RobO Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 hier hangen hier volle trossen lindebloesems boven ons hoofd op de camping; kun je er meteen thee van maken? welk deel van de bloem gebruik je dan, alleen de witte bloesem of de hele bloem met met groene knop aan de onderknt en de stamper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Vroeger gebruikten we de hele bloem, inclusief het schutblad. We plukten ze als ze lekker zoet roken. Ik denk dat dat iets eerder in het seizoen is. Maar gewoon proberen zou ik zeggen. Weggooien kan altijd nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CleJod Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Je kunt de hele bloem gebruiken voor thee, dat 'papieren' blaadje hoort er ook bij.http://enrolauto.com/2013/07/09/linden-flower/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 En je kunt zo ook drogen en van de gedroogde bloesem later thee zetten (is koortsverlagend en zweetafdrijvend, dus heel goed bij griep) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Even dit topic ophoogschoppen als reminder; de lindebloesem is er weer! Heerlijk die geur Als thee, samen met vlierbloesem en kamille een mooie combinatie voor het slapen gaan, lees ik op internet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Ah, dank voor de tip! Ik bedenk me hierdoor dat ik een hele mooie linde weet te staan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Graag gedaan Officieel heb je daar deze voor nodig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winterlinde maar de andere kruisingen ruiken even lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Weet jij ook of er verschil in werking is, of maakt dat niet uit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Volgens mij niet ( zoveel) Ik maak al heel lang thee van de bloemen van de Koningslinde..heerlijke thee..ik ga morgen eens kijken of de bloempjes al helemaal open zijn.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Weet jij ook of er verschil in werking is, of maakt dat niet uit? Nee zelf weet ik dat niet.....ik heb wel een aantal pagina's doorgelezen waar een en ander meer toegelicht wordt. Het is altijd een beetje koffiedik kijken met al die info op internet....en wat is waar en wat is niet waar.....moeilijk moeilijk. Lees deze nog ff: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/112904-de-geneeskracht-van-kleinbladige-linde-en-lindebloesem.html en http://nl.wikipedia.org/wiki/Linde_%28geslacht%29 Maar voor gewoon af en toe een thee, kunnen alle lindes; voor zover ik heb kunnen vinden is er geen een giftig of zo hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Ah, mooi, eerst naar de boom dus, en dan lees ik het later nog wel eens uitgebreid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 De linde bloeit nu.Het ruikt heerlijkWie thee wil maken vd bloesem moet nu gaan plukken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Mmmm, lindebloesemthee! Dit is in de Turkse cultuur heel bekend onder de noemer 'ıhlamur'. De lekkerste lindebloesemthee maak je door de gedroogde bloemen met langwerpig blad met koud water te koken. Hoe langer het kookt, hoe roder de kleur van je thee en hoe lekkerder de intense smaak wordt. Dus steeds je thee van de kook afhalen door er een kopje koud water bij te gieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Ik dacht al: met koud water koken...een bijzondere manier, ik ga het zeker proberen Mellie. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts