Ga naar inhoud

Hoe het beste wortel kweken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat 'formaat' maar 1 van de aspecten van een teelt / oogst is ? Wat dacht je van smaak ? consistentie ?

Geplaatst:

Zomerwortelen zijn fijner en zoeter. Bijna als snoep.

Winterwortelen zijn grover en wat bitterder van smaak. Meer geschikt voor bereiding (koken, stoven, soep). Tuurlijk kun je ze ook rauw eten, maar dan moet je flink kauwen en knagen. Te jong geoogst evenaren ze echt niet de smaak van zo een zoet, knapperig zomerworteltje dat te jammer is om te gaan koken of stoven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ja, Marieke. Andere rassen met wat andere eigenschappen. Maar zomerwortelen kun je over het algemeen ook wat langer laten staan en dan worden ze forser en grover. Lees best de beschrijving van de zaadleverancier voor eigenschappen van een ras.

De gangbare zaaitijd is voor beide soorten dezelfde, maar de zomerwortelen zijn sneller lekker en mooi om te oogsten. Die vroegheid en dan zoetheid is wel eigen aan een ras.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...