qua maat en verdeling natuurlijk afwijkt van een m2... En hoef je niets meer om te rekenen

De nieuwsbrief die ze regelmatig versturen is ook een aanrader!

 

 

Helen

Groetjes uit de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

de nieuwsbrief ontvang ik en de site heb ik ook helemaal doorgespit. maar ik mis nog wat dingen.

vak indeling, welke planten waar, info over planten en dat soort tips mis ik een beetje op de site. staat dit wel duidelijk in het boek?

 

materialen lijkt me trouwens niet zo'n probleem. enige wat lastig te verkrijgen is is vermiculiet. ik ga ipv met bakken werken met verhoogde bedden dus ik wil het proberen zonder vermiculiet (budget technisch ook beter)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de vak indeling kun je alles vinden in het boek. Ik merk zelf dat je met het zaaien en het planten van de groenten goed moet letten op de stand van de zon en de hoogte van de planten, omdat alles zo dicht op elkaar staat. Door daar rekening mee te houden krijgt alles genoeg zon.

Over de meeste groentes, kruiden en klein fruit staat er ook informatie in het boek.

Groetjes uit de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het boek van Jelle is heel prettig en duidelijk om te lezen, je leest wat in het boek van Mel ook staat, maar dan meer met het oog van iemand die er gewoon van geleerd heeft door het gewoon te doen. En dat is wat je gewoon moet doen, goed lezen, wat papiertjes bij de balengrijke punten doen zodat je ff terug kan lezen en gewoon doen. Daar leer je van hoe je groenten het doen, omdat niet elke tuin hetzelfde is en dan weet je het jaar erop precies het je het anders moet doen.

 

Boek van Jelle kijk ik al niet eens meer in, ik kijk gewoon op de zakjes zaad wat ik nog kan planten en ik zie wel wat het doet, is gewoon leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat "gewoon DOEN" is nogal lastig voor een perfectionist

 

maar het boek van jelle staat op mijn verlanglijstje. 2ehands kan ik ze niet vinden (PDF versie ook niet) dus dat wordt nog even sparen.

nu weet ik in ieder geval dat het boek geen weggegooid geld is.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is meer dat ik alles in 1x goed wil doen. wat natuurlijk nooit lukt met de natuur. dus de (moes)tuin gaat een hele leuke uitdaging worden. maar door me nu alvast in te lezen voor volgend seizoen hoop ik in ieder geval wat basiskennis te hebben. daar kan zo'n boek mij denk ik goed bij helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is meer dat ik alles in 1x goed wil doen. wat natuurlijk nooit lukt met de natuur. dus de (moes)tuin gaat een hele leuke uitdaging worden. maar door me nu alvast in te lezen voor volgend seizoen hoop ik in ieder geval wat basiskennis te hebben. daar kan zo'n boek mij denk ik goed bij helpen.

 

Precies wat ik ook wilde doen, zat in het begin al meteen met allerlei vragen, maar achteraf blijkt dat al die vragen niet heel erg nodig zijn, want je ziet het gewoon gebeuren in je tuintje zeg maar. Dit forum helpt ook heel wat, want je kan alles opzoeken. Of gewoon in google intikken als je iets bij je groente ziet en wilt weten of het wel goed is. De natuur gaat wat dat betreft gewoon zijn gang, let je op dat belagers de boel niet opeten, gewoon verwijderen ipv chemisch bestrijden, dan groeit het vanzelf. Je kan iig altijd opzoeken hoe iets eruit moet zien als het oogstrijp is. Dan komt de perfectie vanzelf zoals greetje het zegt.

 

Ik was ook bang dat ik dingen fout deed, maar, zeker in een MM, er kan eigenlijk weinig fout gaat, behalve dat je sommige soorten groente niet moet voorzaaien, zoals radijzen en penen. Ik zaai al helemaal niks meer voor, ik zaai gewoon direct in de MM en zie wel wanneer het opkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...