Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke Bosmaaier is de beste voor mij ?

Erny

Recommended Posts

Omdat we helemaal gaar worden van al het gras knippen willen Buurman Fred en ik samen een benzine bosmaaier kopen. We zijn veel te veel tijd kwijt aan het gras terwijl we die tijd liever aan de tuinen willen/moeten besteden.

Maar... wat is nou een goeie? Waar moeten we bij aankoop op letten...

Hoeveel messen werken goed etc etc.

Wat moet hij aankunnen op onze tuinen:

Veel soorten gras, riet, her en der een verdwaald takje, dat soort dingen. Denk wel dat we een sterke nodig hebben.

En hij moet op benzine lopen.

Dus ervaringsdeskundigen: Graag wat advies hierover. Ook slechte ervaringen met bepaalde maaiers zijn welkom.

Hm, wij hebben er net 1 gekocht, een 2e hands (via een winkel, die ze opkoopt van de gemeente) Dus we moeten hem nog uitproberen. Je moet er iig op letten dat er een goed harnas bij zit. We hebben ooit een goedkope gekocht (zal zo het 'merk' even voor je opzoeken) waarbij een soort van touw zat. Daarmee moest je hem om je lichaam hangen. Geen doen, zo'n ding is zwaar! Dus zorg dat dat goed is.

Oh, en de brandstofslang van dat ding was met 1 seizoen totaal verhard (plastic o.i.d.) en was dus in no-time kapot. En die kan je niet los kopen, dus ga je lopen klooien, en zeikt er steeds brandstof uit (levensgevaarlijk, geen reden tot smiley-en )

Nu dus wat (extra) meer uitgegeven, want hier op onze 3 hectare kan je al helemaal niet zonder zo'n ding.

We hebben voor een mes gekozen, in plaats van zo'n touwtje. En het is er 1 die het gras NIET fijner maakt. Die konden we ook kopen, zodat je het spul kunt laten liggen. Maar dat leek ons niet echt een succes omdat het vaak lang en stug spul is. Dat gaat alleen maar verstikken als je dat laat liggen. Plus: we gooien alles bij de varkens in, dus die ruimen het op

@Erny, Koop iid een profesionele nieuw of 2 de hands o.a. van stihl, Robin of Husqvarna. Bij alle merken kan je messen kopen maar ook een draadkop. Zijn ook rederlijk wat bedrijven die deze merken repareren e.d. bij schade. En Wat jorieke al aangegeven heeft let goed op het harnas deze moet perfect af te stellen zijn. Ook op de borgpen van het tuigje letten. Dit is een noodvoorziening voor eigen veiligheid om de machine snel af te kunnen doen/gooien. Als je 2de hands koopt let ook op de moer waar je het mes mee vast zet. Hier zit een plastic ring in die nog goed zichtbaar moet zijn anders echt de moer vervangen voor een nieuwe borgmoer met plasticring. Je wil n.l. niet dat het mes er ooit af zou kunnen komen. Tenzij je voor ninja gaat trainen met een super werp mes.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Kijk dat zijn al heel veel dingen waar ik echt niet op zou letten. Heel fijn!!! Daar kan ik wat mee.

(Enne... dat rondvliegende mes zou dan wel een positieve uitwerking kunnen hebben op onze lange wachtlijst op de tuinen... meer doorstroming... )

Edited by Guest

Nu zoek ik ter oriëntatie ff rond op 't net... ( http://www.motorland.net/epages/Motorland.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Motorland/Categories/84_NL ) en zie gelijk al door de bomen de bosmaaiers niet meer. Wat veel soorten en merken zeg!!

Wat werkt beter... de tweehandsgreep of die met ronde handgreep.

En ze noemen ook de aandrijvingsassen... mét aandrijvingsas of niet en met gebogen as of niet...

4 Takt motor of andere takt???

De meeste hebben 2 takt, deze nemen ze daar meest voor omdat de motor in alle richtingen gebruikt kan worden.

Bij de Honda die ik heb dat een 4 takt is kantelt de carburateur mee zodat de motor niet verzuipt.

2 takt stinkt meer daarom heb ik de Honda genomen.

Een gebogen as is een soort inwendige soort soepele cardan, doch deze zijn sneller versleten en lopen al eens vast.

Een rechte as heeft daar geen last van daar de as van staal is.

Het stuur met de 2 handgrepen en met harnas werkt voortrteffelijk, zelfs een ganse dag.

Ik heb voor N-Frankrijk een Stihl. Middenmaat. Geen kleintje. Met draagharnas of hoe dat ook heet. Allemaal verstelbaar, helemaal op je lichaamslengte en gemak in te stellen. Dat vind ik zelf een echte voorwaarde, want zo'n ding wordt na een kwartier maaien zwaar. Terwijl als ie op goede hoogte hangt het gemak groot is.

Ik heb én messen en 2 dubbel ( en dik ) draad. Messen zijn fijn bij ruigte en biezengras of riet. Messen lopen zelf niet vast, maar bij nat maaien loopt de boel wel es vast tussen messen en draaikop. Dat is wel lastig, maar kan ook aan mijn handigheid liggen. Ik gebruik ook graag de koorden, dat gaat super. Ik gebruik wel een veiligheidsbril, maar goed, ik zit daar op stenige grond. Maar ding is krachtig. Ik doe er met vrij groot gemak 2ha mee ( als droog )

Bramen neemt ie makkelijk met de messen , ook jong opschot, essen ed. en meidoorn.

Bijtanken moet ik dan elke 25 min. Ding gaat nooit kapot. Ik breng hem elk jaar een dag weg voor onderhoud. Heb hem al 12 jaar.

Neem zo'n ding alleen als het écht moet ( duur ) want er zijn tegenwoordig ook goeie en bijna professionele striemers op benzine of accu. Hebben jullie zo veel ruigte ? Is het de uitgave waard ?

Want is die ruigte eenmaal weg, is het een kwestie van bijhouden en dat kan ook makkelijk met een striemer misschien ?

O ja. Neem er stevige schoenen bij. Neem een benzinetankje met flexibele tuit en zelfs liever een onmogelijk te druppelen overgiet-opzetstuk. dat heb je tegenwoordig.

Tank bijvullen op de tuin en je morst een scheut benzine, kan je wel stoppen met tuinen.

Tweehandsgreep. Werkt op evenwicht eigenlijk via je schouder. Heerlijk.

Allemaal bedankt. Nu kunnen we een stuk gerichter zoeken.

En Bit, we zitten op de moestuin naast de compostbult (Freds land grenst eraan) en de tuinlui houden dan net die paar meter daartussen niet bij. Dus dat doet Fred zelf maar dat is met schaar geen doen. En duurt gewoon te lang. Onkruid groeit ook te snel. Zit ook grof spul tussen dus striemertje is geen oplossing. Accu's ook niet. We gaan voor het échte werk.

Maar bedankt voor het meedenken.

Tja... eigenlijk zou Antwerpen/Deurne wat dichter bij Groningen moeten liggen...

Ik zelf werk met een lichte Stihl bosmaaier, en heb daar geen harnas voor nodig, kan het zo zelf goed dragen een paar uur achter elkaar. Het belangrijkste is de motor bij de bosmaaier, goed onderhouden en juist starten, want als die motors stil gaat staan is dat vaak geen pretje.

Als mes werk ik het liefst met de "Polycut" kop van Stihl. Dit zijn drie plastic "schijven" die makkelijk te vervangen zijn. Het is als ware een "kruising" tussen een kop met twee draadjes, en een kop met een echt mes. Dat met die draadjes vind ik altijd maar een gepruts op een bosmaaier, en een echt mes moet je scherp houden, kom je een keer langs de stenen kan ie al kapot zijn. De plastic schijfjes gaan best een tijdje, en haal ik met gemak ook de dikste stengels en zelfs kleine takjes weg.

Als brandstof zou ik persoonlijk altijd Aspen 2 of Stihl Motomix gebruiken, het is wel redelijk prijzig rond de 20 euro voor 5 liter, maar je hebt altijd de juiste verhouding tussen tweetakt olie en benzine kant en klaar voor gebruik. Wanneer iemand zelf gaat mengen, wat natuurlijk wel kan, is het risico groot dat de verhoudingen niet kloppen en de machine daardoor stuk gaat of slecht loopt.

Groeten,

Holland

Vriendelijke groeten,

Holland

Met dat laatste ben ik het toch eigenlijk niet eens. Ik koop de kant en klare menging niet. Ik meng zelf. Doe dat dus al jaren , en als je je met maatbeker en dergelijke aan de goede verhoudingen houdt, is er dus niks mis mee. Wel meng ik in de schuur, niet op de tuin. Geknoei of ongelukjes met die troep wil je niet op de tuin hebben.

Ondertussen heb ik een deal met Borsalino gesloten en koop zijn bosmaaier over.

Dus hoef verder niet te zoeken etc. Joepie... !

Maar zeker iedereen dank voor de bijdragen... maakte wel erg duidelijk dat er heel veel is om op te letten.!!!