Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aangeboden: Vacht (plus huid) van schaaplam

Recommended Posts

Deze of volgende week gaat er al een ram-lam naar de slacht. Het vlees is al verdeeld onder harde werkers en onze honden, maar er komt ook een mooie vacht vanaf. Met leer. Het lamme'tje' (al meer een schaap dan een lam...) is precies een half jaar oud.

Omdat ik die niet kan bewaren tot de moestuinforumdag, zou die deze of volgende week opgehaald moeten/kunnen worden. Ik wil er dan graag 25 euro voor hebben. Daar kunnen we de slager weer van betalen zeg maar

Het gaat om een off-white lam. Niet spierwit dus. Mooie lange haren, en lekker dik.

Hoi Jorieke, wij zijn al een tijdje op zoek naar dergelijke vachtjes. Zelfde me koeienvacht.. Ik moet echter niet aan denken een synthetische vacht te kopen OF een vacht waarvan ik niet weet hoe het dier heeft geleefd, zelfde met het vlees zegmaar. Wij hebben eventueel interesse en kunnen die ook in de komende weken op komen halen.

Van mijn kant dan natuurlijk als leek wel wat vragen bijkomend: Namelijk, hoe schoon is zo'n vacht bij afname en kan ik als leek dit netjes krijgen? Of moet ik hiervoor bergen gaan verzetten, enorm moeilijk doen en dat soort dingen? Ik wil liever niet onderschatten hoeveel werk het is voordat deze op de bank kan komen te liggen. De luxe van de winkel is natuurlijk dat het allemaal voor je gedaan wordt, maar daar betaal je ook voor samen met andere nadelen, dus ik zou hem met liefde van je kopen

Hoi Sovreze, het ligt er een beetje aan hoe soepel je hem wilt hebben.

Eerst haal je wat vet en velletjes en peesjes weg. Dat is vrij weinig werk, want deze slager haalt de huid er mooi af.

Dan smeer ik de huid in met wat simpele zaken zoals zout en aluin (bloedstopblokje van de scheerafdeling van Kruidvat ) en laat dat een tijd werken.

En daarna ruw je de huid steeds op met zo'n schuurblokje voor eelt op je voeten. Dat is gewoon om de zoveel dagen even schuren. Bijna geen werk, je legt hem elke keer weer terug en pakt hem een paar dagen later weer.

Als je hem op de grond wilt hebben liggen, dan hoeft hij niet eens zo soepel en kan je vrij snel stoppen met behandelen.

Er is ook een methode met leer-looi-spul (vraag me even niet hoe het heet), maar dat vond ik wat te chemisch en ik kon er niet eens aankomen vorig jaar. Dus ik heb er niet verder naar gezocht of over gelezen.

Nou, Sovreze heeft de vacht net opgehaald. Ze heeft ook een werkwijze (gekopieerd uit 'homefarmer' magazine ) en wat salpeter en aluin, dus ze kan aan de slag!

Zo lag de vacht in onze badkuip te weken, om het bloed er uit te spoelen. Het is nu aan Sovreze om er iets mooiers van te maken

harige kant:

Foto137622251376821987.jpg

huidkant:

Foto137870631376821993.jpg

Hij ligt hier na aankomst wederom op koud water te weken in de speciekuip.

Ik wil Jorieke bedanken voor de bijgevoegde ingrediënten, zodat het gemakkelijker is om te beginnen. Voor de geïnteresseerden zal ik proberen een verslag bij te houden hoe het met de methode vergaat en wat het eindresultaat is geworden

Duidelijk is het in ieder geval dat zowel de vliegen, als de katten en honden érg geïnteresseerd waren in de dode-beesten-lucht die uit de achterbak van mijn auto kwam bij thuiskomst

Jorieke, wil je dat ik de updates hier plaats of een nieuw topic aanmaak?

Weken en vormen

De huid is inmiddels uit de week, heeft even een paar uurtjes in de buitenlucht gehangen om de overmaat aan vocht eruit te laten. Hij meurt al stukken minder... Daaropvolgend met een niet al te scherp mes zoveel mogelijk vet en peesjes/membramen nog van de huid afgeschraapt en met de schaar de achterpoten, de nek en kop en het staartdeel eraf geknipt. Hij heeft nu een goede vorm, spaarzaam geknipt dus is nogsteeds een beste maat huid. Tijdens het werken veel vliegen weggejaagd die met horden van mijlenver op de huid af komen, evenals de hond van de buren die al een hele middag met zijn neus onder de schutting door staat te snuiven

Huid inwerken

Een mix van 2 delen aluin, 2 delen zout (jodiumvrij) en 1 deel salpeter van ongeveer 2 soepkommetjes in hoeveelheid totaal is inmiddels met de hand in de huid gewreven. Je merkt dat het nog aanwezige vocht direct naar de oppervlakte komt en de membraampjes die je met het mes nog niet goed loskreeg, tijdens het wrijven langzaamaan al wat loskomen.

Iets wat me opviel is dat het haar nu heel gemakkelijk loslaat en dat wil je natuurlijk zo min mogelijk. Wat ik begrijp van het chemische proces is dat de huid nu met de mix erop zal gaan werken en daardoor de wol zal moeten blijven zitten.

Rusten

De huid is na deze behandeling huid-op-huid opgevouwen en is samen met een dekentje van krantenpapier in een open plastic zak de altijd koele kruipruimte in gezakt. De huid moet niet te ver uitdrogen, maar ook zeker niet baden in het vocht ivm rotten. Daar zal hij 14 dagen blijven liggen. Soms even kijken, openen, opnieuw opvouwen...

Nu wel een goeie douche nemen met veel sop, want wat je ook probeert: De geur van het schapenvet blijft behoorlijk in je eigen huid zitten, de volgende keer doe ik handschoenen aan

• 2 weeks later...

Inmiddels ligt de vacht al bijna 2 weken in de koele kruipruimte. Afgelopen weken heb ik de vacht 4 maal omhoog gehaald, open gelegd, even gesnuffeld en gedaan maar het lijkt goed te gaan. De geur is weg, het vocht ook voor een groot deel, dus aanstaande zondag gaan we eens kijken naar het resultaat.

De grote harige huisspin die onder hetluik woont, is er echter minder blij mee. Dreigen dat hij doet als ik het luik weer eens open maak

Als alles goed is gegaan begin ik vanaf die dag met pluimen (is dat een werkwoord? )

Afgelopen maandag heb ik de vacht uit de berging gehaald, maar tot mijn verbazing zaten er nu wel enkele maden in de huid en best wat vliegen eitjes in de vacht. Tevens een klein stukje waar groene schimmel op stond (zelfde type schimmel als op brood). Daarnaast zijn er wat licht bruine vlekjes ontstaan op de huid.

De huid ruikt echter nergens meer naar en vertoont verder geen andere signalen van verrotting, tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie. De haren zijn moeilijk door te kijken - dat doe ik liever ook even niet, nu. De huid is inmiddels 2 keer afgespoten met water en ligt in de (soms volle) zon wat te drogen tussen de spuitbeurten door. De huid heeft dingsdag ook nog een halve kilo zout erover gekregen, just in case. Hierdoor vertrekken de maden wel.. zo te zien.

Hoe nu verder Jorieke? Toch aan het pluimen slaan en later aan grondig schoonmaken denken, of is de huid nu afgeschreven?

2013-09-04-0962081378282107.572013-09-04-0916631378282108.572013-09-04-0988401378282109.57

De bruinige plekken kunnen plekken zijn die al wat zijn ingedroogd? Eerder al? Voelt het ook stugger aan daar? Ik weet niet of de maden wat met de huid kunnen. Er zit geen vlees meer aan, niet door onze ogen zichtbaar iig. Eten ze ook huid?

Met wat extra zout zou het op moeten houden, al spreek ik in dit geval niet uit ervaring...

Ik zou gaan opruwen.

Volgende week hebben we weer een vacht te koop, iets kleiner (scheelt niet veel) dan de vacht van de vorige keer (niet dat iemand dat kan vergelijken, maar goed ) Wie wil? Of durft het aan? De prijs is 25 euro.

De vacht is wit, hier zie je hem nog met schaap (rechts):

Foto161880871378374957.jpg

Hij kan dan vrijdag of zaterdag worden opgehaald. Dan heb ik hem uitgespoeld, en kan je er mee aan de slag

Ik heb er inderdaad gisteren nog even een berg zout overheen gewreven, de bruine plekjes zijn inderdaad opgedroogde stukken. Ik ga beginnen met opruwen.

W.b. het andere huidje, beeldvorming: Met wat ik nu geknipt heb van mijn huid en er overgebleven is, heb je nog steeds zo'n 50cm bij 90cm lap

Donderdag gaat het lammetje naar de slager, vrijdag of zaterdag kan de vacht dan hier worden opgehaald. Dan heb ik hem al een paar keer uitgespoeld, zodat hij niet zo bloederig is . En als men wilt haal ik de voorpoten, en eventueel wat andere los-bungelende-zaken ook vast weg.

Wie o wie?