Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hallo

Vuur

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik kwam vorige week dit forum tegen en ben nu al zo vaak terug gekomen, dat ik mezelf maar aangemeld heb.

Wij (gezin van 2 personen) hebben sinds vorig jaar een volkstuin, en dat bevalt erg goed! Ons voornaamste doel is om groente, kruiden en fruit voor verse consumptie te kweken, zodat we van maximale smaak en versheid kunnen genieten. Daarnaast proberen we van alles uit wat je niet in de supermarkt/op de markt kunt vinden, dus de vele berichten op het forum over ongebruikelijke groenten en kruiden vind ik erg interessant.

Groetjes!

Hallo Vuur, welkom!

ongebruikelijke groentesoorten, fruit en kruiden, nou, daar vind je hier genoeg van! (Ik word er heel hebberig van als ik weer iets nieuws ontdek.. )

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Hai roosmarij,

ja ik ook!

Het probleem is vooral: waar ga ik ze laten, en is het de moeite waard om iets anders níet te kweken (want plek is beperkt). Tot nu toe vind ik bv. pimiento de padrón en sojabonen wél de plek waard, maar perilla(shiso) en aardpeer niet. Over mn radijzenpeulen ben ik nog verdeeld: eigenlijk wil ik ze graag, maar ze zitten een beetje in de weg (en de zon!) van een hele lekkere pompoen... dus wat te doen?

Hallo Vuur,

als je niet op het horizontale vlak kunt uitbreiden, waarom dan niet de hoogte in? Je kunt je vierkante meters aardig vergroten door er een stuk vertikale tuin aan toe te voegen. Daar zijn veel manieren voor te verzinnen, in potten die je ophangt of stapelt als de vorm dat toelaat, tot complete stellages toe. Radijs en sla heeft niet zoveel ruimte nodig per plant en kan toch leuk opleveren, peulen hebben echt maar heel weinig bodemoppervlak nodig. The sky is the limit! En daarmee wordt het nog veel leuker om je tuin in te gaan

Marijke.

Hmja, daar heb ik ook al over nagedacht, maar ook daar zitten wat beperkingen. Ik heb een volkstuin die heel smal en lang is, waarbij de lange kanten noord en zuid zijn. Dus waar ik de hoogte inga, neem ik bijna altijd óf bij mezelf of bij de buurman zonlicht weg

Ik doe het wel een beetje, en ik overweeg ook meer klim-erwten/bonen te kweken, want de meesten zijn nu stam-versies.

Dat klinkt inderdaad niet echt ideaal.... Gelukkig zijn er ook nog planten die eigenlijk graag (lichte) schaduw hebben, vooral als het weer warmer wordt. Daar zijn topics over op het forum. Deze beperking kan in je voordeel werken!

Succes in elk geval!

Marijke.