Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe lindebloesem thee te maken

RobO

Recommended Posts

hi

er hangen hier volle trossen lindebloesems boven ons hoofd op de camping; kun je er meteen thee van maken? welk deel van de bloem gebruik je dan, alleen de witte bloesem of de hele bloem met met groene knop aan de onderknt en de stamper?

Vroeger gebruikten we de hele bloem, inclusief het schutblad. We plukten ze als ze lekker zoet roken. Ik denk dat dat iets eerder in het seizoen is. Maar gewoon proberen zou ik zeggen. Weggooien kan altijd nog.

• 10 months later...

Even dit topic ophoogschoppen als reminder; de lindebloesem is er weer!

Heerlijk die geur

Als thee, samen met vlierbloesem en kamille een mooie combinatie voor het slapen gaan, lees ik op internet.

:thumbup: Weet jij ook of er verschil in werking is, of maakt dat niet uit?

Nee zelf weet ik dat niet.....ik heb wel een aantal pagina's doorgelezen waar een en ander meer toegelicht wordt. Het is altijd een beetje koffiedik kijken met al die info op internet....en wat is waar en wat is niet waar.....moeilijk moeilijk. Lees deze nog ff: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/112904-de-geneeskracht-van-kleinbladige-linde-en-lindebloesem.html en http://nl.wikipedia.org/wiki/Linde_%28geslacht%29

Maar voor gewoon af en toe een thee, kunnen alle lindes; voor zover ik heb kunnen vinden is er geen een giftig of zo hoor!

• 2 years later...

Mmmm, lindebloesemthee! Dit is in de Turkse cultuur heel bekend onder de noemer 'ıhlamur'. De lekkerste lindebloesemthee maak je door de gedroogde bloemen met langwerpig blad met koud water te koken. Hoe langer het kookt, hoe roder de kleur van je thee en hoe lekkerder de intense smaak wordt. Dus steeds je thee van de kook afhalen door er een kopje koud water bij te gieten.